WE ONTWIKKELING
.1 >1^ ji
In september 1964 werden in Rotterdam de eerste
proeven genomen. Men was ervan uitgegaan, dat de
vaten horizontaal op de pallet moesten liggen, hetgeen
noodzakelijk bleek om de vereiste, stabiliteit bij het
stapelen te verkrijgen. In het najaar van 1965 volgde
een tweede proef, waaruit via verschillende tussen
fasen de nieuwe pallet in zijn uiteindelijke vorm is
ontstaan. De proeven hebben geleerd dat de vaten op
zadelvormige dwarsliggers van de pallet moeten liggen.
Hierdoor wordt bereikt dat de vaten (vier per pallet)
stevig „vergrendeld" zijn, terwijl tevens een zodanige
stabiliteit bij het stapelen wordt verkregen dat men de
pallets zonder bezwaar negen of zelfs twaalf hoog kan
neerzetten.
De vatenpallet, die van het zogeheten zadeltype is,
moest aan verschillende eisen voldoen. Hij diende sterk
neerde opslag van fleshier en vatbier in één ruimte. De
voordelen hiervan zijn weer dat onder andere de laad-
en lostijden van de vrachtwagens verkort kunnen
kunnen worden.
Verder wordt door de palletisering van de vaten voor-
raadcontrole vergemakkelijkt, terwijl als een zeer be
langrijk punt genoemd kan worden dat de benodigde
opslagruimte voor de vaten aanzienlijk kleiner zal zijn.
Bij het stapelen tot een hoogte van twaalf pallets zullen
per vierkante meter 48 vaten opgeslagen kunnen worden.
Dit is ongeveer zesmaal zo veel als bij de traditionele
manier van opslaan.
Zoals uit het hierboven gestelde moge blijken hebben
de Heineken technici en vervoersspecialisten hun zich
over enkele jaren uitstrekkende proefnemingen met suc
ces bekroond gezien. Thans beschikken wij over een
Per vierkante meter kunnen belangrijk meer vaten dan voorheen worden
opgeslagen.
vatentransport- en opslagsysteem waarmee u en wij in
de komende jaren zeker ons voordeel kunnen doen.
Denkt u naast de eenvoudige handling maar eens aan
het kostenbesparende effect, dat kan voortvloeien uit
het in de toekomst niet meer noodzakelijk zijn van
vatenperrons!
Voorts aan enorme verhoging van de opslagcapaciteit
van uw magazijn voor volle en lege vaten. Bij magazijn-
nieuwbouw zullen deze factoren ook een groot gewicht
in de schaal leggen, factoren, die wellicht hun gewicht
in goud waard zullen blijken te zijn.
en (toch) licht te zijn en leeg gemakkelijk stapel-
baar. De pallet moest verder geschikt zijn niet alleen
voor intern, maar zeker ook voor extern transport. Bij
het ontwerp is bovendien rekening gehouden met het
gebruik bij Heineken van nieuwe machines, waarmee
aan het begin- en eindpunt van de vatencolonne de
pallets automatisch ontstapeld, respectievelijk gestapeld
worden.
De nieuwe pallets zijn uitgevoerd als zogenoemde vier-
wegpallets. Dit wil zeggen, dat zij aan alle vier de
zijden voor de lepels van de vorkheftruck insteekbaar
zijn, waardoor bij het transport per vorkheftruck een
grote mate van flexibiliteit ontstaat. Dit laatste speelt
ook een belangrijke rol bij het beladen van vrachtwagens.
Bij de grote vrachtwagens worden de pallets dwars op
de laadbak geplaatst, waardoor de volle nettobreedte
van de laadbak wordt benut. Bij de kleinere typen
vrachtwagens kunnen de pallets in de lengterichting
op de laadbak geplaatst worden.
Behalve het beperken van de lichamelijke arbeid bij het
met de hand verplaatsen van de vaten, zijn aan het
palletiseren van onze fusten nog vele andere voordelen
verbonden. Denken we bijvoorbeeld aan de gecombi-