UNIEK STUDIEPROJECT
VAN DETAILHANDELSSCHOOL
ONDERNEMER VAN MORGEN WORDT GOED VOORBEREID
De methode van werken is gebleken
zeer belangrijk te zijn; deze zal dienen
als basis voor volgende projecten.
Voor wie er meer over wil weten ver
melden wij even het telefoonnummer
van de heer Nas, (010) 256163.
Detailhandel heeft eigen opleiding
Met als uitgangspunt het toetsen van
de opgedane kennis aan de praktijk
kregen vorig jaar in Rotterdam ruim 60
leerlingen uit het detailhandelsonder-
wijs opdracht een studieproject uit te
voeren, dat zeker voor ons land
uniek genoemd mag worden. Gedu
rende de laatste twee weken van het
schooljaar hebben zij, in groepjes van
vier of vijf (jongens en meisjes),
geheel zelfstandig zich beziggehouden
met alle aspecten van het onder
nemerschap van de detaillist.
De geestelijke vader van het project
was drs. W. G. Nas, directeur van
de Rooms-Katholieke Detailhandels
school aan de Mathenesserdijk. Toen
hij zich op een gegeven ogenblik af
vroeg wat kon worden gedaan om de
zin van het detailhandelsonderwijs
duidelijk te maken, gaf hij daarop
zelf het antwoord: De leerling zelf
standig te laten werken aan een be
paald onderwerp. De eerste keer (er
volgen meer projecten) werd dit bier
en alle vakken werden betrokken op
dit ene onderwerp. De heer Nas
schetst het doel ervan als volgt: „Het
project was erop gericht de verschil
lende vakken te laten zien als even-
zovele facetten van dezelfde proble
matiek, waardoor de samenhang van
die vakken duidelijk werd en als het
ware een synthese vormde van dit
type onderwijs."
Het studieproject omvatte verschillen
de onderdelen, waarbij de leerlingen
punt voor punt de in de werkinstruc
tie neergelegde opdrachten moesten
uitvoeren. Deze hielden onder meer
in het maken van een marktanalyse.
Andere werkinstructies confronteer
den de leerlingen met allerlei bedrijfs
economische aspecten. Uit de veelheid
van onderwerpen op dit gebied noe
men we er slechts enkele, zoals de
prijsvaststelling, de winstmogelijkheid
en de financiering. Verder werd aan
dacht besteed aan enkele economisch-
technische en de belangrijkste juri
dische aspecten. Het project werd
afgerond met een aantal algemene
onderwerpen.
De deelnemers hebben, zoals zij zelf
vertelden, ontzettend hard, maar ook
met veel voldoening aan dit studie
project gewerkt. De gehele stad Rot
terdam was hun werkterrein. De
medewerking van de commerciële
organisaties Centra, Onderling Be
lang „Hefbrug", Spar, Sperwer, Végé,
VIVO, alsmede de Coöp-Vooruitgang
Rotterdam en hun winkeliers heb
ben in belangrijke mate aan het wel
slagen van het project bijgedragen.
De resultaten werden door elk der
groepen neergelegd in een scriptie,
een rapport, dat ook weer door de
leerlingen zelfstandig werd opgesteld.
De afsluiting van het project vond
op 16 november jl. plaats in de raads-
kelder van de Heineken Brouwerij
te Rotterdam, waar de leerlingen,
vergezeld van hun directeur en enkele
docenten, in de ochtenduren onze
gasten waren.
Nadat het project, de werkwijze en
de resultaten in het kort behandeld
waren reikte de heer A. van Son,
districtsverkoopleider huisverbruik,
de door Heineken beschikbaar ge
stelde wisselbeker uit aan de groep,
die gemiddeld op alle onderdelen van
het project het beste resultaat had
geboekt. De leden van het winnende
team kregen als persoonlijke herinne
ring een Delftsblauwe pul, voorzien
van hun naam.
Het project, waarvan de uitslag be
vredigend tot zeer goed genoemd
werd, heeft ook reeds buiten Rotter
dam aandacht getrokken.
Het is alweer ruim tien jaar geleden,
dat het initiatief werd genomen om
te komen tot de instelling van het
detailhandelsonderwijs. Hierop werd
destijds zowel van overheidswege als
van de zijde van het bedrijfsleven
aangedrongen. De dynamische ont
wikkeling in de maatschappij en de
gewijzigde economische verhoudingen,
die zich toen reeds aangekondigd
hadden, zijn inmiddels beland in een
tempo waarbij tegenwoordig zelfs al
van een stroomversnelling gesproken
wordt. In verband daarmee worden
vandaag de dag andere en hogere eisen
gesteld aan degenen, die als onder
nemer of in een leidende functie
werkzaam (zullen) zijn in de sector
van de distributie van goederen. De
betrokkenen zullen een grondige
kennis moeten hebben van de pro
blemen, die zich voordoen bij inkoop,
verkoop, bedrijfsbeheer en -admi
nistratie, financiering en personeels
beleid. Het detailhandelsonderwijs
stelt zich ten doel de vorming van
jongens en meisjes die, na een pas
sende voortgezette opleiding in het
detailhandelsbedrijf, als zelfstandige
ondernemers en kaderfunctionarissen
een plaats in de detailhandel zullen
9
Het studieproject ging uit van de R.K. Detailhandelsschool aan de Mathenesserdijk te Rotterdam.