CS&L DICHT BIJ OPTIMALISATIE INMIDDELS HEBBEN 216 MEDEWERKERS DE CHECK DOORLOPEN' Update Health Check Zoeterwoude HEIWEKEW NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fsl Zoals binnen heel HNS is ook bij CS&L een nieuwe ronde kratsessies begonnen. Hoe die sessies verlopen en hoe de stand van zaken is, vroegen we aan manager CS&L Fred Holvast die met zijn management team voor de sessies op toernee is. Hoe gaat het bij CS&L? "Beter dan wij vorig jaar dachten. We zijn natuurlijk in Zoeterwoude overgegaan naar drie- ploegendienst. Dat had nogal wat gevol gen voor de medewerkers in Zoeterwoude en hun gezinnen. Aan de andere kant blijkt dat de organisatie scherper blijft, de hoeveelheid werk die per 24 uur wordt verzet is toegenomen. Bij Export hebben we vorige week een nieuw record gedraaid van 262 geladen containers in 24 uur. Regelmatig worden er 240 containers per 24 uur geladen. Dat is een toename van 30 procent. In het verleden lag het gemiddelde zo rond de 180 containers per 24 uur. In de drie ploegendienst wordt vaker overgewerkt. Ik kan me voorstellen dat medewerkers zich soms afvragen: 'kan het niet een beetje minder. Heeft het management wel de juiste beslissing genomen met die drie ploegendienst'. Ik denk echt van wel, zoals we vorig jaar al in sessies en roadshows vertelden, is het mede door de crisis bijna onmogelijk om te voorspellen wat de verkopen gaan worden. We zijn uitgegaan van lagere verkopen. Als het dan iets minder laag uitvalt is dat mooi, maar het betekent ook dat er keihard gewerkt moet worden. Als ik in Nederland om me heen kijk is dat toch een situatie waar we blij mee moeten zijn. Het is een groot compliment aan iedereen, dat we in staat zijn geweest om die flexibiliteit op te brengen." Wat verwacht je in de nabije toekomst? "Dat is de 'million dollar question'. De verkopen zijn minder dan vorig jaar en minder dan de jaren daarvoor. Doordat we rekening hebben gehouden met minder verkopen moeten we het randje van de capaciteit opzoeken, ook in bezetting. Het gevolg is dat wij heel snel moeten schakelen als de verkopen hoger blijken te zijn. We hebben nu besloten om deze zomer aan colonne 51 vakantiekrachten te laten werken. We kunnen niet afwachten of de verkopen aan trekken. We moeten zorgen dat er mensen zijn. Dus, duimen dat die handel komt. Als Zuid- Afrika komende tijd zelf gaat produceren krijgen we minder volume en hebben we misschien weer capaciteit zat." Wat was het goede nieuws? "We zien de eerste resultaten van de centra lisatie in Zoeterwoude en dat ziet er goed uit. Vroeger hadden we voor Export, voor Binnen land en voor Inbound (MEV) aparte gebouwtjes. Nu zitten er drie loketten bij elkaar met daarach ter de ondersteuning. Dat betekent dat zij meer overzicht hebben over de werkdruk in totaal. Heftruckchauffeurs van binnenland kunnen bij Export of Inbound assisteren en andersom. Dat werkt goed. Maar het is ook wel weer wennen. De automatisering loopt op zichzelf ook goed, hoewel er nog aardig wat 'fine-tuning' kan wor den gedaan. We merken het bij het automatisch beladen. Op zich gaat dat goed, maar als de ATLS het even niet doet, zijn er niet volop mensen om dat op te vangen. Dan moet er dus keihard wor den gelopen om de boel draaiende te houden." Vragen? "Er waren veel vragen over het materiaal. De heftrucks worden ouder en krijgen gebreken. We hebben uitgelegd dat we straks nieuw materiaal krijgen. Nu is het soms heel lastig maar het komt goed. Goede kritische vragen werden er gesteld. Zoals over de aansturing van productie en het inplan nen van containers. Als je 6- packs inplant is het belangrijk dat er ook containers staan waar die 6-packs in kunnen. Nu gebeurt het nog wel eens dat er dan containers staan voor 12- packs. Dat schiet niet op. Het wordt belangrijker naarmate we dichterbij echte optimalisatie komen dat productieplanning en containerplanning goed op elkaar zijn afgestemd. Als straks de Overslag Terminal in Alphen aan de Rijn werkt is het pro bleem eigenlijk opgelost, dan heb je nagenoeg 100 procent beschikbaarheid van containers op het juiste moment. In 's-Hertogenbosch hebben we dat al. De containerterminal zit er om de hoek. Daar hebben ze eigenlijk altijd de container die ze nodig hebben. Het meest positieve signaal in de vragen vond ik dat er niet één keer is gevraagd of we worden uit besteed. Blijkbaar is de boodschap aangekomen dat we daar geen plannen voor hebben. Daar ben ik blij mee." Vanaf de start van de Health Check, halverwege maart, hebben in totaal zo'n 300 medewerkers zich opgegeven. In dit aantal zit 44% van de doelgroep binnen HNS Productie en 29% van de doelgroep binnen CS&L. We geven een korte update van de eerste ervaringen. Inmiddels hebben 216 medewerkers de Health Check doorlopen. De deelnemers zijn enthousiast over de uitgevoerde checks en blij met de adviezen die ze krijgen. Van de 216 medewerkers hebben 29 medewerkers geen enkel advies ontvangen; dat wil zeggen dat de uitkomsten gunstig waren en het motto is 'vooral zo doorgaan!'. De adviezen Welke adviezen worden dan wel gegeven? Om een eerste globale indruk te krijgen van de adviezen die tijdens de Health Check worden gegeven, is hieronder, per advies aangegeven hoeveel medewerkers (van de 216 deelnemers) dit advies hebben gekregen, waarbij één medewerker overigens meerdere adviezen kan krijgen: Gegeven advies Aantal Afspraak huisarts 102 Afspraak diëtist 6 Afspraak bedrijfsarts 10 Afspraak fysiotherapeut 50 Advies over gezonde voeding 124 Advies om meer te bewegen of bijvoor beeld deel te nemen aan Fitness a la Carte 160 Advies minder alcohol te drinken 13 Advies te stoppen met roken 48 Actie nemen Het is aan de medewerkers zelf om met de adviezen aan de slag te gaan. Voor wat betreft het advies om een afspraak met de huis arts of diëtist te maken, neemt de Arbodienst na verloop van een maand contact met deelnemers op om na te vragen of het advies inderdaad aanleiding is geweest om actie te ondernemen. Uit een eerste ronde navragen blijkt 70% het advies voor een afspraak bij huisarts of diëtiste op te volgen. Dat deelnemers aan de Health Check enthousiast zijn en medewerkers met resultaten en adviezen aan de slag gaan, is goed nieuws! Dit betekent namelijk dat we met elkaar preventief werken aan een goede gezondheid en een blijvende inzetbaar heid op het werk. Het kan nog Heb je een uitnodiging voor de Health Check ontvangen, maar je nog niet ingeschreven? Het kan nog in de maand juni en enkele dagen in september. Daarna verplaatst de Health Check zich naar de brouwerij in Den Bosch. De collega's in Den Bosch worden met een brief op hun huisadres uitgenodigd om zich in te schrijven. Myriam van de Vorst, manager Arbodienst Heineken Nederland JUNI 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 5