naast de „trekkende bevolking" dat zijn de buitenlanders, steeds meer en meer Nederlanders gaan be horen tot de „vaste bevolking". Tot die vaste bevolking moet men niet alleen de caravanbezitters rekenen. (Wist u dat er vorig jaar in Nederland 12.000 van deze huisjes-op-wielen gekocht zijn?) Vele Nederlandse caravanbezit ters blijven (voorlopig) liever in ons land. Tot de vaste bevolking gaan ook steeds meer en meer de bewoners van zomer- of vakantie huisjes behoren, die in hun tijde lijke behuizing niet alleen in het seizoen, maar ook tijdens week ends of hoogtijdagen hun korte of lange vakanties doorbrengen. Hetzelfde doen al vele caravan- bezitters, die er in steeds groter getale toe overgaan hun mobiele Het caravankamp bij het Bloemendaalse strand op Ie Pinksterdag vorig jaar. (Luchtfoto Nat. Fotopersbureau) Volgens schattingen van de Neder landse Kampeerraad ontvingen de bijna 2800 kampeerbedrijven in ons land vorig jaar 3.2 miljoen gasten en werden er 23.5 miljoen overnachtingen geregistreerd. In de periode van 1 mei tot en met 30 september 1965, gedurende het seizoen dus, noteerde men 2.4 miljoen overnachtingen van bui tenlanders, terwijl in die vijf maan den de Nederlanders maar liefst 13.4 miljoen overnachtingen op hun naam brachten. Vorig jaar waren er met Pinksteren alleen al 250.000 buitenlandse kampeer ders in ons land, die samen met de 750.000 Nederlandse tent-, bun galow- of caravanbewoners het miljoen vól maakten. Wie de moeite neemt zo tegen Pasen en Pinksteren de dagbladen er op na te slaan, krijgt een ta melijk nauwkeurige prognose voorgeschoteld van het aantal buitenlandse bezoekers, dat in de desbetreffende periode in ons land wordt verwacht. En elk jaar wordt de stroom toeristen en kam peerders nog groter. Vooral de laatste groep is bezig uit te groeien tot een voor de middenstand en dus ook voor de groothandel bijzonder be langrijke klantenkring. Een tijde lijke, zult u zeggen. Toegegeven, maar vergeet u niet dat er op het gebied van het kamperen een nieuwe ontwikkeling gaande is. Op de campings in ons land zullen, "Ockenburgh" bij Loosduinen, de grootste camping van Nederland en een Steeds meer caravanbezitters gaan er toe over voor van de grootste van Europa, die vorig jaar 450.000 overnachtingen boekte. hun huisje-op-wielen een vaste plaats te bespreken. 9 Vrij, niet alleen in de natuur of in een andere omgeving, maar vooral ook vrij van de vaak knellende conventies." Wat nu zeggen de leveranciers, de groothandel, over het onder werp camping. Wij spraken met drs. S. Duvekot te Krabbendijke, directeur van de IFA-grossierde- rij N.V. v/h Fa. Gebr. Duvekot. Hij zegt: „Langs de kust van Zee land ontstaan voortdurend nieu we campings. Deze gaan zich steeds meer richten op een vol ledige voorziening. Het gevolg? Steeds meer winkels." Ook de heer Duvekot voorziet dat er op de campings, naast de tenten, meer en meer langdurige verblij ven komen. Op Walcheren bij voorbeeld zijn behalve grote cam pings ook al verscheidene bunga low-oorden te vinden. „Het werkelijke seizoen", aldus de heer Duvekot, „is nu nog tame lijk kort, maar het gaat, door het toenemende toerisme zowel als door de langere verblijfsduur in caravans en dergelijke, zich over een steeds langere tijd uitstrekken. Voortdurend meer mensen vinden een bestaan in een kampwinkel." Wat het assortiment betreft: er is veel vraag naar produkten die snel te bereiden, c.q. te consume ren zijn. De vakantieganger geeft de voorkeur aan de betere waren en in de drankensector wordt ge makkelijk, dat wil zeggen, veel gekocht. Anders gezegd, men kijkt in zijn vakantie niet op een dubbeltje en is vlot met veel en goed eten en drinken. In de kampwinkels dient de nodige ruimte voor allerlei dranken aan wezig te zijn. De ervaring heeft geleerd dat de tijdelijke klanten het zeer op prijs stellen als de dranken gekoeld zijn en dat men ook graag uit de diepvriesvoor- raad (indien aanwezig) koopt. De winkeliers worden steeds meer ac tief en beginnen veelal in de win ter met de voorbereidingen. Een Pinksterdrukte 1964 bij de Loosdrechtse Plassen. (Luchtfoto-ANP) huisje ergens voor een heel sei zoen neer te zetten. Men brengt er de lange weekeinden door, evenals de grote vakantie. Vaak gebeurt het dat ma en de kinde ren daarna nog een poosje blijven, terwijl pa heen en weer reist De hiervoor geschetste ontwikke ling komt niet van de eerste de beste. Zij is de vaste overtuiging van een man, die het weten kan: de heer G. Bosch te Rotterdam, gepensioneerd (sinds kort) ge meente-ambtenaar voor sport en recreatie, nu werkzaam als advi seur voor campingzaken in Rot terdam, Hoek van Holland, Oud dorp en Haamstede. Sinds 1946 heeft hij eerst als een soort hobby zich beziggehouden met het onderwerp camping. Een man met een grote en rijke ervaring op dit gebied (hij heeft ook meer malen buiten de grenzen zijn licht opgestoken) en als zodanig legt zijn overtuiging het nodige ge wicht in de schaal. Uit zijn mond is ook de uitspraak: „Voor de middenstand heeft het zin vooruit te zien en te denken en, als er een nieuwe ontwikke ling op komst of gaande is, daar van te profiteren." Sprekend over zo'n nieuwe ontwikkeling zegt hij bijvoorbeeld ook nog: „Op den duur krijgt men op de camping een soort vereenvoudigde hotel sfeer. De campings worden in ze kere zin openluchthotels, vakan tieverblijven waar men de „fran je" van de echte hotels mist. Ver geet niet, dat de moderne mens tijdens zijn vakantie vrij wil zijn. Trots toont de heer Maljers zijn beide koel wagens, die in het hoogseizoen worden ingezet bij de bevoor rading van campings. Ook voor de rest van het jaar zijn de wagens zeer rendabel. Mevrouw P. de Pagter, eigenaresse van de camping Zuiderduin" in Westkapelle, doet haar inkopen op de voorjaarsbeurs van de firma Maljers in Middelburg. Rechts onze heer Krieger. 10

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1966 | | pagina 10