De gemiddelde
LED-lamp gaat tot
25 keer langer mee
dan het aloude
peertje'
DUURZAAM
60% MINDER VERBRUIK
Door 'gewone' lampen te vervangen door LED-verlichting kan een horecabedrijf
algauw duizenden euro's per jaar besparen op zijn energiekosten. Om nog maar
niet te spreken over het positieve effect op het milieu. Accountmanagers Horeca
gaan daarom de boer op met een zogenaamde LED-scan.
ONDER DE INDRUK
6 heineken NL magazine
In vijf jaar tijd 14.000,-besparen op zijn energierekening. Ray van 't
Hooft, mede-eigenaar van Barca in Amsterdam, kon zijn oren bijna niet
geloven. Toch was dit de uitkomst van de LED-scan die hij een tijdje
geleden uit liet voeren in zijn bedrijf. Dat hij zijn traditionele verlichting
zou gaan vervangen door LED-lampen stond vanaf dat moment wel
vast. Maar alles in één keer durfde hij ook weer niet aan. "Ik had natuur
lijk de nodige vooroordelen ten opzichte van LED. Het licht zou hard en
sfeerloos zijn. En niet dimbaar. Maar dat is door de technische ontwik
kelingen van de laatste jaren allemaal niet meer het geval. Toch wilde ik
niet het risico lopen dat de sfeer in mijn zaak zou veranderen. Dus heb ik
steeds een paar lampen vervangen en ben gaan experimenteren. Soms
bleek dat een LED-lamp beter niet op honderd procent van zijn volume
kon branden, maar op 81 procent. Om tot het beste resultaat te komen."
In de sfeervolle zaak aan het Marie Heineken Plein, achter de Heineken
Experience, zitten gasten aan de koffie, een glaasje wijn of Extra Cold.
Ze keuvelen wat of zwiepen met de vingers over de iPad tijdens een
werklunch. Ze hebben nauwelijks in de gaten dat aan de andere kant
van de bar de aftrap wordt gedaan voor een nieuwe loot aan de stam
voor het Partner in Business-programma dat HEINEKEN al langer heeft
lopen. Een programma dat zowel horecaondernemers als slijters op
meerdere manieren helpt de verkoop te verhogen en het rendement te
verbeteren.
"We gaan aan dit programma nu een duurzame component toevoegen,"
zegt trademarketeer Bas Stok. Samen met manager Duurzaamheid
Maarten Bakker is hij verantwoordelijk voor de implementatie van dit
nieuwe businessidee dat LED-gebruikin de horeca moet stimuleren.
"We helpen ondernemers al langer met simpele tips op het gebied van
watergebruik, afvalscheiding en energieverbruik. Door bijvoorbeeld te
vertellen dat het regelmatig schoonmaken van de luchtinlaat van de
koelinstallatie tot wel 500,- per jaar aan stroom bespaart. En we wijzen
ondernemers op het bestaan van waterloze urinoirs. Dat we er nu een
LED-scan aan toevoegen, komt omdat we simpelweg onder de indruk
waren van de besparing die het op kan leveren."
Maarten: "Het komt het milieu ten goede en de portemonnee van de
ondernemer. Toen dit voor ons duidelijk was, zijn we gaan zoeken naar
partijen die ons daarbij konden helpen. Zo is het idee ontstaan om de
LED-scan aan te bieden."
Van het wereldwijde elektriciteitsver
bruik gaat negentien procent naar
verlichting. Dat kost de wereldburger
jaarlijks 195 miljard euro en omgere
kend betekent het een uitstoot van
1,9 miljard ton C02. De traditionele
gloeilamp geeft 90 tot 95 procent van
het energieverbruik af als warmte. Dat
is met LED-verlichting niet het geval.
Hier wordt vrijwel alle energie omgezet
in licht. LED staat voor Light Emitting Diode, oftewel lichtafgevende
diode. Volgens SwitchMyLight, dat de scans uitvoert, kan met de hui
dige LED-technologie gemiddeld 60 procent energie bespaard worden
zonder concessies te hoeven doen aan de kwaliteit van de verlichting.
Op dit moment is nog maar vijf procent van alle verlichting LED.
Volgens het bedrijf komt dat in belangrijke mate door onbekendheid
met de toepassingsmogelijkheden. De gemiddelde LED-lamp gaat
bovendien tot 25 keer langer mee dan het aloude 'peertje'.
heineken nl magazine 7