"Inmiddels hebben we alleen in Amsterdam al drie horecazaken binnen gehaald" HEINEKEN GROOTHANDEL MINDER 'GROOT' ZWARE TUD NOG MAAR HET BEGIN... MAARTEN BAKKER, Sales Manager Groothandel JEROEN CORVER, Directeur HEINEKEN Groothandel SERGE MULLER, Account Manager HEINEKEN Groothandel om te laten zien dat de groothandel dé expert is voor een breed drankenassortiment in de markt. Volgens Jeroen doen we dit onder andere "door samen met onze klant te kijken naar speelruimte, het introduceren van nieuwe producten en door offertes en advies op maat te maken." Terug naar Lianne. Zij stelt ons voor aan haar klant Maurice Overbeke. Maurice werkt bij Jantjes Verjaardag en ook bij de uitgaansgele genheid Playa Nasty. Hij werkt nu samen met twee Account Managers; één voor HEINEKEN Groothandel en één voor HEINEKEN Horeca. Dat gaf in het begin wel wat verwarring, maar volgens Maurice is er nu meer aandacht voor de ondernemer. "We werken veel efficiënter samen met HEINEKEN, waardoor wij ons kunnen richten op andere belangrijke zaken, zoals handel en innovaties." Maurice is dus zeer te spreken over de veranderingen: "Ik heb het gevoel dat het 'grote' HEINEKEN wat minder groot is en dat het contact een stuk beter is tussen Account Mana gers en ondernemers." Van Amsterdam naar de Betuwe. Wij ontmoe ten daar Serge Muller, Account Manager bij HEINEKEN Groothandel. Volgens hem moesten veel klanten eerst wennen aan de veranderingen. "Regelmatig kreeg ik de vraag waarom ons werk nu met twee personen wordt gedaan, terwijl het daarvoor door één persoon werd gedaan. In een aantal gevallen is een vertegenwoordiger die al jaren bij de klant kwam, niet door de reorgani satie gekomen en dat heeft begrijpelijk een hoop losgemaakt." Jeroen herkent dit verhaal. "Zeker in het begin hebben we het zwaar gehad. Col lega's waren boventallig geworden, weer anderen kregen een forse reistijd voor hun kiezen en voor veel mensen veranderde de werkplek." Gelukkig ziet Jeroen dat de reorganisatie door de inzet van alle collega's nu echt begint te werken. "Ik merk dat mensen weer plezier in hun werk krijgen. Maar dat iedereen heeft moeten wennen aan de nieuwe situatie, mag duidelijk zijn." Serge vult aan: "Ja, in het begin moesten er ineens heel veel handen worden geschud, omdat we er andere klanten bij kregen. Nu wordt de aandacht per klant heel anders verdeeld. En doordat de meeste klanten inmiddels weer een gezicht hebben gezien, is de rust wat teruggekeerd." Toch gaat nog niet alles zoals het zou moeten gaan, vindt Serge. "De slechte bereikbaarheid van een aantal afdelingen is nog wel een verbeter- punt. Je krijgt vaak niet degene aan de lijn die je nodig hebt." Dit leidt soms tot veel frustratie bij zowel klanten als collega's. "Ik weet dat er hard aan wordt gewerkt en hoop dan ook dat er snel oplossingen gevonden worden. Zo merken we wel dat steeds meer zaken beter en sneller worden opgepakt. Ik zie bovendien veel enthousiasme en positivisme bij de collega's van verschillende afdelingen om me heen." Serge is ervan overtuigd dat de splitsing op de lange termijn positief zal uitpakken. "Door de klant centraler te stellen en een betere focus op en kennis van ons eigen assortiment zullen we ondernemers steeds gerichter kunnen helpen. Daardoor zal er meer omzet per klant gehaald worden." En er is een bijkomend effect. "We leren ook zelf iedere maand beter om de juiste pakket ten voor onze klanten samen te stellen. Inmiddels hebben we alleen in Amsterdam al drie grote ho recazaken binnen weten te halen", aldus Maarten. "En dit is nog maar het begin!" HOE ZAT HET OOK ALWEER? Sinds begin dit jaar is de horeca organisa tie bij HEINEKEN in Nederland opgesplitst in twee takken: enerzijds richt HEINEKEN Horeca zich op het verkopen van ons pils en cider. Anderzijds is de HEINEKEN Groot handel gespecialiseerd op de verkoop en logistiek van een totaalpakket aan produc ten, zoals (speciaal)bier, frisdrank, gedistil leerd, ko e, thee, wijnen en een serviceas sortiment aan (non)-food. Daarnaast zijn de afdelingen Telesales (verkooptelefonie) en Sales Support (Verkoopbinnendienst) gecentraliseerd in Houten en zijn de afdelingen van de Technische Dienst, Evenementenservice, Onroerend Goed en Kelderbier samengebracht in Oss onder de afdeling HEINEKEN Horeca Services. 16 HEINEKENJLmagazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 16