PALLETISEREN VAN VATEN: EEN NIEUWEC CL'4RK De pallet, eenvoudig samenstel van planken en balken, is reeds sinds vele jaren niet meer weg te denken uit de keten van opslag en transport van ons bier in kisten en dozen, van en naar de brouwerij. Transport, waarbij de pallet in vele gevallen zelfs de reis overzee meemaakt. Minder ingeburgerd is het Neder landse woord laadbord, dat niettemin een goede vertaling is van het Engelse woord pallet. Dat ook een juiste omschrijving geeft van het begrip pallet: een (dubbel) laadbord, waarop de kisten en dozen tot een groot pakket wor den samengebouwd, een compacte lading, die door de vorkheftruck met een simpele bewe ging „opgelepeld" en vervolgens vervoerd wordt. Het op pallets stapelen van kisten en dozen gebeurt reeds jaren machinaal. Men noemt het palletiseren. Een zelfde ontwikkeling begint zich af te tekenen in het transport van vaten zowel van 35-litervaten als van 50-liter- vaten. Een ontwikkeling die, vooral gezien het respec tabele gewicht van volle vaten, door velen met grote belangstelling werd en wordt gadegesla gen. In nevenstaand artikel kunt u er meer over lezen. De bij Heineken ontwikkelde vierwegpallet (zadeltype), waarop vier vaten een stevige ligplaats vinden. In de afgelopen maanden heeft in alle stilte een om wenteling plaatsgevonden op het gebied van het vervoer en de opslag van een belangrijk deel van de bij Heineken in gebruik zijnde vaten. In tegenstelling tot het fles- en blikbier dat, verpakt in kisten of dozen, reeds jaren gepalletiseerd wordt ver voerd en opgeslagen, was de behandeling van de fusten tot voor kort grotendeels een karwei, waaraan letterlijk zwaar getild moest worden. Ook de opslag bracht grote problemen mee, vooral wat de gevulde vaten betreft, daar deze slechts tot een beperkte hoogte gestapeld kunnen worden. Ten behoeve van de aan- en afvoer van de vaten moesten bovendien, zowel op de brouwerij als bij onze agenten, speciale vatenperrons aanwezig zijn. Reeds enkele jaren geleden werden de eerste stappen gezet op de weg naar verbetering van de bestaande situatie. Intern werd gezocht naar de mogelijkheid het zware werk te doen verrichten door machines, waardoor tevens een snellere „handling" van de vaten kon worden bereikt en naar een methode om de opslagruimte beter te kunnen benutten. Het antwoord was: een speciale pallet, geschikt voor het vervoer en de opslag van vaten. a Het laden gebeurt snel en efficiënt. De wachttijden van de vracht wagens worden bij het werken met gepalletiseerde vaten aan zienlijk bekort.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1967 | | pagina 8