TIGERRRRRR
HORECA 2.0
'Andere groothandels zijn steeds meer
opgeschoven richting het horecakanaal'
J. SPECIAALBIER
...Tiger Beer inmiddels al meer
dan 30 gouden medailles heeft
gewonnen voor de unieke smaak
en kwaliteit
...je het in veel Europese steden
tegenkomt in de meest hippe en
trendy bars
...de 'lachende' e in het logo
refereert aan Heineken
A
VERSCHILLENDE 'STREAMS'
GRONDIG AANPAKKEN
WAT VINDEN DE COLLEGA'S?
HOE HET OOIT BEGON...
AZIE IN NEDERLAND
Wist je dat Tiger Beer van oorsprong deels
Nederlandse roots heeft? Maar er is nog
meer te vertellen over dit exotische biertje.
WIST JE DAT...
KENMERKEN
EEN ECHTE WINNAAR
'kanaalgestuurd' wordt. Erik noemt een voorbeeld: "We gaan een
onderscheid maken tussen focuskanalen. Neem voetbal, daar hangen we
het Amstel-merk aan en gaan we specifieke activaties voor ontwikkelen.
Zo kunnen we ons beter onderscheiden." Volgens de directeur Horeca is
het niet langer de bedoeling in alle kanalen te winnen maar juist wel
in de focuskanalen. Voor de groothandel geldt die focus ook. Ook daar
wordt het advies over de verschillende categorieën in het assortiment
veel meer op de ondernemer toegespitst. Erik: "Daar willen we toege
voegde waarde creëren voor de ondernemer."
Dat zijn allemaal fraaie voornemens, maar eer het zover is, moet er nog
wel het een en ander gebeuren. Eind september werd de noodzakelijke
reorganisatie door de OR voorzien van een positief advies. Hierna startte
een proces waarbij Eltjo Edzes de taak van programmamanager Horeca
2.0 kreeg. Er zijn elf zogenaamde streams samengesteld waar in totaal
meer dan negentig mensen aan deelnemen. Iedere stream vertegen
woordigt een onderdeel van de huidige organisatie. Collega's van ver
schillende afdelingen, verspreid over het hele land, wisselen onderling
kennis uit. Ook worden alle bedrijfsprocessen onder de loep genomen.
Wie doet wat het best? En wat kunnen we van elkaar leren?
Eltjo vertelt wat de opzet is: "Dit raakt iedereen bij alle onderdelen.
We hebben daarom besloten om er een groot programma van te maken,
zodat iedereen betrokken is bij de veranderingen." Een van de divisies
die veel gaat merken van de nieuwe horecafijnstructuur, is Sales.
Zo wordt Telesales, de telefonische verkoopdienst, gecentraliseerd in
Houten. Datzelfde geldt voor de verkoopondersteuning die ook in
Houten en Zoeterwoude zal worden geconcentreerd.
Hoewel zowel Jeroen, Erik als Eltjo goed begrijpen dat veranderingen
niet altijd makkelijk zijn en de gevolgen van deze reorganisatie ook
na de ingang op 1 januari 2013 gevoeld zullen worden, zien ze ook dat
er een 'momentum' ontstaat om bepaalde zaken nu eens grondig aan
te pakken. Jeroen: "We kunnen veel beter trainen en coachen." Erik:
"Qua procesbeheersing is een centrale afdeling veel beter te sturen. De
versnippering die was ontstaan was niet goed voor de effectiviteit." Eltjo:
"De huidige reorganisatie biedt ook kansen om veel meer van eikaars
beste voorbeelden te leren."
Een onvermijdelijk gevolg van de ontvlechting en herinrichting van
de horecatak van HEINEKEN is dat collega's afscheid van elkaar gaan
nemen. Dat is een ongemakkelijk onderwerp. Erik: "We gaan iedereen
toetsen aan de nieuwe functieprofielen voor de toekomst. Het is even
spijtig als onvermijdelijk dat een aantal mensen daar niet aan voldoet."
Ook zal de centralisatie van verschillende onderdelen voor sommigen
tot gevolg hebben dat ze te ver van hun werk komen te wonen. Jeroen
bekijkt het van de positieve kant: "We gaan helaas mensen verliezen
maar we houden er óók een heleboel over. Samen gaan we onze schou
ders onder horeca 2.0 zetten."
