Wereldspeler
'Contact
leggen met
collega's
gaat straks
makkelijker'
INHOUD
Extra bij
HNL Magazine
COLUMN
'We blijven
investeren in de
Nederlandse
thuismarkt'
9
COLOFON
4 NIEUWS
Met o.a. de Café Top 100 en de
Innovation Challenge
6 LICHT UIT, LED AAN
Steeds meer horecazaken over op LED
9 MCS PROJECT
Uitrol is gestart
10 FEESTEN IN STIJL
Sfeerimpressie van de personeelsfeesten
12 WE LOVE BEER
Deze 'ambassadeurs' weten straks
alles over bier
15 GOED(EREN) GELEVERD
Het verhaal achter onze etiketten
16 AANPAKKERS
Maak kennis met drie Wajongers
19 NIEUWE RONDE, NIEUWE KANSEN
CS&L nieuwe functieprofielen
20 KROEGENTOCHT
Op stap met een vertegenwoordiger.
Deze keer: Deventer
22 VRAGENVUUR
Waarom eigenlijk een groene fles?
23 AGENDA
Wat is er te doen in december en januari?
24 MOMENTOPNAME
James Bond-première
Bijna een jaar voorbij alweer!
Alle reden om terug te blikken
op wat we zoal hebben gedaan
de afgelopen tijd. Wat waren de
nieuwe projecten? Hoe ging het
met al lopende projecten? Welke innovaties waren er?
Wat veranderde er bij HNS? En hoe deden Horeca en
Retail het bijvoorbeeld? Dit en meer kun je teruglezen in
de bijgesloten eindejaarsspecial. Veel leesplezier!
Anouk Baggerman
2 heineken nl magazine
UITGEVER
HEINEKEN NEDERLAND
HOOFDREDACTIE
LISA VAN DER HEIJDEN
REDACTIERAAD
LIEKE WESTENDORP,
IRENE STEENWELLE,
HARRY WERKMAN,
NIELS WESTPALM VAN
HOORN
CONTENT ARTWORK
HEMELS CUSTOMER MEDIA,
ONDERDEEL VAN SANOMA
BEELD
BAS ARPS,
DE BEELDREDAKTIE,
LARS VAN DEN BRINK,
REINOUD KLAZES
MAJELVAN DERMEULEN,
BEN NO DE WILDE, E.A.
DRUK
DRUKKERIJ DE BINK, LEIDEN
REDACTIEADRES
REDACTIE HEINEKEN NL
MAGAZINE, POSTBUS 530,
2380 BDZOETERWOUDE,
KAMER 2.486,
REDACTIE@HEINEKEN.NL
OPLAGE
9.000 EXEMPLAREN
NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG
WORDEN OVERGENOMEN OF
VERMENIGVULDIGD
ZONDER VOORAFGAANDE
SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING
VAN DE UITGEVER.
Het jaar 2012 ligt alweer bijna achter ons. Ik wilde het maar eens niet
hebben over het politieke klimaat of de economische crisis, maar
gewoon over ons mooie bedrijf, HEINEKEN.
Toen eind jaren negentig de consolidatie in de wereldwijde biermarkt door
overnames écht startte, werd er door analisten en media een beetje neer
gekeken op HEINEKEN. We zouden de slag missen, konden geen geld op de
beurs ophalen via aandelenemissies gezien het 'familiebelang' en dergelijke.
Ook was er kritiek op de voetafdruk (footprint) van HEINEKEN op de
wereldmarkt. We waren verhoudingsgewijs te groot in verzadigde, volwas
sen markten vertegenwoordigd (Europa, VS) en nauwelijks aanwezig in de
groeidiamanten van de toekomst, Zuid-Amerika en het Verre Oosten.
Hoe anders staan we ervoor eind 2012. Met de acquisitie van Scottish
Newcastle hebben we het fort Europa zeker gesteld. Met de acquisitie van
de bieractiviteiten van FEMSA zijn we nadrukkelijker in Zuid-Amerika
vertegenwoordigd en met de onlangs afgeronde totale overname van Asia
Pacific Breweries bepalen we nu volledig zelf onze toekomst in het Verre
Oosten.
Deze sterk verbeterde voetafdruk is een resultaat van hard werk door alle
collega's, vertrouwen van de familie in de toekomst van HEINEKEN, het
strategisch inzicht van de top van de onderneming én de kracht van het
Heineken merk.
De voor de expansie benodigde financiële middelen werden mede gegene
reerd door forse organisatie-aanpassingen in de afgelopen tien jaar. Daar
weten wij in Nederland alles van.
De indringende wens om ons efficiënter en effectiever te organiseren heeft
geleid tot het verlies van vele arbeidsplaatsen. Dat doet pijn, elke keer weer.
Toch was het nodig en noodzakelijk om als HEINEKEN een wereldspeler
van faam te blijven op de internationale biermarkt.
Dichter bij huis levert een efficiënt en effectief georganiseerd HNL ook
behoud van werkgelegenheid op. HNS blijft een van de beste suppliers van
HEINEKEN én wordt vaak aangewezen als brouwer, verpakker en trans
porteur van 'nieuwe' volumes die beschikbaar komen (bijvoorbeeld Sol en
Desperados).
Ook levert die efficiënte en effectieve organisatie het vertrouwen op van de
top van de onderneming dat het verstandig is om te blijven investeren in de
Nederlandse thuismarkt. De introductie van de groene 30 cl. retourfles voor
het Heineken merk is daar een mooi voorbeeld van.
En op dat vertrouwen van de top én de voetafdruk van de onderneming
mogen we trots zijn!
Ik wens iedereen goede kerstdagen en een mooie jaarwisseling toe.
Philip de Ridder
Algemeen Directeur HEINEKEN Nederland
heineken nl magazine 3