PALLETISEREN VAN VATEN: EEN NIEUWEC
CL'4RK
De pallet, eenvoudig samenstel van planken
en balken, is reeds sinds vele jaren niet meer
weg te denken uit de keten van opslag en
transport van ons bier in kisten en dozen, van
en naar de brouwerij. Transport, waarbij de
pallet in vele gevallen zelfs de reis overzee
meemaakt. Minder ingeburgerd is het Neder
landse woord laadbord, dat niettemin een
goede vertaling is van het Engelse woord pallet.
Dat ook een juiste omschrijving geeft van het
begrip pallet: een (dubbel) laadbord, waarop
de kisten en dozen tot een groot pakket wor
den samengebouwd, een compacte lading, die
door de vorkheftruck met een simpele bewe
ging „opgelepeld" en vervolgens vervoerd
wordt. Het op pallets stapelen van kisten en
dozen gebeurt reeds jaren machinaal. Men
noemt het palletiseren. Een zelfde ontwikkeling
begint zich af te tekenen in het transport van
vaten zowel van 35-litervaten als van 50-liter-
vaten.
Een ontwikkeling die, vooral gezien het respec
tabele gewicht van volle vaten, door velen met
grote belangstelling werd en wordt gadegesla
gen. In nevenstaand artikel kunt u er meer
over lezen.
De bij Heineken ontwikkelde vierwegpallet (zadeltype), waarop vier
vaten een stevige ligplaats vinden.
In de afgelopen maanden heeft in alle stilte een om
wenteling plaatsgevonden op het gebied van het vervoer
en de opslag van een belangrijk deel van de bij Heineken
in gebruik zijnde vaten.
In tegenstelling tot het fles- en blikbier dat, verpakt in
kisten of dozen, reeds jaren gepalletiseerd wordt ver
voerd en opgeslagen, was de behandeling van de fusten
tot voor kort grotendeels een karwei, waaraan letterlijk
zwaar getild moest worden. Ook de opslag bracht grote
problemen mee, vooral wat de gevulde vaten betreft,
daar deze slechts tot een beperkte hoogte gestapeld
kunnen worden.
Ten behoeve van de aan- en afvoer van de vaten moesten
bovendien, zowel op de brouwerij als bij onze agenten,
speciale vatenperrons aanwezig zijn.
Reeds enkele jaren geleden werden de eerste stappen
gezet op de weg naar verbetering van de bestaande
situatie. Intern werd gezocht naar de mogelijkheid het
zware werk te doen verrichten door machines, waardoor
tevens een snellere „handling" van de vaten kon worden
bereikt en naar een methode om de opslagruimte beter
te kunnen benutten. Het antwoord was: een speciale
pallet, geschikt voor het vervoer en de opslag van vaten.
a Het laden gebeurt snel en
efficiënt.
De wachttijden van de vracht
wagens worden bij het werken
met gepalletiseerde vaten aan
zienlijk bekort.