BIER
PER TREIN
NAAR
GRONINGEN
RUWIELEN
in aanwezigheid van stationschef Van den Heuvel en
onze districtsverkoopleider horeca, mr. De Vries.
Het vervoer over de rails biedt bepaalde voordelen ten
opzichte van het transport over de weg. Om te beginnen
zijn voor het traject Den BoschGroningen de kosten
van het railverkeer iets lager. Een ander voordeel is de
regelmaat in de af- en aanvoer van de lading, terwijl
bovendien de lege wagons gedurende een deel van de
dag (ongeveer acht uur) op ons terrein in Den Bosch be
schikbaar zijn. Het laden en lossen van een vrachtauto
daarentegen is een veel dringender kwestie omdat dit
vervoermiddel met zijn bemanning (soms twee mensen)
aan tijd gebonden is. En, u weet het, tijd is geld.
Het ziet er naar uit, dat de proefneming met het rail-
Eind juli is een eerste proef genomen met de verzen
ding van ons bier per trein van brouwerij Den Bosch
naar de stad Groningen. Beladen met in totaal ongeveer
zesenveertig ton flessebier vertrokken in de namiddag
van de 27ste juli twee wagons van het terrein in Den
Bosch naar Heineken's Bierhandel Groningen N.V.,
waar zij de volgende morgen op het raccordement arri
veerden.
De lading werd in ontvangst genomen door de heer
Luit, directeur van Heineken's Bierhandel Groningen,
vervoer, die enkele weken heeft geduurd, zal slagen en
dat wij in de toekomst ons bier regelmatig per spoor
naar Groningen zullen gaan vervoeren. De wagons, die
van het gesloten type zijn, zullen dan van de Heineken
kleuren worden voorzien. Per wagon kan per keer vijf
entwintig ton flessebier vervoerd worden. Op het rac
cordement van Heineken's Bierhandel Groningen is
ruimte voor drie wagons, met de mogelijkheid om meer
wagons per dag te verwerken.
Het Bossche bier wordt uitgeladen onder het toeziend oog van de heer
Luit (tweede van rechts).
Aankomst van de eerste biertrein op het terrein van Heineken's Bier
handel te Groningen.
Hier was het café van de grootvader van
de thans 62-jarige Hidzer Gorter gevestigd.
De foto werd gemaakt in 1910, kort na de
sluiting van het bedrijf.