GESTROOMLIJNDE OPERATIE
SCHAPVISIE
KEUZE VAN DE ONDERNEMER
GROOT ASSORTIMENT
Bier dat niet op voorraad is, een rommelige indeling, weinig ruimte voor onze merken...
Dat moet anders, vond Trade Marketing Retail. Inmiddels heeft de indeling van het bierschap
in veel supermarkten een metamorfose ondergaan.
gÜtPENEjj
oeoaaraen De speciaalbieren
JUMBO
IN DORDRECHT
STRAKschap
Alcoholvrij bier, cider, nieuwe verpakkingen
zoals monoflesjes en de fridgepack. De
laatste jaren zijn er veel nieuwe producten
bijgekomen. En dus is het druk in het schap,
waardoor producten sneller uitverkocht zijn
en het schap er rommelig uit kan zien. Terwijl
het juist een van de grote ergernissen van
klanten is wanneer een product is uitverkocht.
Ongetwijfeld is dat verleden tijd met de
nieuwe schapvisie die Trade Marketing Retail
heeft ontwikkeld.
Daarin is het schap nu ingedeeld in drie
hoofdsegmenten: eerst pils, dan alcoholvrij
en daarna speciaalbier, wat aansluit op het
keuzegedrag van de bierkoper. Binnen pils
wordt er ingedeeld op merk, met het grootste
pilsmerk vooraan. Jeannette Kapteijn, chan
nel development manager, licht toe: "Maar
liefst 80 procent van de kopers van pils maakt
een uitdrukkelijke merkkeuze. Marktleider
Heineken komt hierdoor in veel winkels aan
het begin van het schap, als 'baken' van de
categorie. Alle varianten van een pilsmerk
worden bij elkaar geplaatst, zoals: kratten,
blikjes en mono. De speciaalbieren daaren
tegen zijn gerangschikt op basis van smaak.
Daarnaast adviseren we om de alcoholvrije
bieren in fles én blik bij elkaar te plaatsen."
Maar ook voorkeuren per regio of winkel zijn
belangrijk. Daarom is de schapinrichting ook
afgestemd op het lokale koopgedrag. "Zo
blijft het bierschap een plek waar de shopper
ook in de toekomst graag naar terugkeert."
DE VOORDELEN VAN DE
NIEUWE HEINEKEN-SCHAPINDELING:
Meer schapruimte voor onze merken
Meer impact van onze merken
Heineken in veel winkels aan het begin
van het schap
Verlaging van out of stock
Schap is overzichtelijker voor de klant.
Veel meters aan
schapruimte bij
de AH in Vleuten.
In slechts twee dagen werden alle 850 Albert Heijn-filialen in heel Neder
land omgebouwd naar de nieuwe schapindeling. De supermarktketen is
dan ook zeer ervaren in operaties van dit kaliber, vertelt accountmana
ger voor Albert Heijn lan-Willem Paans. "Daarnaast scheelde het ook
dat we samen met Albert Heijn een 54 meter lang schap in Horeca Unit
Amsterdam hebben nagebouwd om de schapindeling negen maanden
te kunnen testen." De Albert Heijn in Vleuten (zie foto's hierboven) is
een heel grote winkel. "Normaal worden vooral kratten veel verkocht
in gezinsrijke buurten als deze, maar doordat er veel gezinnen met een
hoog inkomen wonen, wordt er hier juist meer mono en blik verkocht,"
aldus lan-Willem. "Iets waar we ook bij de schapindeling rekening mee
hebben gehouden."
Heineken 'opent'
hier als favoriet
biermerk het schap.
12 heineken nl magazine
Anders dan bij Albert Heijn spelen bij C1000 onze eigen buitendienstme
dewerkers bij de nieuwe schapindeling een grote rol. De winkels zijn in
handen van zelfstandige ondernemers, die uiteindelijk zelf bepalen of en
hoe ze overgaan op de nieuwe schapindeling. "Een grote adviesrol is dus
weggelegd voor de vertegenwoordigers," legt lohn van Lint, category
development manager C1000, uit. "Zij kennen de ondernemer - en zijn
klanten - goed en kunnen hem informeren en overtuigen van het nut
van het nieuwe schap. Daarnaast kunnen ze aanpassingen in het schap
doen waardoor de ondernemer lokaal nog beter op kansen kan inspelen.
Sowieso heeft de buitendienst heel veel uren in de daadwerkelijke om
bouw van de schappen gestoken. Alle complimenten dus aan hen!"
TT7*
3®»|rN\V0Lp
zijn gerangschikt
op smaak.
Bedankt
jat u ooit
vandaag
voorJurnbo
heeft
gekozen.
Eerst zien, dan geloven. Daarom wilde lumbo eerst een test doen met de
nieuwe schapindeling. Achttien testwinkels waren er ingesteld, waarbij
onder andere ook videobeelden van de klant werden bestudeerd. Zo ook
in lumbo Slangenburg in Dordrecht. lumbo is een winkel met een groot
assortiment. Wat ook consequenties heeft voor het bierschap. Willem-
Christiaan van den Wijngaart: "Met veel soorten bier in het schap kun je
per merk minder kwijt. Dus als een bepaald product het heel goed doet,
raakt het ook sneller uitverkocht. De uitdaging is om het dan zo snel mo
gelijk weer aangevuld te krijgen. Des te meer reden om te werken met de
nieuwe schapindeling." De sterk groeiende supermarktketen is inmiddels
overtuigd, en liet weten verder te gaan met de nieuwe schapindeling.
heineken nl magazine 13