HORECA 2.0
WAT ZIJN DE VOORDELEN?
In de Horeca-organisatie van HEINEKEN vindt er momenteel een
ingrijpende verandering plaats. Groothandel en brouwer komen na
een splitsing voortaan los van elkaar te staan.
HOE HET WAS
DE 'ANDERE' GROOTHANDELS
MEER DE DIEPTE IN
ONVERMIJDELIJK
HEINEKEN Horeca
HEINEKEN Groothandel
HEINEKEN Service Organisatie
6 heineken nl ma
HORECA
NIEUWE STIJL
De organisatie klaarmaken voor de toekomst, dat is kort gezegd de
aanleiding voor de nieuwe structuur die momenteel wordt opgetuigd
binnen de horecatak van HEINEKEN. Waar de afgelopen vijftien jaar
groothandel (HGH) en bierbrouwer HEINEKEN onder één dak opereer
den, zullen beide met ingang van 1 januari 2013 als zelfstandige onder
delen verdergaan. Dat is niet de enige verandering. In een vernieuwd
deel van het kantoor in Zoeterwoude - een kantoortuin met eigentijdse
kleuren - komen Erik Schuckink Kool (directeur Horeca), Jeroen Corver
(directeur Groothandel) en Eltjo Edzes (programmamanager Horeca 2.0)
samen om de ingrijpende operatie toe te lichten.
Jeroen Corver begint met het schetsen van de oude situatie, die ooit
is ontstaan in een tijd dat HEINEKEN meer grip op onder andere de
kwaliteit van leveringen aan de horeca wilde krijgen. "Daartoe werden
destijds zelfstandige agentschappen overgenomen die samen de groot
handel zijn gaan vormen. We waren daarmee de eerste. En dat heeft
jarenlang uitstekend gewerkt, omdat we naast bier aan de horeca ook tal
van andere producten konden leveren, van fris, wijn tot gedistilleerd."
De horecaondernemer had hier overigens ook baat bij, aldus Jeroen: "Er
kwam slechts één vertegenwoordiger over de vloer." Die situatie is de
afgelopen vijftien jaar min of meer zo gebleven.
De laatste jaren is de horecamarkt echter hevig in beweging. Andere
groothandels, voorheen voornamelijk actief in de wereld van de bedrij
ven, snackbars en catering, zijn steeds meer opgeschoven richting het
horecakanaal. Ook brouwers hebben hun assortiment uitgebreid. Jeroen:
"We worden binnen de horecamarkt van diverse kanten 'aangevallen'."
Niet alleen het aanbod maar ook de service van de diverse partijen in
de markt is aan het veranderen, voegt directeur Horeca Erik Schuckink
Kool daaraan toe: "We zijn niet meer de enige met een wegbrengservice.
Andere groothandels leveren tegenwoordig bovendien niet alleen drank
maar ook eten en dagverse producten."
Een groothandelsmarkt die steeds meer en beter aan de horeca levert
en een intensivering van de concurrentie met andere brouwers zorgden
voor het besluit om voor het horecakanaal brouwerij en groothandel te
ontvlechten. Volgens Jeroen een moeilijke maar noodzakelijke stap. "De
groothandel krijgt zo de kans veel meer de diepte in te gaan terwijl we
als brouwer volop kunnen inzetten op de activatie van onze merken."
Dat laatste uit zich onder meer door een langlopende bewustwordings
campagne die consumenten moet leren het onderscheid tussen merken
te maken. In het café moet men niet langer vijf bier bestellen, maar vijf
Heineken, Brand of Amstel.
Spelen factoren als de teruglopende bierconsumptie en de kwakkelende
horecamarkt ook een rol bij de aanstaande ontvlechting? Jeroen ontkent
dit: "De veranderende rol van andere partijen in de markt is belangrijker.
We willen een betere positie in het competitieveld." Erik vult aan: "Ook
als het heel goed zou gaan in de horeca hadden we dit gedaan."
Wat er concreet gaat veranderen is dat de horecabenadering meer
De beste bier- en cidermerken voor de klant
Volledige focus op programma's en activaties voor de klant
Professionele medewerkers die meedenken
Specialisten die advies op maat kunnen geven
Breed en diep assortiment met A-merken
Professionele verkopers met passie voor horeca
Dé enige groothandel van Nederland die onze merken exclusief voert
Op de klant afgestemde service
Eén telefoonnummer voor de Horeca Services van TSO, HBES en
Kelderbiertransport
Korte lijnen en één backoffice op één locatie
We worden nog beter dé trotse en leidende servicepartner die,
vanuit een duurzame en kostenbewuste visie, toegevoegde waarde
levert aan de klant
heineken nl magazine 7