NAAR NUL ONGEVALLEN VRAGENVUUR In 2015 moet het aantal ongevallen binnen de brouweryen naar nul. Een ambitieus cijfer. We spraken brouwerijmanager Peter van Besouw. Hoe ga je dat doel bereiken? "We gaan de STOP-audits (het Safe ty Training Observation Program), waarbij we gericht afdelingen bezoeken en gedragingen observeren en analyseren, ook in 2013 doorzetten. Elke operator op de productielocaties krijgt er gemid deld weer zes per jaar. Ook rollen we het e-leaming verder uit. Iedereen ontvangt een e-mail met informatie en een afsluitende test over veiligheid. Deze test moet binnen een vastgestelde termijn zijn gedaan. Alle werknemers worden op deze manier getraind zonder dat het productieproces stilligt." Wat moet er nog gebeuren? "Momenteel verzamelen we de verkregen data van het in 2012 onder alle werknemers in West- Europa gehouden DuPont-veiligheidsonderzoek om te zien waar meer winst te behalen valt. In de gehele Nederlandse organisa tie, maar bijvoorbeeld ook specifiek bij verpakken, brouwen, tech niek of logistiek. In de praktijk zijn er ook veel 'bijna-ongelukken', waarbij het nét goed gaat. Deze categorie laat goed zien waar verbetering mogelijk is. Iedere werknemer is verplicht dit jaar minimaal drie van deze situaties te melden. Zo kunnen we een nóg gerichter aanvalsplan bedenken." Werpen de maatregelen al vruchten af? "In 2010 waren er 34 ongevallen met verzuim langer dan drie dagen. In 2011 was dat al gezakt naar 20 en vorig jaar eindigden we op 16. Voor 2013 staat de teller op drie en lijkt die daling verder door te zetten. Toch blijft het streven dat er geen enkel ongeluk plaatsvindt." Is dat wel reëel? "We doen daar alles aan. Onderzoek, trai ning, analyses: de basiscondities zijn goed. Je kunt je target ook alleen maar op nul zetten, want geen enkel ongeluk is toelaatbaar. Er zijn genoeg bedrijven die hebben bewezen dat het kan. Raffinaderijen bijvoorbeeld. Daar zijn grotere risico's en heerst een grotere veiligheidsdrive. Het is vooral een kwestie van gedragsverandering door bewustwording." Waarom wachten tot 2015 en niet al volgend jaar het target op nul? "Het target is al jaren nul en dat zal altijd zo blijven. We zien elk jaar verbeteringen, maar dat gaat niet snel genoeg. We halen alles uit de kast om het in 2015 met zijn allen voor elkaar te krijgen. Om alle middelen over de volle breedte in te zetten, is tijd nodig. In veel gevallen kijken we beleidsmatig twee tot drie jaar vooruit. Maar we willen hoe dan ook vandaag mensen in beweging krijgen om morgen nóg veiliger te kunnen werken."» heineken NL magazine 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 19