?J.W
aandacht voor een
nog steeds groeiende
H
'SSB» j£
4
Niemand zal durven beweren, dat het in de bierhandel een dooie boel is.
Integendeel, het leeft en beweegt aan alle kanten. Soms hebben deze bewe
gingen zelfs het karakter van verrassende, keiharde realiteiten, die zómaar
voor je neus staan en er niet tegen opzien, baldadig te schoppen tegen on
beschermde schenen van zelfgenoegzaamheid. Met onbeschermde schenen
wage men zich echter liever niet in een cupwedstrijd en gaat het in het
zakenleven eigenlijk niet altijd om de cup van het bestaan? Moeilijke wed
strijden, inderdaad, maar als men zich van zijn eigenwaarde bewust is,
als men op de hoogte blijft van de zich steeds wijzigende spelregels, als
men de kunst van samenspel verstaat en initiatieven weet te ontplooien, wel,
dan zijn er toch nog vele goals te scoren!
Wie had vijfentwintig jaar geleden kunnen denken, dat onze oudste markt,
het horecabedrijf, nog eens zulke spectaculaire wijzigingen zou ondergaan?
Wie had toen fiducie in dancings, sportvelden, snack- en discobars als ver
kooppunten voor bier?
Wie vervolgens heeft de enorme ontwikkeling voorzien in de winkelsector?
Heel voorzichtig zouden wij nu misschien als Heineken mensen mogen fluis
teren: „Wij", maar dat zou onbescheiden klinken en bovendien niet geheel
waar zijn. Inderdaad hebben wij bij de oprichting van onze huisverbruik-
afdeling bepaalde verwachtingen gehad, maar deze zijn vele, vele malen
overtroffen!
En nu is er weer een markt in volle ontwikkeling. Zij wordt gevormd door
de veelsoortige bedrijven, die men pleegt samen te vatten onder het hoofd
„kampeerbedrijven": tentenkampen, maar ook caravanterreinen, bungalow
kampen, forensenkampen, kampeerboerderijen enzovoort.
Wij zien hier ongeveer hetzelfde als bij de winkelverkoop in zijn prilste
stadium: De omzetten zijn nog niet zo héél groot. Er zijn talrijke exploitan
ten, die evenals tóen vele winkeliers geen heil zien in de bierver
koop. Maar anderen zijn er, die er langzamerhand plezier in krijgen en
vinden, dat zij in het toch al zo korte seizoen best een extra winst kunnen
gebruiken. Er zijn zelfs al „uitschieters", verrassend hoge omzetten, wed
ijverend met menige „jaarzaak". Er zijn talloze bewijzen, dat ook in een
campingbedrijf met bier iets is te bereiken, wanneer men er werk van
wil maken.
Daarbij moeten wij ons voor ogen houden, dat er in Nederland op het
ogenblik zo'n 4000 campingbedrijven zijn, plaats biedend aan 500.000 per
sonen. Volgens verwachtingen van de Kampeerraad zal laatstgenoemd
aantal tegen 1980 zijn toegenomen tot 800.000!
Daarom leek het ons de moeite waard in dit extra nummer van „Het
meest getapt" nogeens evenals wij dit vorig jaar hebben gedaan de
aandacht te vestigen op deze nog maar half ontgonnen en dus in belangrijk
heid steeds toenemende vakantie- en recreatiemarkt.
2