a
'Bossche' Jillz op
Radio 1
i, QUARANTAINE
PERIODE TAPVAT
TIJDENS
TRANSPORT
OPSTART COLONNE 8 NOG STEEDS GROTE
UITDAGING
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
De Heineken-brouwerij in 's-Hertogenbosch
kreeg op 14 juli bezoek van NOS-verslag-
geefster Vinny Tailor. Ze maakte voor het
Radio 1 Journaal een reportage over Jillz en
de nieuwe cidercategorie.
'S-HERTOGENBOSCH. De journaliste interviewde
marketing manager Pascal van Ham over de nieuwe groep
consumenten, de mensen die geen of weinig bier drinken
en die Heineken nu bereikt met cider. Het gaat hier om de
niet geringe groep van zo'n zes miljoen vrouwen en man
nen, die we niet of nauwelijks kunnen aanspreken met onze
mooie bieren. Na het interview volgde een rondleiding bij
Verpakken, waar de radiojournaliste onder meer flesgerinkel
en inpakgeluiden opnam om het item mee te illustreren. De
reportage wordt - voor zover nu bekend - uitgezonden in de
laatste week van juli.
Door de beperkte opslagcapaciteit in Zoeterwoude en de kosten die gemoeid
zijn met externe opslag, is besloten om de vijfdaagse quarantaineperiode
die voor Tapvaten verplicht is, tijdens het transport te laten plaatsvinden.
Verpakken-operators volgen hiervoor een speciale training.
ZOETERWOUDE. Sinds 2007 produceren we Tap-
vat in Zoeterwoude op colonne 4. Tapvaten worden,
in tegenstelling tot 'gewone' producten, niet na het
afvullen in een tunnelpasteur gepasteuriseerd.
Bij Tapvaten wordt het bier gepasteuriseerd in een
'flash pasteur' en daarna worden de vaatjes asep-
tisch (of: 'heel schoon') afgevuld. Bij dit afvullen is
er altijd een kleine besmettingskans met bierschade-
lijke bacteriën, waardoor het kan gebeuren dat het
bier in de markt bederft. Om er zeker van te zijn dat
dit niet gebeurt, houden we de Tapvaten vijf dagen in
quarantaine. Tijdens deze quarantaineperiode wordt
het product uitgebreid onderzocht voordat het naar
onze klanten wordt verstuurd.
Beperkte opslagcapaciteit
Voor CS&L betekent dit dat we de producten niet
direct na productie mogen verladen, maar dat
we deze tijdelijk moeten opslaan in ons magazijn.
Per dag produceert colonne 4 rond de 500 pallets
(ongeveer twintig vrachtwagens) met Tapvat. Omdat
de opslagcapaciteit in Zoeterwoude beperkt is, heb
ben we deze pallets al die tijd moeten vervoeren
naar een externe opslag op het bedrijventerrein in
Zoeterwoude. Vanwege de kosten die hiermee zijn
gemoeid, kwam er vanuit CS&L een verzoek om deze
quarantaineperiode tijdens het transport te laten
plaatsvinden. Er is in het verleden namelijk geen
geval geweest van productie die achteraf niet aan
de kwaliteit voldeed. Daarom heeft Jan Kempers het
projectteam 'Rapido' opgericht om de kosten 'snel'
uit de keten te halen.
Training
Voor de verpakkingslijn betekent dit dat er - in te
genstelling tot de oude situatie - direct moet worden
gehandeld als een analyse niet aan de specificaties
voldoet. Het eindproduct gaat vrijwel direct de con
tainer in en we willen voorkomen dat we containers
terug moeten halen door een afwijkend product. Om
dat er niet in alle gevallen direct geblokkeerd hoeft te
worden maar wel corrigerende maatregelen moeten
worden genomen, hebben alle Verpakken-operators
een training gehad hoe zij hier mee om moeten gaan.
Joop Harteveld, Jan Kempers en Pieter van Kooten
In januari werd lijn 81 opgestart, de eerste lijn van colonne
8. Inmiddels is ook lijn 82 in gebruik en wordt de dozen-
straat getest en gestart. Martin Bauer, Ronald Gorter,
Remco Dreef en Bertha Bouwkamp vertellen ieder vanuit
hun eigen perspectief over de uitdagingen van de lijn.
ZOETERWOUDE.
Installatiebeheerder en opstartcoördinator Martin Bauer: "We hadden
hier laatst collega's uit Zuid-Afrika op bezoek die een brouwerij hebben gebouwd,
die in augustus 2009 operationeel wordt. Ze vroegen ons wat onze belangrijk
ste succesfactoren waren. Wat mij betreft is dat de goede communicatie tussen
Heineken en leverancier Krones en een opstartcoördinator die alles weet van de
lijn, de leverancier, het projectmanagement en de productieplanning. De opstart
coördinator kan die belangen tegen elkaar afwegen. Dat we in het begin hebben
gedraaid zonder productie-orders, was ook belangrijk. We konden de lijn een
poosje stil zetten zodat de leverancier kon sleutelen. Nu we wel productieorders
draaien, kan dat niet meer, nu staan er containers te wachten. Het opstartteam
was betrokken bij de fabrieksacceptatietesten. Ze konden de machines in de
fabriek bekijken en aangeven waar veranderingen moesten worden door
gevoerd. Doordat veel van die punten door het projectteam zijn meegenomen,
voelen de operators zich nu ook echt eigenaar van de machines."
Ronald Gorter, teamleider ploeg C en lid van het opstartteam, werkt
tijdelijk in dagdienst om op projectbasis de dozenstraat op te starten. "We zijn
vorig jaar, bijna gelijktijdig met de start van de bouw, begonnen met een op
startteam. We hebben die starttijd gebruikt om ons eigen opleidingsmateriaal
te schrijven aan de hand van materiaal dat we van de leverancier kregen. We
hebben SOP's (Standard Operating Procedure) en OPL's gemaakt en werkplekken
beschreven om collega's zo goed mogelijk te kunnen opleiden. Dat zat zo goed in
elkaar dat we een grote efficiencyslag hebben gemaakt, vooral op 1 januari toen
de bezetting werd aangevuld. In een kort tijdsbestek moesten ongeveer dertig
medewerkers worden opgeleid; zij moesten zich de machines eigen maken. Aan
de hand van de SOP's en OPL's werd de kennis niet alleen weggeleerd maar
ook getoetst. Hierdoor waren we in staat om snel door te stappen naar een
drieploegendienst zonder een opleidingsgat. Dit heeft enorm geholpen om
de stijgende lijn door te trekken."
Operator en lid opstartteam, Remco Dreef, over het werken op colonne 8:
"Ik heb het naar mijn zin. Ik kom van de bliklijn dus het was wel even wennen. Het
zijn heel andere machines en de lijn is qua opbouw anders. Ik ben er al vanaf het
begin bij en ik ben ook naar Amerika geweest om de lijnen te bekijken bij de leve
rancier. Dat was erg interessant. We werken nu met een krappe bezetting en dat is
wel heftig omdat het nieuwe lijnen zijn. Het voordeel is weer dat ze heel ergono-
vervolg op pagina 4
HOOFDROLSPELERS PASCAL VAN HAM, VINNY TAILOR EN JILLZ.
VLNR: BERTHA BOUWKAMP, ERIK PRONK (LID OPSTARTTEAM), RONALD GORTER, ED VAN DORP
(TEAMLEIDER) EN MARTIN BAUER. NIET OP DE FOTO: REMCO DREEF.
JULI/AUGUSTUS 2009