'Veel studenten gebruiken
drank om zichzelf een
houding te geven'
'Tijdens de introductie is
het juist wel prettig als
je minder scherp bent'
VOORUCHTINGSMARKT: DUIZEND EURO?
OP MIJN KOP
Tussen de ongeveer honderdvijftig kramen van bedrijven en
instellingen uit de buurt loopt ook Linda Caelers, samen met
veertien andere eerstejaars. 'Duizend euro verdienen', staat
er op een groot doek naast de Novadic-Kentron-kraam. Nou,
dat willen alle veertien wel. Rens Evers (23), student rechten
en pedagogiek, en door zijn witte T-shirt en petje anders dan
de andere studenten spreekt hen erop aan. "Voor die duizend
euro moetje achter je pc, naar de Wetenschapsquiz van het
NIGZ. Maar hier kun je ook al leuke gadgets verdienen als je
deze kennistest doet." Rens is een zogenaamde 'peer', ofwel
een medestudent, die door Novadic-Kentron is gevraagd om
te helpen op de markt. De gedachte hierachter: eerstejaars
studenten nemen van een medestudent over het algemeen
meer aan dan van een beroepsvoorlichter. Rens deelt samen
met nog drie ouderejaars ansichtkaarten uit waarop tien
Linda
vragen staan. Het is een kennistest over de gevolgen van
overmatig alcoholgebruik. De vragen onderscheiden zich
nauwelijks van de NIGZ-Wetenschapsquiz, maar het belang
rijkste verschil is dat studenten ter plekke gevraagd wordt om
de test te maken. Indien nodig licht de 'peer' de antwoorden
toe. Bij zeven goede antwoorden winnen de studenten een
T-shirt, een pakje kauwgom of zelfs een condoom. Linda en de
anderen doen mee. "Uit nieuwsgierigheid," zegt ze.
Zoals de meeste studenten twijfelt ook deze groep eerstejaars
over het juiste antwoord op de vraag hoe je een kater het
beste kunt wegwerken. "Volgens mij is dat door gewoon door
te blijven drinken." Een ander houdt het erop dat het inslik
ken van een rauw ei het beste is. Rens neemt de groep bij zich
en legt uit dat water het beste medicijn is. "Door voor, tijdens
en na het drinken van alcohol water te blijven drinken heb je
minder last." (Het vult het vochttekort aan dat ontstaat door
het drinken van alcohol. Red.)
Over veel vragen ontstaat onder de studenten een discussie.
"En dat is precies de bedoeling," zegt Julia Gavrilenko (27).
Ze is preventiemedewerkster bij Novadic-Kentron. In opdracht
van het NIGZ is ze vandaag medeverantwoordelijk voor de
uitvoering van de campagne. Ook stuurt zij de 'peers' aan.
"Ons doel is niet om studenten van de drank af te helpen.
We zijn geen anti-alcoholbrigade. Dat zou al snel bevoogdend
overkomen en dat werkt alleen maar averechts. We zijn er
vooral om fabeltjes weg te nemen, zoals over dat ritueel van
het rauwe ei." De methode die daarvoor is gekozen slaat aan.
[12] Heineken nl magazine