3X GESPOT
Bierambassadeur
FRIS FRUITIG
Seen in
the USA:
Veranderingen bij IT
NIEUWS
Meer samenwerken in de West-Europese regio: op
bladzijde 14 in dit nummer kun je lezen hoe we dat
gaan doen bij HEINEKEN Nederland Supply. Maar ook
op IT-gebied vindt er een verschuiving plaats naar meer
investeren vanuit de HEINEKEN Group. Om die reden -
maar ook vanwege de economisch zware tijden - zullen
er door de IT-afdeling volgend jaar minder projecten
worden doorgevoerd. Ing Yan, manager IT, licht toe:
"We gaan nu vooral focussen op een aantal grote
projecten, zoals Mail Calendering Sharepoint (MCS),
Global Business Services, Blink! en vervanging van onze
werkplek. Als consequentie zal een aantal initiatieven
op afdelingsniveau volgend jaar niet meer door IT
worden opgepakt." Alle managementteams zijn op de
hoogte gebracht van de veranderingen.
2. Wat doe je als je op vakantie op de kleintjes moet letten? Dan ga je
kamperen! Dat is dan ook wat René en Natasja Froger doen in de nieuwe
commercial van AMSTEL BLOND. Uiteraard op z'n Frogers, met een veel
te grote camper, eten uit een chic porseleinen servies en René die zich
in een complete golfuitrusting naar de midgetgolf begeeft... Het levert
hilarische fragmenten op. "De commercial laat goed zien dat Amstel
Blond een lekker en toch voordelig bier is," legt brandmanager Meike
Dijkstra uit. "Toen René en Natasja het script lazen waren ze meteen
enthousiast. Ze deden dan ook graag mee. Leuk ook om te zien dat niks
ze te veel was, onlangs de lange draaidag." In de commercial speelt
verder ook de bekende Amstel-cast, zodat de commercial onmiskenbaar
van Amstel is. De spot is dit jaar twee keer drie weken op tv te zien en
wordt ook volgend jaar uitgezonden.
3. Op een treinstation denken boeven achter lames Bond aan te gaan,
maar het is de hoofdpersoon van de nieuwe HEINEKEN-commercial,
die sinds een aantal weken op tv is. De man vlucht weg en belandt na een
spectaculaire achtervolging in de barcoupé, waar de echte lames Bond
(Daniel Craig) zelf net een Heineken biertje heeft besteld... Grappig detail
is dat het einde van de commercial een koffer toont die kijkers daarna in
een gepersonaliseerde, interactieve video op Facebook kunnen 'zoeken'.
"Heineken heeft voor de zesde keer een partnership gesloten met de
producenten van lames Bond," licht sr. brandmanager Rob van Griensven
toe. "Daar zitten een aantal rechten aan vast, zoals de verschijning van
Daniel Craig en Bond-girl Berenice in een Heineken-commercial." Net
als in de eerdere tv-spots speelt muziek een grote rol, met de Nieuw-
Zeelandse zangeres Gin Wigmore. Nog te zien tot half november.
1. Ie hebt hem vast al gezien, de nieuwe commercial van JILLZ 0.0%.
In deze tv-spot staan een aantal vrouwen gezellig samen onder een
appelboom, waarna een van hen na het drinken van een glas lillz 0.0%
wegrijdt in haar Fiat 600. De boodschap: je kunt nu ook genieten van
een lillz sparkling cider zonder alcohol. De commercial sluit helemaal
aan bij de andere commercial van lillz, waarin de nieuwe pay-off wordt
geïntroduceerd: 'lillz. Feel free under the apple tree.' lillz is er voor die
momenten waar niets hoeft en alles kan. Aangezien ongeveer een derde
van alle vrouwen in ons land geen alcohol drinkt, komt lillz 0.0% als
geroepen. De commercial is nog te zien tot medio volgend jaar.
WAT IS H ET: 'We love beer' is een programma waarin collega's
van diverse afdelingen worden opgeleid tot bierambassadeur.
WAAROM: Zo kunnen ze met de door hen opgedane kennis het
verhaal van bier delen en de reputatie ervan verhogen.
HOE: De 15 deelnemers ondergaan de reis van bier-van graan
tot glas - en komen alles te weten over het erfgoed, de geschiede
nis, het vakmanschap en de verschillende soorten bier. En hoe we
geweldige momenten creëren voor onze consumenten en klanten.
WANNEER: Op 1 november start de eerste module. In totaal
volgen de cursisten vier modules.
Heineken introduceert in
september voor het eerst in lange
tijd twee nieuwe biertjes in de
Verenigde Staten: Amstel Wheat
(tarwebier), en het Mexicaanse
biertje Tecate Michelada (een mix
van bier, limoen en specerijen).
Zowel witbier als Mexicaans bier
zijn heel populair in The States.
Het kan je niet zijn ontgaan met
alle media-aandacht: vanaf
voorjaar 2013 zijn alle Heineken
kratten gevuld met nieuwe, groene
30cl-retourflessen. De groene fles
vervangt de huidige bruine variant
en heeft een reliëfbedrukking en
doorzichtig etiket. Het groene krat
blijft onveranderd. In Zoeterwoude
wordt voor de groene retourfles
een heel nieuwe productielijn
geplaatst, in Den Bosch wordt
een bestaande lijn aangepast. "De
overgang is een megaoperatie
die veel vraagt van de hele
organisatie," vertelt brandmanager
Karlijn van Ruiten. "Zo worden
de eerste 100.000 flesjes al dit
jaar geproduceerd tijdens een
proefproductie, om straks niet
voor verrassingen te komen staan."
Voor alle collega's heeft Heineken
een leuke meevaller: "In 2013
mag iedereen als eerste een gratis
kratje afhalen bij de PUM."
Nadere info volgt.
Naast Wild Orange is er in
de range van Royal Club
nu ook de verfrissende,
fruitige smaak Fresh Citrus.
Er zit maar liefst 8 procent
sap in, gemaakt van vijf
vruchten: citroen, limoen,
sinaasappel, grapefruit
en mandarijn. Ter
vergelijking: Schweppes Citrus Fusion bevat slechts 2 procent sap, vertelt
brandmanager Gaby van der Linden. Samen met trade-marketingcollega
Koen Hermann werkt zij aan een multi sensory tasting op de winkelvloer.
Gaby: "In 238 supermarkten gaan we consumenten de verfrissende Royal
Club-smaken laten ervaren. Bij binnenkomst worden alle vijf de zintuigen
- horen, ruiken, voelen, proeven en zien - intensief geprikkeld. Uniek, want
dat is nog nooit eerder op de winkelvloer gedaan."
4 heineken nl magazine
heineken nl magazine 5