BIER IN
IN OPKOMST
BLIK IN TOEKOMST
'*T'i
Beginnen met te beweren dat bier in blik in opmars is, is één ding. Die bewering
met bewijzen staven een tweede. Toch is dat laatste niet zo moeilijk. De cijfers
tonen namelijk aan dat op het ogenblik in de Verenigde Staten meer dan vijftig
procent van het bier in kleinverpakking wordt verkocht in blik. Voor Nederland
zijn exacte cijfers op dit moment niet voorhanden. Het percentage ligt hier in
ieder geval nog op een zeer laag niveau. Wat we wel weten is dat het verbruik van
bier in blik in ons land snel stijgt. Gezien de nog steeds toenemende welvaart en
daarmee verband houdend de groeiende vraag van de consument naar goede en
„gemakkelijke" artikelen, die vakantie en vrije tijd veraangenamen, is de conclusie
gewettigd dat de opmars van blikbier zich in steeds sprekender cijfers zal aftekenen.
Om nu die groei in het verbruik nog een extra stimulans te geven, heeft Heineken
besloten de consumentenprijs van zijn blikbier te verlagen van 65 cent tot 59 cent
per blik. Tegelijkertijd werd een nieuwe doos geïntroduceerd, waarin de blikken
los verpakt zijn. Deze doos biedt door zijn scheurstrip en zijn opvallende kleur de
kleinhandel vele mogelijkheden snel een aantrekkelijke display te maken. Door
het streven naar eenmalige verpakking die zulke grote voordelen biedt
zullen groot- en kleinhandel de groei in het verbruik van blikbier mede kunnen
ondersteunen.
BAAT BIJ BIER IN BLIK
Die voordelen, waardoor blikbier zo'n fijn artikel is, zijn vele. Voor de groot
handel, de detailhandel, alsook de consument. Voor u betekent blikbier:
lagere transportkosten besparing magazijnruimte geen (behandeling van)
lege. emballage geen breuk
Voor uw relaties kunt u aan deze reeks voordelen nog toevoegen:
velerlei mogelijkheden om snel een aantrekkelijke uitstalling te maken.
Daarbij kunt u uw afnemers bovendien nog met waardevolle adviezen van dienst
zijn. Denkt u bijvoorbeeld eens aan de mogelijkheid de displays afwisselend in
het teken van de verschillende vormen van recreatie en vrijetijdsbesteding te
zetten! Er zijn allerlei mogelijkheden, die met meestal eenvoudige attributen ver
wezenlijkt kunnen worden. Om er enkele te noemen: een blikbierdisplay in de
sfeer van hengelen of zeilen, van zo maar een dagje-uit naar bos, hei of strand
dan wel van een echte vakantie, in tent of caravan. Juist door het geconfronteerd
worden met een bepaalde entourage zal de consument herinnerd worden aan de
voordelen van blikbier die zijn vakantie of vrije tijd zo veraangenamen
Die voordelen kan de detaillist bij zo'n display nog eens extra breed uitmeten:
licht in gewicht gemakkelijk mee te nemen geen opener nodig weinig
ruimte in de koelkast geen statiegeld geen breuk snel te koelen
In de komende maanden zit er voor u en voor de kleinhandel in dit onderdeel
van het assortiment een mooi stuk muziek. Elders in dit nummer hebben wij
gewezen op het in aantocht zijnde haringseizoen. Dat biedt weer andere mogelijk
heden. Mogelijkheden, die in voorgaande jaren door vele detaillisten in de vis-
branche zijn uitgebuit. Hun etalages, helemaal in het teken van haring en blikbier
gezet, trokken vele kijkers en kopers. Ook de door ons genoemde visserijfeesten,
niet alleen in Zeeland maar ook in andere delen van het land (Den Oever bijvoor
beeld geeft in september een grootse vlootschouw) zijn uitgezochte gelegenheden
om een extra omzet in blikbier te behalen.
Het voorgaande betreft de beroepszeevisserij, waarvan de aangevoerde produkten
voor de detaillist vaak een ideale combinatie met blikbier kunnen opleveren. Er
is echter nog een voor de handel belangrijke groep. Dat is het nog steeds groeiende
leger van zoetwatervissers, die hun vaste stekkie hebben verlaten en nu in steeds
grotere drommen het ruime sop kie
zen om zelf ter plekke het zeebanket
uit het zilte nat te halen of om de
sensatie van de jacht op ander dan
zoetwaterwild te beleven. Hun aantal
neemt nog steeds toe evenals uw
kans uw aandeel in het verbruik van
blikbier-op-zee te verhogen. Want
vele zijn de havens, van waaruit steeds
meer schepen, bemand met liefhebbers
van vis en bier, vertrekken
Het blikbier is in opmars. Dat de ver
koop ervan in Nederland op dit mo
ment relatief nog niet met die in de
Verenigde Staten is te vergelijken
neemt niet weg dat een zeer groot en
nog steeds groeiend aantal hectoliters
bier in blik een niet meer te verwaar
lozen stuk extra omzet voor de groot-
en kleinhandel betekent. Wij wensen
u veel succes bij üw verkoop!
BLIKBIER, NU IN PRIJS VERLAAGD:
het gemak dient de mens
•IHtOMÊ
MtOAJlU
13