WE ONTWIKKELING .1 >1^ ji In september 1964 werden in Rotterdam de eerste proeven genomen. Men was ervan uitgegaan, dat de vaten horizontaal op de pallet moesten liggen, hetgeen noodzakelijk bleek om de vereiste, stabiliteit bij het stapelen te verkrijgen. In het najaar van 1965 volgde een tweede proef, waaruit via verschillende tussen fasen de nieuwe pallet in zijn uiteindelijke vorm is ontstaan. De proeven hebben geleerd dat de vaten op zadelvormige dwarsliggers van de pallet moeten liggen. Hierdoor wordt bereikt dat de vaten (vier per pallet) stevig „vergrendeld" zijn, terwijl tevens een zodanige stabiliteit bij het stapelen wordt verkregen dat men de pallets zonder bezwaar negen of zelfs twaalf hoog kan neerzetten. De vatenpallet, die van het zogeheten zadeltype is, moest aan verschillende eisen voldoen. Hij diende sterk neerde opslag van fleshier en vatbier in één ruimte. De voordelen hiervan zijn weer dat onder andere de laad- en lostijden van de vrachtwagens verkort kunnen kunnen worden. Verder wordt door de palletisering van de vaten voor- raadcontrole vergemakkelijkt, terwijl als een zeer be langrijk punt genoemd kan worden dat de benodigde opslagruimte voor de vaten aanzienlijk kleiner zal zijn. Bij het stapelen tot een hoogte van twaalf pallets zullen per vierkante meter 48 vaten opgeslagen kunnen worden. Dit is ongeveer zesmaal zo veel als bij de traditionele manier van opslaan. Zoals uit het hierboven gestelde moge blijken hebben de Heineken technici en vervoersspecialisten hun zich over enkele jaren uitstrekkende proefnemingen met suc ces bekroond gezien. Thans beschikken wij over een Per vierkante meter kunnen belangrijk meer vaten dan voorheen worden opgeslagen. vatentransport- en opslagsysteem waarmee u en wij in de komende jaren zeker ons voordeel kunnen doen. Denkt u naast de eenvoudige handling maar eens aan het kostenbesparende effect, dat kan voortvloeien uit het in de toekomst niet meer noodzakelijk zijn van vatenperrons! Voorts aan enorme verhoging van de opslagcapaciteit van uw magazijn voor volle en lege vaten. Bij magazijn- nieuwbouw zullen deze factoren ook een groot gewicht in de schaal leggen, factoren, die wellicht hun gewicht in goud waard zullen blijken te zijn. en (toch) licht te zijn en leeg gemakkelijk stapel- baar. De pallet moest verder geschikt zijn niet alleen voor intern, maar zeker ook voor extern transport. Bij het ontwerp is bovendien rekening gehouden met het gebruik bij Heineken van nieuwe machines, waarmee aan het begin- en eindpunt van de vatencolonne de pallets automatisch ontstapeld, respectievelijk gestapeld worden. De nieuwe pallets zijn uitgevoerd als zogenoemde vier- wegpallets. Dit wil zeggen, dat zij aan alle vier de zijden voor de lepels van de vorkheftruck insteekbaar zijn, waardoor bij het transport per vorkheftruck een grote mate van flexibiliteit ontstaat. Dit laatste speelt ook een belangrijke rol bij het beladen van vrachtwagens. Bij de grote vrachtwagens worden de pallets dwars op de laadbak geplaatst, waardoor de volle nettobreedte van de laadbak wordt benut. Bij de kleinere typen vrachtwagens kunnen de pallets in de lengterichting op de laadbak geplaatst worden. Behalve het beperken van de lichamelijke arbeid bij het met de hand verplaatsen van de vaten, zijn aan het palletiseren van onze fusten nog vele andere voordelen verbonden. Denken we bijvoorbeeld aan de gecombi-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1967 | | pagina 9