WHITBREAD'S BREWMASTER BIER IJSSELSTEIN MAAKTE KENNIS MET een soort Engelse pub waar men kleine snacks kan gebruiken en nu in dit geval de opening van de Taveerne Heineken Hoek als een Amsterdams bierhuis. Hij wees tenslotte op het grote belang van het zich bezinnen op de vraag hoe personen in te zetten en hoe rentabiliteit van het geïnves teerde kapitaal te verkrijgen, terwijl men de bedoeling in het oog moet houden dat het horecabedrijf een ontspan- nings- en ontmoetingscentrum voor de klant moet zijn. Heineken Hoek staat onder de directie van de heer H. J. Moojen. Het Heineken bouwbureau (architect J. H. C. Wolkers) verzorgde de inrichting en wist in het pand een geheel nieuw interieur te creëren. De wanden zijn donker wijnrood van kleur en er is in ruime mate gebruik gemaakt van donker hout. In de wanden zijn als decoratie koppen van houten bierfusten aangebracht, terwijl de lampen voor een deel bestaan uit kleine houten vaten die aan kettingen aan het plafond hangen. De onge veer 80 zitplaatsen zijn zoveel mogelijk in afzonderlijke zithoeken gegroepeerd, afgezien van het ruime aantal krukken dat gerangschikt is rond de rechthoekige centrale, bakstenen bar. In een bierhuis wordt vooral bier geschonken en daarom is het niet verwonderlijk, dat er in de bar vijf tappunten zijn aangebracht, namelijk drie voor Heineken pils, een voor Whitbread Brewmaster en een voor Guinness Stout. Het spreekt vanzelf dat in technisch opzicht de nieuwste snufjes werden toegepast en dat niet alleen de fusten, maar ook de bierleidingen elektrisch worden gekoeld. Naast bier zijn natuurlijk alle andere dranken verkrijgbaar alsmede een beperkt aantal bijzondere hapjes. Het geheel is een interessant experiment, dat wellicht als model zal kunnen dienen voor andere horecagelegenheden. Tot optimisme stemt het bezoek, dat Heineken Hoek trok in de dagen, voorafgaande aan de officiële opening, toen het bij wijze van proefneming al voor het publiek toegan kelijk was. De centrale bar heeft vijf tappunten (zie ook de andere foto's). Heineken, met drie tappunten, Whitbread en Guinness met elk een tap kraan, zijn de drie merken, die in dit bierhuis gepresenteerd worden. Om de bevrijdingsfeesten een bijzonder tintje te geven had het actieve Oranje Comité van IJsselstein besloten een Engelse week te organiseren (30 april8 mei). Niet alleen dropte de Royal Air Force net als 25 jaar geleden voedsel, maar ook werd de burgervader van het Engelse stadje Chelmsford met nog andere bewoners uitgenodigd voor een bezoek aan IJsselstein. Bij al deze Engelse activiteiten hoorde natuurlijk ook een echte pub. En deze kwam er dan ook, dankzij de goede zorgen van de grote Engelse brouwerij Whitbread. De pub was een groot succes, wat wel duidelijk bleek uit de hoeveelheid Brewmaster die er door de kelen gleed. Gevraagd naar hun mening over dit speciaal op de continen tale smaak afgestemde produkt, zeiden de consumenten over het algemeen: „Anders dan Pils, maar erg lekker." Bij de foto: In de Whitbread pub heft burgemeester H. Pryce uit Chelmsford (links) zijn Brewmaster op de gezondheid van zijn collega, mr. A. H. van der Post, burgemeester van IJsselstein. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1970 | | pagina 11