NIGERIA 'De Magnumflessen geven een boost aan de premiumstatus van het Heineken merk in Nigeria' BOSSCHE BEGELEIDING EEN MOOIE KANS PAAR AANPASSINGEN MONDKAPJES GOED ONTVANGEN PLASTIC ZEGEL Het leven van HEINEKEN's Henk Wymenga lijkt onlosmakelijk verbonden met een verpak- kingslijn, namelijk die van een Magnumfles. De eerste kennismaking tussen beide was in 1999, toen Henk een introductiestage deed bij De Ridder Brouwerij in Maastricht. Daar was hij getuige van de bouw van deze afvul- lijn voor de anderhalveliter-Magnumfles. Toen hij daarna in Den Bosch aan de slag ging als packaging manager, verhuisde de lijn bij toeval met hem mee, door de sluiting van De Ridder Brouwerij. En nu is Henk, samen met de ontmantelde en inmiddels weer opgebouwde lijn, in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos beland. Henk: "Het is een bijzondere route. Overal waar ik kom, is de lijn." Voor hij technical director werd bij de Nigeri aanse HEINEKEN-dochter Nigerian Breweries, bekleedde Henk diverse functies binnen het bedrijf. Zo was hij manager Brouwen in Den Bosch en vervulde de rol van supply chain director bij HEINEKEN Americas. Toen bekend werd dat de Magnumlijn in Den Bosch be schikbaar zou komen, ontstond het plan de lijn naar Nigeria te halen. "De reden? We wilden Magnumflessen op de Nigeriaanse markt gaan aanbieden, om de premiumstatus van het Heineken merk hier een boost te geven." Colonne 20, zoals de lijn in Den Bosch heette, werd omgedoopt en kreeg de toepasselijke naam Magnumlijn. Het verschepen was nog een flinke klus. Een complete verpakkingslijn van Den Bosch naar Nigeria verhuizen, dat gaat niet zo maar. "De verhuizing leek in het begin onschuldig, maar bleek immens. De begeleiding van de bouw door collega's uit Den Bosch was heel belangrijk (zie ook kader). Die samenwerking staat voor mij symbool voor de grote verbondenheid in de HEINEKEN-familie. Overal ter wereld kun je elkaar helpen." Henk voegt daaraan toe dat Nigerian Breweries niet alleen veel aan de kennis van zijn Bossche col lega's had, maar dat men omgekeerd ook leerde van de ervaringen in Nigeria. "Het mes snijdt aan twee kanten." Het is tamelijk bijzonder dat een verpakkings lijn drie levens heeft. De opstelling zoals die nu in Lagos staat, is dan ook niet meer helemaal origineel. Speciaal voor de Nigeriaanse markt werd een aantal aanpassingen gedaan. Een van de meest opvallende veranderingen is dat de sleeve nu apart uit Europa wordt ge ïmporteerd en in een speciale machine om de fles op de verpakkingslijn wordt aangebracht. In tegenstelling tot in Den Bosch, waar de fles sen compleet met de sleeves werden aangele verd Het vinden van een lokale producent die de markante 1,5 literflessen kon leveren, was ook niet zo eenvoudig: "Ze maken in Nigeria nou eenmaal geen champagne." Trots is Henk op de hygiëne die ze in Nige ria weten te bereiken. "Alle medewerkers hier lopen met mondkapjes, witte overalls en haarnetjes. We hebben feitelijk een clean room gecreëerd zodat we absolute hygiëne kunnen garanderen." Sowieso is Nigeria, met 150 miljoen inwoners het land met de meeste inwoners van Afrika, een bijzondere markt. Het is niet voor niets dat ze hier zo vallen voor de Magnumflessen Heineken, weet Henk. "Nigerianen houden ervan om het te laten zien als het goed met ze gaat. Dan bestellen ze in een bar een Magnum Heineken. Het is een beetje showing off, zo'n grote fles op tafel." Overigens wordt Magnum in Nigeria niet op z'n Engels maar op z'n Frans uitgesproken: Magnum. Dat heeft een bijzondere betekenis: Magnum is de Franse maat voor 1,5 liter. Dat kennen Nigerianen. Dus was het voor hen meteen duidelijk met wat voor soort product ze te maken hadden. Hoewel de productie van Magnumflessen met 10.000 hectoliter nog relatief beperkt is, is de fles wel bijzonder goed ontvangen, zegt Henk: "Dat de flessen op bepaalde geselecteerde plaatsen in grote steden verkrijgbaar zijn, benadrukt het premium karakter. Het bevestigt zo de unieke positie van Heineken." 's Lands wijs is 's lands eer, dus bij het op de markt brengen van de Heineken Magnum flessen werd bewust rekening gehouden met sommige typisch Nigeriaanse wederwaardig heden. Zo bestaat er een levendige handel in namaakproducten. Om te voorkomen dat de Magnumfles zou worden leeggedronken en vervolgens opnieuw gevuld en verkocht met ander bier, werd de pilfer proof aangebracht. Deze transparante plastic zegel rond de hals van de fles garandeert dat wie in Nigeria een mooie Heineken Magnum koopt, ook echt Heineken bier krijgt. Daarnaast staat er nog veel meer te gebeuren met Heineken in Nigeria. Henk: "We gaan in 2012 ook de huidige 33 cl- en 60 cl retourfles sen omzetten naar het K2 model, met nieuwe kratten en afwasbare clear plastic labels. Het Heineken volume groeit, vorig jaar zelfs met 30 procent." Enig idee hoe lang hij nog in Nigeria blijft? "Misschien wel tot de lijn nog een keer verhuist? Ik had nooit verwacht dat ik twee keer zou meeverhuizen, dus wie weet..." Wanneer HEINEKEN een bierlijn verplaatst, komt veel terecht op de schouders van onze technische collega's. In het geval van Colonne 20 waren het Rob van der Heijden en Geu leeninga die vanuit Den Bosch de operatie naar Nigeria begeleidden. Geu: "Het was een hele onderneming om de lijn draai ende te krijgen. Vóór de overtocht per schi p naar Afrika stond de colonne een paar maanden stil, en dat hebben we geweten. Hier in Den Bosch draaide de lijn perfect, maar daar leken sommige onderdelen wel vastgeroest. Extra handicap was dat er weinig gereedschap was. We konden goed overweg met de operators aldaar, fijne lui, maar af en toe praat je toch langs elkaar heen. Voordatje dan bereikt watje wilt, ben je uren verder. Maar de lijn draait nu goed, gelukkig." heineken nl magazine 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2012 | | pagina 13