heineken nederland/ beheer bu
De arbeidsomstandighedenwet (Arbo-wet)
kavo
Regeling vakantierechten bij ziekte.
Uitbreiding regeling kort verzuim.
Uitbreiding regeling onbetaald verlof.
Pro-rato regeling in geval van arbeidson
geschiktheid in het 2e jaar.
Uitbreiding regeling bijzonder verlof ou
dere werknemers.
Zekerheidsstelling VUT-rechten.
de werkingssfeer van de CAO met de groe
pen 16 en 17 aan de orde stellen.
Vraag is namelijk of voldoende medewer
kers uit deze categorie alle gevolgen van
zo'n overeenkomst wensen.
Een overeenkomst als deze leidt gemakke
lijk tot verstarring bij het toepassen van de
In de passage over het werk van de C.O.R.
kwam de Arbo-wet al even ter sprake. De
Directie van Heineken Nederlands Beheer
BV (H.N.B.) heeft begin 1982 een Stuur
groep Arbo ingesteld.
Deze stuurgroep kreeg de opdracht aan de
- Verfijning regeling functieclassificatie.
- Aanpassing faciliteitenregeling.
- Studie omtrent volledige ploegentoeslag
in pensioengrondslag.
- Uitbreiding roostervrije dagen voor me
dewerkers in volcontinudienst tot 10 da
gen.
Het is gewenst om aan dit punt enige extra
aandacht te geven.
Ongeveer anderhalf jaar geleden diende de
Vereniging voor Middelbaar en Hoger Per
soneel Heineken voorstellen in om te ko
men tot het afsluiten van een collectieve ar
beidsovereenkomst. Deze is bedoeld voor
middelbaar en hoger personeel en wordt
ook wel aangeduid als KAVO.
Er is in 1982 veel over dit onderwerp ge
dacht, geschreven, gesproken en verga
derd.
Op het moment van schrijven van dit ver
slag is de onderneming nog niet bereid
over deze overeenkomst onderhandelingen
te beginnen.
De aarzeling van de onderneming is in vele
gesprekken met de Vereniging aan de orde
geweest.
Daarbij moet terdege in aanmerking
worden genomen, dat de traditionele werk
nemersorganisaties al jarenlang bij de
CAO-onderhandelingen de uitbreiding van
arbeidsvoorwaarden op de individuele me
dewerkers.
Niet omkeerbaar
Van de andere kant is de onderneming zich
er van bewust, dat deze groep medewer
kers niet door middel van een organisatie
in het overleg over het arbeidsvoorwaar
denbeleid met werknemersorganisaties is
vertegenwoordigd.
Voorts is het duidelijk dat een besluit om
zo'n overeenkomst af te sluiten niet omkeer
baar is.
Dat wil zeggen, de overeenkomst zal tot in
lengte van jaren het arbeidsvoorwaarden
beleid en de toepassing ervan voor de me
dewerkers in de loongroepen 16 en hoger
blijven beheersen.
Flexibiliteit in beloning zal moeilijk zijn vast
te leggen.
En dat, terwijl in de literatuur, in opinie- en
vakbladen en op congressen het 'belonen
naar prestatie' opnieuw - in positieve zin -
in discussie is.
Al met al is het een moeilijk vraagstuk,
waarover het laatste woord nog niet is ge
zegd.
Overigens wordt de opstelling van de Ver
eniging voor Middelbaar en Hoger Perso
neel Heineken in deze moeilijke problema
tiek als uiterst positief en constructief erva
ren.
Directie H.N.B. aanbevelingen te doen ten
behoeve van het werken met deze wet. De
Arbo-wet zal trapsgewijze, over een perio
de van acht jaar, worden ingevoerd.
Inventarisatie
Toen de Stuurgroep werd ingesteld was
nog niet precies bekend welke delen van
de wet zouden worden ingevoerd.
Vandaar dat besloten werd het Heineken-
beleid op het gebied van veiligheid, ge
zondheid en welzijn in zijn geheel te inven
tariseren. Vervolgens diende dat beleid ver
geleken te worden met de eisen die de
Arbo-wet aan de onderneming stelt. De
commissie die deze inventarisatie verricht
te, bestond uit een aantal leden van de
Stuurgroep en de veiligheidsfunctionarissen
van de vestigingen. Zij kon medio septem
ber de activiteiten toespitsen. Toen namelijk
werd bekend welke delen van de wet in
1983 van kracht zouden worden.
De inhoud van de artikelen die in 1983 van
kracht worden en die van toepassing zijn
voor onze onderneming, wordt hieronder
samengevat.
We beperken ons daarbij tot die artikelen
waarvoor inmiddels beleid is ontwikkeld of
activiteiten zijn gestart.
- Richtlijnen ten aanzien van de beleids
voering op het gebied van veiligheid, ge
zondheid en welzijn (artikel 4). De Direc
tie H.N.B. draagt de verantwoordelijkheid
voor de eenduidigheid van het te voeren
beleid. Besloten is op centraal niveau
een coördinerende veiligheidsfunctionaris
te benoemen.
Verplichting tot het geven van voorlich
ting en onderricht over veiligheid, ge
zondheid en welzijn bij de arbeid (artikel
6).
Dit gebeurt o.a. door middel van functie
gerichte opleidingen.
Melding en Registratie van ongevallen en
beroepsziekten (artikel 9).
De inventarisatie van de wijze waarop
een en ander per vestiging wordt gemeld
en geregistreerd is afgerond.
Besloten is tot het ontwerpen van een
meldingsformulier dat op alle vestigingen
kan worden gebruikt.
Verder zullen op centraal niveau uniforme
richtlijnen worden geformuleerd.
Aanwijzingen over de inhoud van het
jaarverslag (artikel 10). Besloten is dat in
de toekomst de hoofdelementen mede
zullen worden opgenomen in het Sociaal
Jaarverslag.
Verplichting tot het nemen van maatrege
len ter voorkoming van gevaar voor an
dere dan de eigen medewerkers (artikel
11).
De inventarisatie over de maatregelen,
zoals die nu per vestiging gelden, is ge
start maar nog niet geheel afgerond.
Verplichting tot samenwerking tussen
werkgever en de (vertegenwoordiging
van) werknemers (artikel 13). Een eerste
aanzet tot die samenwerking is gegeven
door een delegatie uit de Stuurgroep
Arbo als gesprekspartner te laten funge
ren voor de Commissie Arbeidsomstan
digheden van de C.O.R.
Rechten en bevoegdheden O.R. (artike
len 15 en 14, lid 10).
Aan het Veiligheidsinstituut is advies ge
vraagd hoe deze artikelen geconcreti
seerd kunnen worden. De Onderne
mingsraden zijn er in de loop van 1982
toe overgegaan Arbo-commissies in te
stellen.
W 2T,