jJl
vormgeving zoals de Longneck. Bierflesjes worden verder
verpakt in karton (zoals sixpacks) of in kunststof kratten. Blikjes
worden 'omverpakt' in karton of kunststof. Vrumona gebruikt
naast meermalig glas, blik en kunststof (meermalig PET) als
verpakkingsmateriaal.
Heineken is via de branchevereniging van de brouwers, het
CBK, actief in de Stichting Kringloop Blik. Deze stichting spant
zich in om recycling van blik te bevorderen. Daarnaast geeft
de stichting voorlichting aan onder andere gemeenten en
consumenten. Via deelname aan de Stichting Nederland Schoon
onderneemt Heineken actie om zwerfafval tegen te gaan.
Met ingang van 1 augustus 1997 is de ministeriële regeling ver
pakking en verpakkingsafval in werking getreden. Deze imple
mentatie van de Europese richtlijn heeft op 15 december 1997
geleid tot de totstandkoming van het convenant Verpakken II,
dat met meer ambitieuze doelstellingen dan de Europese richtlijn
voorschrijft het beleid in Nederland vormgeeft. De feitelijke aan
sluiting van Heineken bij dit convenant vindt in 1998 plaats via
de branchevereniging Centraal Brouwerij Kantoor (CBK).
Een doelstelling in het convenant is dat het totaal aan verpak
kingsmateriaal in 2001 tien procent lager moet zijn dan in 1989.
Dit percentage is relatief, want het wordt gecorrigeerd voor de
consumptieve groei. Ten behoeve van de bier- en frisdranksector
is in convenant Verpakken H het protocol 'producthergebruik'
opgenomen. Dit voorschrift staat producenten van bier en
frisdranken toe om op beperkte schaal nieuwe eenmalige
verpakkingen te introduceren. De grens is gesteld op maximaal 2
procent van het marktaandeel, tenzij de producent kan
aantonen dat eenmalige verpakkingen niet schadelijker zijn voor
het milieu dan meermalige verpakkingen.
Reclamemateriaal
Heineken heeft in 1997 twee promotieacties moeten staken
omdat de promotieartikelen niet bleken te voldoen aan de
wettelijke normen.
In april 1997 ging een landelijke promotie van start waarbij de
consument bij aankoop van twaalf 33-cl blikjes een Heineken
luchtbed kon aanschaffen. De luchtbedden, geproduceerd in het
buitenland, bevatten meer cadmium dan toegestaan onder de
Nederlandse wet- en regelgeving. Heineken werd hierop gewe
zen door de douane die één van de geïmporteerde partijen op
wettelijke normen controleerde. Heineken heeft onmiddellijk de
nog niet verkochte luchtbedden uit de winkels teruggehaald en
de consumenten op de hoogte gesteld door middel van adverten
ties in landelijke dagbladen. Kopers zijn in de gelegenheid
gesteld om de luchtbedden kosteloos te retourneren. Hiervan
hebben 830 personen gebruik gemaakt. De teruggehaalde lucht
bedden zijn inmiddels verbrand als chemisch afval.
In de zomer van 1997 vond een promotie plaats waarbij de
consument bij aankoop van een krat Amstel een flessenopener
kreeg in de vorm van een mobiele telefoon. Bij gebruik van de
opener was het geluid van een rinkelende telefoon te horen
dankzij de in de opener aanwezige knoopcelbatterij. De milieu
inspectiedienst van het ministerie van VROM stelde vast dat de
opener niet voldeed aan 'Het Besluit Verwijdering Batterijen'
omdat een gebruiksaanwijzing hoe de batterij te verwijderen
ontbrak, evenals een KCA-logo. Verder had Heineken geen
Ondertekening van het deelconvenant
Materiaalhergebruik Metalen Verpakking door
minister De Boer (VROM) en de heer Byrnes
(Public Affairs Heineken Nederland en voorzit
ter van de Stichting Kringloop Blik
U111 I IIIII11i111 1117