8 HEINEKEN NL magazine
'ER GEBEURT HEEL VEEL TEGELIJK'
Reinier de van der Schueren,
accountmanager Leisure Events:
"De ontvlechting vindt plaats in een
korte periode waarin heel veel tege
lijk moet gebeuren. Daarom richten
we ons nu eerst op de splitsing. Zo
dra dat gebeurt is gaan we verbeteringen doorvoeren.
Dat we ook best practices van Internationaal gaan
delen, is buitengewoon leerzaam. Ik denk dat we op
een betere manier uit de reorganisatie gaan komen,
flexibeler en meer gestandaardiseerd."
'BENIEUWD NAAR DE COMMUNICATIE'
Yolanda Versluijs, groepsleider
Telesales en Telesupport in Heer
len: "Ik vind het moeilijk en verdrietig
om collega's achter te laten. Toch
wil ik dolgraag de vernieuwingen
meemaken, zelfs als dat betekent dat
ik op en neer moet reizen tussen mijn woonplaats Born
en Houten. We gaan straks met nieuwe communicatie
middelen werken. Daar ben ik heel benieuwd naar. De
klant moet tenslotte bediend worden!"
'COMPLEX, MAAR HYPERINTERESSANT'
fN Pieter Billiau, trademarketeer
Horeca: "Het is natuurlijk een
I complexe operatie, mede vanwege
de gevolgen voor sommige collega's,
maar tegelijk hyperinteressant. Met
honderd man zijn we hier een dag in
de week mee bezig. Wat me het meest raakt is dat er
zoveel contact is tussen de werkgroepen. Dat levert
enorm veel inzicht op in waar we nu met z'n allen mee
bezig zijn. Dat is heel inspirerend en verrijkend."
'SAMENWERKING OP PEIL HOUDEN'
Peter van der Most, groepsleider
Logistiek, Zuid-Holland: "Als we
dadelijk centraal in Houten zitten,
kunnen we weer veel beter op
elkaar aansluiten en op dezelfde
manier werken. Daarom doen we
nu onderzoek naar wat de beste methodes zijn en
die voeren we vervolgens door. De uitdaging is om
de samenwerking tussen Telesales en Logistiek op
peil te houden. Maar ik heb veel vertrouwen in de
eenduidigheid die nu ontstaat."
V..'
Je dacht dat Tiger Beer oorspronkelijk door een Azia
tische brouwerij was ontwikkeld? Dat is maar ten dele
waar. Het was onze eigen HEINEKEN-directeur Feith die
na een Indisch avontuur in contact kwam met Fraser
Neave, een frisdrankenfabriek. Samen richtten de twee
bedrijven in 1931 Malayan Breweries Limited op, speciaal
om bier op de Singaporese markt te brengen. Het bier
werd verkocht onder de naam Tiger (wat geassocieerd
wordt met kracht). Het werd snel zo populair, dat het in
korte tijd ook verkrijgbaar was in Hongkong en Thailand.
Inmiddels heeft het vele prijzen gewonnen en wordt het
bier geëxporteerd naar meer dan zestig landen.
Misschien ken je het wel van een verre vakantie. Maar
ook bij ons in Nederland wordt op sommige plekken
Tigerbeer verkocht. Categorymanager Oscar van Zanten:
"Tiger Beer kan bij ons standaard worden ingekocht via
de Brouwketel, onze groothandel voor speciaalbier. Het
gaat goed, we zien dat het ook in Nederland groeiende
is, overwegend in Japanse of Chinese horecazaken."
Zoals op Schiphol bijvoorbeeld. Ron Weber, accountma
nager Schiphol: "Achter de douane ligt een goedlopend
wokrestaurant. Vooral toeristen die hier tijdens een tussen
stop wat komen eten, willen vaak bij hun Aziatische gerecht
een exotisch biertje. En Tiger Beer kennen ze soms al van
hun vakantie in Thailand of Vietnam bijvoorbeeld."
tv-
-
1
Alcoholpercentage: 5%
Smaak: vol van aroma,
fris en zwoel
Ingrediënten: Australische
gerstemout, Duitse hop en
Nederlandse gist
Tiger Beer heeft al meer dan dertig gouden medailles gewonnen
voor de unieke smaak en kwaliteit. Ook niet zo gek als je bedenkt
dat Asian Pacific Breweries (APB) als enige brouwerij ter wereld 250
kwaliteitstesten uitvoert op het bier alvorens het te bottelen. Al in
1939 won Tiger Beer z'n allereerste prijs: een bronzen medaille bij
de Bottled Beer Competition, georganiseerd door the Brewing Trade
Review in Londen, waarna vele prijzen volgden.
heineken nl magazine 9