VERKEERSVEILIGHEID Ook als je naar een festival gaat 12 JAAR BOB, DE FEITEN OPKOMST ALCOHOLVRIJ HELPT NIET TEGEN DRANK WIE IS DE BOB? De Bob-campagne is een gezamenlijk initi atief van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gezamenlijke producenten van bier, wijn en gedistilleerde dranken (STIVA) en Veilig Verkeer Nederland. De boodschap van de campagne is: Spreek vooraf af wie er niet drinkt en dus nuchter terugrijdt naar huis. Twaalf jaar na de start herkent 95% van het algemene publiek de campagne en waardeert deze gemiddeld met een 7,4. Sinds de invoering van de Bob-campagne in 2001 is er een daling van het aantal alcoholincidenten. Het aantal overtreders van de alcohollimiet bij verkeerscontroles is gedaald van 4,1% in 2001 naar 2,4% in 2011Het alcoholgebruik onder de groep beginnende bestuurders neemt ook af. Zo daalde het percentage overtreders van 4,8% in 2008 naar 4,2% in 2011. Het aantal ern stig gewonde bestuurders met 0,5 promille of meer is gedaald van 31,2% in 1999 naar 18,9% in 2011. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt ook dat er nog werk te doen is. Directeur Linda van der Eijck van Veilig Verkeer Nederland (VVN) erkent dat de campagne goed aanslaat onder jongeren, maar constateert ook "dat het erop lijkt of het leven ophoudt boven de 54". Niet alleen wordt deze leeftijdscategorie vrijwel over geslagen in de onderzoeken, zodra wel wordt gekeken hoe de oudere chauffeur tegen de Bob aankijkt, blijkt deze vaak nog een onbekende. "Wij hebben zelf het gevoel dat deze doelgroep aandacht nodig heeft", zegt Van der Eijck. Het blijkt ook uit het onderzoek. Dat concludeert: 'Bijna iedereen vindt dat een echte Bob geen alcohol drinkt. De primaire doelgroepen laten echter geen relevante stijging zien op dit aspect.' Van der Eijck: "De campagne heeft een groot bereik onder jongeren en bierdrinkers. De wijn en gedistilleerddrinker is wat moeilijker te bereiken. Dus gaan we binnenkort de boodschap voor deze doelgroep op een andere manier bren gen. We gaan ons bijvoorbeeld sterker richten op de golfverenigingen. En er is nog een nieuwe doelgroep, onder watersporters is sterkedrank populair. En ook daar geldt: Gedronken? Dan mag je niet meer varen." Het onderzoeksrapport heeft gekeken naar de situatie tot 2011. In de anderhalf jaar die verstreken zijn, is er volgens VVN en STIVA veel in positieve zin veranderd. Van der Eijck: "Kijk alleen maar naar de enorme vlucht die alco holvrije dranken en met name alcoholvrij bier hebben gemaakt. Wij hebben ook gemerkt dat als het wordt aangeboden, mensen het makke lijk drinken. Een bedrijf als HEINEKEN, dat ook veel alcoholvrije bieren in huis heeft, zou hier zijn voordeel mee kunnen doen. Bijvoorbeeld door bij golfverenigingen en sportclubs, maar ook tijdens bedrijfsborrels, dit assortiment goed zichtbaar te laten zijn." Het succes van Bob is ook het gevolg van de nauwe samenwerking tussen STIVA, VVN en de overheid. Hiernaar gevraagd antwoordt De Wolf dat deze inderdaad "tot ieders plezier verloopt. We hebben ook net het contract weer verlengd tot 2014. Ons gezamenlijke belang is inhoud geven aan verkeersveiligheid." Dat wordt beaamd bij VVN waar wordt benadrukt dat er ook geen enkele sprake is van tegengestelde belangen. "Wij zijn helemaal niet tegen drank", zegt Van der Eijck. "Het gaat ons echt om het beïnvloeden van het gedrag. Zodra je gedronken hebt, stap je niet meer achter het stuur. Dat is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar vooral ook voor anderen. Dus maak je de Bob-afspraak voordat je gaat drinken. De campagne heeft er zeker toe bijgedragen om daarover makkelijker afspraken te maken." HEINEKEN en Veilig Verkeer Nederland (VVN) werken al jaren samen om festival gangers veilig thuis te krijgen. Hiervoor is het Bob-campagneteam aanwezig op verschillende festivals, zoals laatst op Pinkpop. De inzet was het daadwerkelijk maken van een Bob-afspraak met het festivalpubliek. Vooraf vroeg het cam pagneteam groepjes bezoekers of ze al afspraken hadden gemaakt over wie de Bob zou zijn en of ze aan het eind van de dag langs wilden komen om de chau eur een blaastest te laten doen. Iedereen die zei te gaan rijden, blies ook daadwerkelijk 0,0, een mooi resultaat! Bekijk ook een video op HEINEKEN TV voor een impres sie van deze dag. Peter de Wolf, directeur van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) HEINEKEhNLmagazine 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 13