Efficiënt laden en lossen bij groothandel P. vanD Hawku BfiwWlJrtsp! Een vrachtauto met gesloten laadklep. Met één handbeweging kan men de laadklep tot op de grond laten zakken. Onze relatie groothandel N.V. v/h P. van Dijken te Assen, A O-Grossier, past sinds enige tijd een laad- en lossysteem voor haar vrachtauto's toe waarmee veel tijd, arbeid en geld wordt bespaard. Het principe van dit systeem berust op een hydraulische laadklep met een hefvermogen van 1.000 kg aan de achterzijde van de auto. De goederen worden vanuit het magazijn via deze laadklep in de vrachtauto gereden met behulp van wagentjes, combi's genaamd. Bij de klanten rijdt men de combi's via de laadklep naar binnen, terwijl gereed staande combi's met ledige emballage weer op de vracht auto worden geladen. Vanaf het magazijn van de groot handel tot in magazijn of winkel van de afnemer wordt geen kist, krat of doos met de hand aangeraakt. Het enige werk met de handen dat er nog aan te pas komt is bij het laden van de combi's in het magazijn van de groothandel, maar dit blijft dan nog beperkt tot zeer korte afstanden. De laadklep in de laagste stand. De combi wordt er zonder moeite op gereden. De besparingen bij de toepassing van dit systeem, waar voor het idee werd opgedaan in Zweden, zijn aanzien lijk. Het aantal in gebruik zijnde vrachtauto's kon tot de helft worden gereduceerd, het aantal arbeids krachten voor het vervoer naar de klanten tot een vierde. Bijrijders zijn niet meer nodig. De tijd voor het laden van een 8-tons truck bedraagt nu ongeveer 1/4 manuur; voordien waren er 4 man uren voor nodig. Met de nieuwe wagens wordt door één man 24 ton goederen per dag weggebracht tegen vroeger 8 ton per dag met twee man. Het belangrijkste winstpunt is dus dat de vrachtauto's intensief worden benut door minder personeel. De combi's, die met twee vaste en twee zwenkwieltjes zijn uitgerust, hebben een laadvermogen van 375 a 400 kg. Er gaan ongeveer 18 combi's in een 8-tons vracht auto. Een bijkomend voordeel is, dat de vrachtauto nu niet te zwaar wordt beladen, hetgeen de levensduur ten goede komt. De laadklep halverwege, deze keer met een aantal kisten Heineken bier.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1966 | | pagina 10