INTERVIEW
GROENE BREINBREKER:
Wat is duurzamer: bier transporteren naar de USA
of het ter plaatse brouwen7 CS&L deed er onderzoek
VERSCHEPEN
OF LOKAAL
BROUWEN?
^OOAO
Als onderdeel van het programma Brewing a
Better Future (BaBF) is afgesproken dat alle
operating companies van HEINEKEN hun
C02-footprint in kaart gaan brengen, te begin
nen met de grootste vijf. Onlangs vond alvast
het eerste onderzoek naar die van de USA
plaats. Sneller dan oorspronkelijk gepland. De
aanleiding was een reclamecampagne van een
kleine, lokale concurrent, legt Anton de Romijn
uit. Hij leidde als strategie supply chain analist
het onderzoek naar de C02-footprint van de
USA. "In die campagne werden de afstanden
vergeleken die het bier van verschillende
exportmerken moet afleggen van fabriek naar
consument. De conclusie was: buy local. Dat
schudde ons wakker. Wat zou ons antwoord
zijn als een groot merk dit zou oppakken en de
discussie zou losbarsten?"
CS&L voerde het onderzoek zelf uit. Is dat
niet de slager die zijn eigen vlees keurt?
Maarten van Veluw, projectmanager Logistiek
Duurzaamheid CS&L, legt uit: "Dat lijkt
misschien zo, maar ten onrechte. Voor al onze
berekeningen hebben wij namelijk samen
gewerkt met de Clean Cargo Working Group
waarbij HEINEKEN en vele andere bedrijven
zijn aangesloten. Zij beschikken over gestan
daardiseerde gegevens en weten bijvoorbeeld
wat het aan CO2 kost om een kilo goederen over
een kilometer afstand te vervoeren; zowel per
truck als per boot. Onze eigen data omtrent het
aantal kilo's dat wij vervoeren en het aantal
kilometers die onze goederen afleggen, hebben
we aan de objectieve normen van de CCWG
gekoppeld. We zijn begonnen bij het transport,
maar hebben uiteindelijk het hele proces
onderzocht, van graan tot kraan."
Niets over het hoofd gezien? Bij CS&L zitten
immers alleen logistiek- en transportmensen...
Anton de Romijn: "We hebben ook Paul Bruijn
en Jeroen Scholten van SHE (Safety Health
Environment) bij het onderzoek betrokken.
Zij zijn specialisten op het gebied van duur
zaamheid en hebben de gegevens van heel veel
brouwerijen wereldwijd."
En... wat was de uitkomst?
Anton: "Bier verschepen naar de USA is CO2-
vriendelijker dan lokaal produceren. Wij had
den dat zelf niet verwacht. We hebben ook echt
kritisch naar het resultaat gekeken en som
mige onderdelen voor de zekerheid nog eens
nagerekend. Maar het blijkt bijvoorbeeld dat
een kilometer vervoer per truck tien keer zo
veel C02-uitstoot oplevert als vervoer per boot.
Natuurlijk is New York vanuit Rotterdam of
Antwerpen -vanwaaruit wij verschepen - zo n
6.000 kilometer varen. Maar zou je een centrale
brouwerij in de Verenigde Staten hebben, dan
moet je al dat bier natuurlijk nog duizenden
kilometers door dat land heen rijden. Wat nu
niet hoeft, omdat we varen op acht verschil
lende havens."
Dingen kunnen veranderen. Wat dan?
Maarten: "We hebben de situatie onderzocht
zoals die nu is, maar we hebben ook naar andere
scenario's gekeken. Bijvoorbeeld het aandoen
van meerdere Amerikaanse havens om de trans
portafstanden in de USA nog verder te kunnen
verkleinen. Voorlopig blijft verschepen vanuit
de brouwerijen in Nederland nog de beste optie,
maar het onderwerp blijft natuurlijk onze focus
houden. In het kader van BaBF streven wij ernaar
de groenste brouwer te zijn in alle stappen in
de supply chain. Daarom werken wij er met 26
werkgroepen aan om ons Heineken biertje zo
duurzaam mogelijk bij de klant te krijgen."
HEINEKEN NL magazine 11