VERBETERINGEN IN HEI-TIME
Bossche collega's
stappen in het
huwelijksbootje
PROJECT STEEKTERPOORT OFFICIEEL
VAN START
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fÜ
AMSTFl
'S-HERTOGENBOSCH. Op 19 juni jl. stapten twee collega's
in het huwelijksbootje. In hun werkzame leven zijn zij
collega's bij de Bossche brouwerij, waar Malou van der Horst
kwaliteitsmedewerkster is bij de KWD en Henry Louwers werkt
als C-operator bij colonne 16. Volgens bruid Malou is op de
brouwerij ook hun relatie begonnen: "Henry zat destijds in
de B-ploeg van colonne 16 en ik in de B-ploeg bij Filtratie.
Onze eerste ontmoeting was al pratend op weg naar de auto.
De vonk sloeg meteen over waarna onze relatie verder
opbloeide en Henry me op 14 februari 2008 vroeg of ik met
hem wilde trouwen. Ja, dus!"
Het tijdregistratiesysteem Hei-time is alweer een aantal jaren geleden geïmplementeerd. Tijd dus voor evaluatie en verbeteringen.
Bert Dros, sinds eind 2008 key user en super key user van het tijdschrijfsysteem Hei-time voor de brouwerij Zoeterwoude, vertelt
wat er de afgelopen tijd allemaal is veranderd.
ZOETERWOUDE. "Hei-time lijkt saai en eenvoudig, maar er zit een heel
turbulente wereld achter!", aldus Bert Dros. "We hebben een verbeterplan voor
Hei-time gemaakt. Er waren namelijk tal van problemen - of eigenlijk uitdagin
gen - gesignaleerd. Zaken konden beter worden georganiseerd en geregeld,
dus hebben we verbeteringen aangebracht. Zo zijn tijdschrijvers de afgelopen
maanden in de gelegenheid gesteld om een interne training te volgen over Hei-
time. Iedereen die de training heeft gevolgd, vond het erg nuttig. Als tijdschrijver
werkje vaak in je eentje met Hei-time en dan is het best prettig om te horen waar
je terecht kunt als je vragen hebt of als je nieuwe dingen wilt leren. In de training
werd onder andere verteld waar je moet zoeken als je informatie wilt halen op de
Hei-time site."
Verdiepen
Bert heeft er de komende tijd zijn handen aan vol: "Ik ga me verder verdiepen in
Hei-time. Met meer kennis kunnen we meer problemen oplossen. We willen ook
betere rapportages uit Hei-time halen. Uiteindelijk gaat Hei-time om geld van
medewerkers en geld van de organisatie. De regels en richtlijnen voor werktijden
moeten nauwkeurig worden verwerkt in het tijdschrijfsysteem, zodat er een cor
recte uitbetaling plaatsvindt. Ik vind het een interessant systeem en van het samen
met de projectgroep brainstormen over verbeteringen heb ik veel geleerd. Ik wil ze
dan ook hartelijk bedanken voor de goede samenwerking!"
Test
Bert wordt als key-user veelvuldig als vraagbaak gebruikt door tijdschrijvers;
nieuwe en bestaande tijdschrijvers kunnen bij Bert terecht voor instructie. Ver
der is Bert als super key user verantwoordelijk voor het contact met het Expertise
Center binnen HRSSC. Bert: "De rol van tijdschrijver is erg belangrijk. Daarom
ontvangt hij of zij een officiële brief. Voor nieuwe tijdschrijvers hebben we een
test ontwikkeld om het kennisniveau met betrekking tot Hei-Time te testen. Als
blijkt dat een tijdschrijver al genoeg weet, hoeft hij of zij geen training te volgen.
Verder is er veel achterstallig onderhoud aan het systeem gedaan. Er stonden
bijvoorbeeld nog collega's geregistreerd als tijdschrijver terwijl ze dat in de prak
tijk al niet meer waren. Tijdschrijfgebieden hebben we inmiddels al eenvoudiger
ingedeeld omdat we op termijn naar minder tijdschrijvers willen.
Op woensdag 8 juli vond de officiële starthandeling van het project
Steekterpoort plaats. Onderdeel van dit project is de aanleg van de
binnenvaartcontainerterminal in Alphen aan den Rijn (OTA).
ZOETERWOUDE. Vanaf juli 2010 wordt middels
deze terminal al het containervolume uit Zoeterwoude
(circa 50.000 per jaar) vervoerd naar de zeehavens
van Rotterdam en Antwerpen. Nu wordt dit transport
per vrachtwagen uitgevoerd. Op uitnodiging van de
Provincie Zuid-Holland, de gemeente Alphen aan den
Rijn en Logistiek dienstverlener Van Uden waren na
mens Heineken Wiggert Deelen, Fred Holvast, Godfried
Meijer, Rob Neijenhof, Harry Werkman en onderge
tekende aanwezig. De starthandeling begon met een
ontvangst bij de rederij van Avifauna, waarna we ons
met een rondvaart over de Oude Rijn naar het bouw
terrein van de OTA verplaatsten. Onderweg werd in
de toespraken van gedeputeerde Asje van Dijk en wet
houder Hans Groen in 't Wout regelmatig gerefereerd
aan het lange traject (circa 15 jaar) dat aan de start
voorafging. De aanvang van de werkzaamheden werd
vormgegeven door een zandsculptuur van vier bij vier
meter (ruim twintig ton zand!) op de bouwlocatie van
de OTA. Deze is nog een maand lang te bewonderen
op het talud van de N207 ter hoogte van het aquaduct.
Daarna ging de reis weer terug over de Oude Rijn
waar de eigenaar van de OTA, Henk Bakker (directeur
Van Uden), een toespraak hield. Fred Holvast en
Rob Neijenhof (Juridische Zaken) werden door Henk
nadrukkelijk bedankt voor hun jarenlange inzet en
steun om de OTA te verwezenlijken. In juli 2010
verwachten we de eerste containers via de terminal
te kunnen transporteren.
Pieter van Kooien, projectleider CS&L
HET HEI-TIME TEAM VAN ZOETERWOUDE. VLNR: JAN VAN KUIJK, PAUL STRUIKSMA, FLOOR VAN GRIENSVEN EN
BERT DROS. NIET OP DE FOTO: TEAMLEDEN CORRIE SCHOLMAN EN MARSHA VAN WANROOIJ.
JULI/AUGUSTUS 2009