OP NAAR DE SLIJTER REPORTAGE Samen met de slijters wil HEINEKEN de komende tijd meer business genereren. De Slijtersschijf heet het plan dat daaraan ten grondslag ligt. De ondernemers zijn enthousiast. "Ik zie dat zon display werkt." KOELSERVICE PRIJZENSLAG SPECIAALBIER HET ROEROM TAPPAKKET ERBIJ ^etneme^ COOLTAPS. FUSTJES SPECIAALBIEREN Hij zou ze graag laten zien, maar helaas, ze zijn verhuurd. De twee nagelnieuwe Cooltaps die slijter Dick Verboom van Drankenservice Gouda sinds kort in huis heeft zijn populair bij zijn klanten. Zeker in deze tijd van het jaar. Afstudeerfeestjes, buurtborrels, tuinfeestjes... En wat smaakt dan lekkerder dan een mooi zelfgetapt glas bier? Twintig jaar nadat de eerste - toen nog ijsgekoelde - Cooltaps hun intrede deden, wordt de nieuwste generatie momenteel uitgeleverd bij de slijters in het land. "Veel mensen denken aan de slijter als ze een feestje te vieren hebben," vertelt onze field sales coach Slijters en Speciaalbier Wim Nik kelen. Daarom is er nu het HEINEKEN Feestje concept. Zodat de slijter nog beter de moge lijkheid heeft zich te onderscheiden van de supermarkt. Om de Cooltaps aan te prijzen is nieuw POS-materiaal gemaakt en zijn nieuwe stoepiers ontwikkeld die de attentiewaarde voor de passant verhogen. Service en kwaliteit bieden, het schap optimaal benutten: het hoort allemaal bij de Slijters schijf, een plan waarmee slijters hun omzet een boost kunnen geven (zie ook kader). Bij de Goudse slijter staat midden in de winkel een koelkast met daarin Beertender-fustjes, Heine- ken Tapjes en blikjes. Verboom: "De klant pakt sneller gekoeld dan ongekoeld bier. Bovendien hebben de meeste mensen niet de ruimte om fustjes goed te koelen. Ik doe het graag voor ze. Net als kratjes trouwens. Wie wil krijgt het bier gegarandeerd koud mee." Door de prijzenslag bij de supermarkten, die pakweg zes jaar geleden begon, zag menig slijter de omzet in kratten pils drastisch dalen. Door extra service te bieden, is Dick Verboom de bekende uitzondering op de regel. "Een slechte zomer of tegenvallend EK blijft jammer, maar verder draaien we goed. Als slijter heb je meerdere voordelen ten opzichte van de super markt. Wij nemen bijvoorbeeld terug wat over is." En dan is er nog het duurdere imago dat de horeca momenteel heeft. "Mensen blijven liever thuis en drinken daar hun biertje." Een slijter die stilstaat, gaat het niet redden in deze tijd. Om die reden kiezen veel slijters er tegenwoordig voor het assortiment speciaal- bieren uit te breiden. In Gouda is het aantal inmiddels gestegen tot 250 soorten. Op het schap bekende namen als Affligem en West- malle, maar ook bier van kleinere Nederlandse brouwerijen als De Molen uit Bodegraven of Maallust uit het Groningse Veenhuizen. Om dit laatste bier te bemachtigen stapt hij zelf in de auto om het te halen. Wim Nikkelen heeft geen moeite met dit 'vreemde bier'. Sterker nog, hij laat zijn blik goedkeurend langs de planken vol flesjes gaan. Tevreden constateert hij dat een aantal tips vanuit de brouwerij zijn doorgevoerd. De abdij- en trappistenbieren bij elkaar. Net als bijvoorbeeld de weizenbieren. Het is nog zo'n speerpunt van het nieuwe beleid. De Slijters schijf adviseert ondernemers met tips en tricks om tot de beste schapindeling te komen van zowel pils als speciaalbier. En zo meer beleving rondom bier te genereren. Anticiperen op de stijgende populariteit van speciaalbier: dat deed ook slijter Leon Zonne veld in Maassluis. Samen met zoon Kevin is hij eigenaar van dit al 51 jaar bestaande familiebedrijf. Hij moest ook wel. Sinds een paar jaar geleden de Albert Heijn bij hem om de hoek ging stunten met de prijs van kratten pils, tuimelde de verkoop van kratjes bij hem van pakweg 350 stuks per week naar een kleine dertig. Hij gooide het roer om en ging zich meer specialiseren. Op het gebied van whisky deed hij dat al langer, met een assortiment van 650 soorten, maar vorig jaar werd het aantal speciaalbieren uitgebreid naar 175 soorten. "Binnen twee, drie weken nadat we dat gedaan hadden, zagen we al nieuwe mensen binnen lopen. Leuk natuurlijk." En ook hier staan de bieren keurig gerangschikt, helemaal volgens HEINEKEN's schappenplan. Als een van de eerste slijters in het land kreeg Zonneveld aan het begin van de zomer de nieuwste Cooltaps in huis. Al jarenlang verhuurt hij de thuistaps waarvan meerdere modellen in zijn magazijn staan. Blij is hij ook met het bijbehorende en nieuwe tappakket dat hij aan iedere thuisfeestende klant meegeeft. In de stevige kist zit alles om zelf een perfect Heineken pilsje te tappen. Twaalf glazen, bierviltjes, een dripmat, een spoelborstel en twee afschuimers. De leaseconstructie met 8 heineken nl magazine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 8