GLOBAL BRAND OPTIMALE PRODUCTIELOCATIE NIEUWE VISUAL IDENTITY SOL PROEFBROUWSELS NET ZO VERTROUWD Sol, het zonnige Mexicaanse bier, is popu lair in heel Latijns-Amerika. Zo populair, dat de productie wordt uitgebreid om ook de rest van de wereld ermee kennis te laten ma ken. "Sol is in Mexico een van de grootste spelers op de biermarkt", vertelt Vicente Cortina die als Brand Manager Sol bij Global Commerce in Am sterdam verantwoordelijk is voor de marketing strategie en de uitrol over de wereld. "Toen 2,5 jaar geleden werd gezocht naar een nieuw merk om het merk Heineken meer concurrerend neer te zetten ten opzichte van andere wereldwijde biermerken, werd gezocht naar een specifiek bier om het segment te versterken. Dat werd Sol." Sol is een verfrissend, toegankelijk bier, niet bit ter en makkelijk te drinken - maar met karakter, vertelt Vicente. Hij wist al snel dat Sol qua positi onering niet alleen als zomerbier bekend moest worden. "Sol is geen kopie van zomer- en strand- gerelateerde bieren als Corona, het moet ook in andere seizoenen gedronken kunnen worden. We richten ons ook op een nieuwe, iets oudere doelgroep: mannen van 35 jaar. Wij vroegen ons af: waarom zou je, als je ouder wordt, perse meer geavanceerde drankjes moeten gaan drinken? Nadat werd besloten dat Sol een global brand (wereldmerk) zou worden, werd snel duidelijk dat de brouwerij in Mexico dit volume niet aan zou kunnen. Daarom werd er een studie gestart naar de optimale locatie voor de productie. René Sanchez Valle, Production Strategy Manager bij Global Supply Chain Strategy Control: "De volumeprojectie laat zien dat in de eerste jaren 80 procent van het volume verkocht zal worden in Europa en Azië. Na een grondige analyse bleek Zoeterwoude de beste plek voor het brouwen van Sol. Er is voldoende capaciteit beschikbaar, er zijn relatief weinig investeringen nodig en de transportkosten vanuit Zoeterwoude naar Europa en Azië zijn lager dan vanuit Mexico. Daar komt nog bij dat de klant uiteindelijk een verser product koopt - zeker niet onbelangrijk." Na de keuze voor Zoeterwoude gingen het Global Brands-team van Sol en de afdeling New Product Introductions aan de slag. Projectma nager Vicky Vriend leidde het projectteam van de kant van Zoeterwoude. "Een complexe zaak, er zijn enorm veel partijen bij de productie be trokken. Van de klantvraag en de timing naar alle markten over de hele wereld tot aan de pro ductie: ik zorg ervoor dat alles en iedereen op elkaar is aangesloten. Belangrijk is dat Sol-bier aan alle strenge kwaliteitseisen van HNS en de internationale handel voldoet." Het HEINEKEN Global Brands-team van Sol is verantwoordelijk voor de look-and-feel van het merk. Er werd een nieuwe visuele identiteit ontwikkeld, met een nieuwe fles, onderschei dende labelset en vooruitstrevende verpak kingen. Alles werd aangepast aan de technische specificaties van de brouwerij in Zoeterwoude. Tjeerd den Os is binnen de afdeling Supply Chain Planning verantwoordelijk voor de afstemming van de nieuwe brouw-, productie-, materiaal-, grondstoffen- en afvoerplanning voor Sol binnen de bestaande Supply Chain-pro- cessen. "We implementeren per jaar meerdere new product introductions, maar dit was een complexe. Een nieuw bier en dus brouwproces, een nieuwe fles, nieuw etiket, nieuwe klanten én meteen een flink volume." Tjeerd zorgt ervoor dat deze processen ook bij een stijgende vraag goed verlopen. "Sol is natuurlijk een bestaand merk. We moeten meteen aan een bepaalde klantvraag kunnen voldoen. Je kijkt daarbij naar het totaalplaatje. Dus niet alleen of er voldoende Sol wordt geproduceerd, maar ook welke impact een stijgende vraag heeft voor de productie van de andere merken. Een complexe berekening- er is niet veel ruimte om fouten te maken, maar dat hoort nu eenmaal bij ons vak." Smaak: fris en fruitig met een vleugje limoen Alcoholpercentage: 4,5 Voor wie: voornamelijk mannen vanaf 35 jaar Hoe het beste gedronken: gekoeld uit het longneck flesje op 3 °C Het uitgangspunt voor het brouwproces van Sol is het originele recept uit Mexico, dat onder supervisie staat van de brouwmeesters Carlos Martinez en Sergio Ponce van de Cuauhtémoc Moctezuma-brouwerij. Binnen de brouwerij in Zoeterwoude is Gertjan Kleinhout verant woordelijk voor de eerste proefbrouwsels. "Het was een uitdaging om met een nieuwe receptuur en nieuwe grondstoffen te proberen een bier te maken dat helemaal volgens de specificaties is. Het is de kunst om die te vertalen naar onze eigen 'potten en pannen'. Voor de productie van Sol moesten er nieuwe installaties bij komen: een extra maltosetank, aparte hopdoseerinstal- laties en een aparte tank om de gist in te kunnen oogsten. Ook hadden we te maken met nieuwe grondstoffen. Er moet dan met de leveranciers en de inkoop worden afgestemd dat de juiste hoeveelheden grondstoffen er op tijd zijn. Omdat we al begonnen met proefbrouwsels terwijl de nieuwe installaties nog niet beschikbaar waren, moest er soms flink worden geïmproviseerd." En niet alleen bij het brouwproces komen nieuwe ontwikkelingen kijken. Jördy van der Zwet is Opstartcoördinator Sol. In nauwe samenwerking met de afdeling Technologie en de Onderhoudsgroep zorgt hij ervoor dat de eerste productielijnen wat betreft de verpakking van Sol soepel verlopen. "Dat het bier in een doorzichtige fles zit, is nieuw in Zoeterwoude. Ook hebben we in Zoeterwoude nog nooit een 4-pack geproduceerd. Daar komen dus de nodige technische aanpassingen bij kijken. De technische controle op elk deel van de werkplek luistert in het begin erg nauw. Sol wordt als global brand gepositioneerd, dus moet alles per fect in orde zijn. De kwaliteitseisen zijn hoog. Bij elke productierun zijn de technologen nu dus nog goed vertegenwoordigd. Als we het nü goed op de rails zetten, kunnen we later toe naar de reguliere controles. Zodat het net zo vertrouwd gaat worden als de productie van Heineken." heineken NL magazine 15

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2013 | | pagina 15