Oranjegoals in Rome, rood-wit-blauw in Parijs, actiefilmpjes op YouTube...
wat was er aan de hand? Wie zat er achter deze Oranjegezinde guerrilla?
Maximum S
Het begon op te vallen. Op de muren van het Colosseum in Rome
werden beelden geprojecteerd van de legendarische
Nederlandse goals uit 1988. En het water van de Trevi-fontein in
dezelfde stad was het decor van een wedstrijd tussen oranje race
bootjes. In Parijs werd de metro uitgedost in oranje en rood-wit-
blauw. En in België had het beeld van de leeuw van Waterloo
ineens een Nederlandse vlag aan zijn staart hangen. De ludieke
acties werden gefilmd en op YouTube en Hyves gezet. En iedereen
vroeg zich af wie er achter de 'guerrillacampagne' zat die zich
Maximum Support noemde.
Oranjekoorts helpt!
Na een nacht vol verrassingen door heel Nederland - vooral veel in
oranje gestoken beelden - kwam op 9 mei de aanstichter van deze
nieuwe beweging uit de kast. En tot ieders verrassing was dat Pepsi
Max. "Er moest iets gebeuren", vertelt brandmanager Eric Dias. "In
de aanloop naar het EK voetbal was de sfeer te mat en soms zelfs
ronduit negatief. En dat terwijl de Oranjekoorts en het geloof in
'onze jongens' de kans op winst aanzienlijk vergroten. We hebben
er zelfs onderzoek naar laten doen door TNS NIPO en daaruit bleek
dat 40 tot 45 procent van de Nederlanders gelooft in de link tussen
massale support en winnende doelpunten." Tijdens de persconfe
rentie op 9 mei spraken coryfeeën als Wilfred Genee, Nada van Nie
en paragnost Henk de Gier zich uit voor Maximum Support. Daarna
won de beweging aan kracht. Op de site maximumsupport.nl wer
den mensen uitgedaagd deel te nemen aan de actie onder het motto:
'Hoe ver ga jij voor Oranje?' Het gevolg: een stroom van beelden en
ideeën voor ludieke acties. Ook gingen steeds meer mensen de
speciale Maximum Support Aanvoerdersband dragen, die gratis
bij een 4pack Pepsi Max werd geleverd.
Breder publiek
We vroegen Eric waarom Pepsi besloot zich te profileren met
deze campagne. "We vonden dat we met Pepsi wat te veel op de
achtergrond waren geraakt," zegt hij. "Onze sponsoractiviteiten
richtten zich tot dusverre vooral op dance-events en program
ma's als 'Roll the Dice'. Daarin komt onze pay-off 'Max your life'
goed tot zijn recht. Maar Pepsi is wereldwijd een groot merk en
wij vonden het noodzakelijk nu een breder publiek aan te spre
ken. De Maximum Support-actie rondom het EK past binnen de
'Max your life'-slogan, bereikt heel veel mensen en roept boven
dien vooral veel sympathie op. En daar doen we het voor."
[22] Heineken nl magazine