Vooruitblikken
COLUMN
'Ook dit jaar
gaan we extra
veel aandacht
besteden aan
de schappen'
7heineken
COLOFON
UITGEVER
heineken
HOOFDREDACTIE
rosemarije challik
REDACTIERAAD
jeroen corver,
irene steenwelle,
harry werkman,
niels westpalm van
hoorn
CONTENT ARTWORK
hemels customer media,
onderdeel van sanoma
BEELD
basarps,
de beeldredaktie,
carolyn ridsdale,
www.studiobraaf.nl,
hans vissers,
benno de wilde, e.a.
DRUK
drukkerij de bink, leiden
REDACTIEADRES
redactie heineken nl
magazine, postbus 530,
2380 bd zoeterwoude,
kamer 2a86,
redactie@heineken.nl
OPLAGE
9.000 exemplaren
NIETS UIT DEZE UITGAVE MAG
WORDEN OVERGENOMEN OF
VERMENIGVULDIGD
ZONDER VOORAFGAANDE
SCHRIFTELIJKE TOESTEMMING
VAN DE UITGEVER.
Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Aangezien dit het eerste nummer
van 2012 is, is het een goed moment om terug te blikken, maar vooral
ook om vooruit te kijken. 2011 is in retail een woeligjaar geweest, met
als grootste verandering de overname door Jumbo van C1000. Hoewel
het voor onze merken en met name voor Heineken een uitdagend jaar
was, hebben onze innovaties het heel erg goed gedaan. Ook onze cider-
merken Jillz en Strongbow Gold hebben groei laten zien. Wieckse is zelfs
marktleider geworden binnen de frisse bieren, mede door de succesvolle
introducties van Wieckse Witte 0.0% en Rosé 0.0%.
De supermarkt blijft een heel erg belangrijk kanaal voor ons. De gemid
delde Nederlander doet 2,8 keer per week boodschappen, besteedt
jaarlijks meer dan 55 uur in de supermarkt en ongeveer 1 miljard euro
aan bier. Het bierassortiment in supermarkten is groot en het is en blijft
een uitdaging zoveel mogelijk mensen onze merken te laten kopen.
Daarom vinden we het belangrijk om ook dit jaar extra veel aandacht
aan de schappen te besteden. We adviseren supermarkten zowel op
hoofdkantoor als op winkelniveau hoe ze het bierschap overzichtelijker
kunnen indelen en daarbij willen wij natuurlijk op de beste posities
geplaatst zijn. Daarnaast zijn en blijven promoties heel erg belangrijk,
omdat consumenten er zeer gevoelig voor zijn. Het is daarom belangrijk
om zoveel mogelijk ook buiten het schap gepresenteerd te worden om
impulsaankopen te stimuleren.
Daarnaast dragen alle vertegenwoordigers hun bierambassadeursrol
goed uit naar onze klanten en werken we aan innovatie en vele grote
activiteiten. In deze editie vind je hiervan een goed voorbeeld: op stap
in de supermarkten van Almere.
Ook nog in deze editie: een verslag over hoe het gesteld is met Mystery-
shoppers, oftewel de verkoop van alcohol aan jongeren in retail en
horeca. Dit in verband met ons beleid voor verantwoord alcoholgebruik.
2012 is pas net begonnen, maar in realiteit zitten we nog maar een paar
weken van de voor ons belangrijke voorjaar- en zomerperiode af. Laten
we deze tijd samen benutten om onze doelen goed voor ogen te houden
en een stevig fundament te bouwen voor successen. Door écht samen te
werken in de hele Supply Chain, gecombineerd met onze sterke merken
én succesvolle innovaties, kunnen we groeien!
Ik wens iedereen persoonlijk heel veel succes en plezier met deze
enorme uitdaging.
Isabelle Spindler
Directeur Retail
HEINEKEN NL magazine 3