Ideeënbus
Mag ik ij even voorstellen...
Sappie! wordt Biertje?
Heineken
7
Leven in de Brouwerij - Nieuwsblad voor de Brouwerij Zoeterwoude
Wederom een goed idee uit de Garage van DCS,
dit keer van Hans van der Mark en Bouwe Nijgh,
beide monteur. Ze hebben samen een oplossing
bedacht voor een terugkerende reparatie aan de
vorkheftrucks. De remleidingen bij de wielen van
de vorkheftrucks braken ongeveer vier keer per
jaar af.
De oorzaak? Zwerfvuil. Op het brouwe
rijterrein en met name bij EVM, slin
gert bindtouw en kunstofband op de
grond rond. Dit zijn de banden en tou
wen die om het verpakkingsmateriaal
zitten. Het zwerfvuil, met name bind
touw, draait om de banden van de
vorkheftrucks heen tijdens het rijden
over het terrein en trekt op die
manier de remleidingen kapot. Bij de
servicebeurt die de vorkheftrucks vier
maal per jaar krijgen, moet dit touw
worden verwijderd. Als deze remlei
dingen kapot zijn getrokken, is de
reparatie een enorme klus. Door de
slechte bereikbaarheid moeten alle
vierde banden eraf om de remmen
en de ankerplaat in zijn geheel te kun
nen demonteren. Diverse onderdelen,
waaronder de remleiding, een specia
le verloopnippel, de wielremcilinder,
lagers en keerringen, moeten worden
vernieuwd tijdens zo'n grote, twee
dagen durende reparatie. "Het is ook
geen leuke klus om te doen", vertellen
Hans en Bouwe. "Je ligt twee dagen op
de grond."
Een bout is de oplossing
Reden genoeg om iets te verzinnen
waardoor deze reparatie niet meer
nodig is. De oplossing voor dit idee
was eigenlijk heel eenvoudig. Door
een bout te monteren in het chassis,
ter hoogte van de remleiding, draait
het touw of de band niet meer om de
remleiding heen, maar om de bout,
Eigenlijk een simpele oplossing: een
bout monteren in het chassis
waardoor de remleiding niet meer
kan afbreken. Naast het voordeel dat
de reparatie niet meer hoeft plaatst
te vinden, is de oplossing ook kosten
besparend. De reparatie van een
vorkheftruck bedraagt ruim 330 euro
per keer en daarbij zijn de arbeids
uren nog niet eens meegerekend.
Het idee is dan ook door de Ideeën
buscommissie goedgekeurd en inmid
dels bij de vorkheftrucks van EVM uit
gevoerd. De overige vorkheftrucks
krijgen de bout gemonteerd wanneer
ze voor een servicebeurt bij de
Garage komen. Hans en Bouwe zijn
alweer bezig met een nieuw idee, dat
zij nog naar de Ideeënbuscommissie
moeten sturen. We zijn benieuwd...
Na een 'frisse' periode van ruim vijfjaar
bij Vrumona ben ik weer terug in Zoeter
woude. Bij Vrumona heb ik de opzet van
het managementsysteem gecoördi
neerd. Dit systeem is eind november
2002 gecertificeerd op de ISO 9001-,
milieu- en HACCP-norm. Eerder dat jaar
behaalde Vrumona al het GMP+-certifi-
caat. Het systeem is een volledig digi
taal opgezet systeem, zowel voor het
documentatiebeheer (procedures,
Hans Aalbers
instructies en opleidingsmodules) als
voor de interne audits en het AV-beheer
(Aanvraag Verbetering).
Tijdens de allereerste certificering van
het kwaliteitssysteem van de brouwerij
en in 1995 was ik ISO-coördinator bij
Brouwerij Den Bosch. Nu, acht jaar later,
zijn duidelijk de verschillen met toen te
zien. Het systeem heeft zich sterk ont
wikkeld en heeft een duidelijke plaats in
de brouwerij. Behalve... Juist, het EQS-
systeem. Daar zal ik me dan ook het
eerst mee gaan bezighouden in
Zoeterwoude. Ik ga mij inzetten om het
EQS-systeem zo te ontwikkelen dat het
een gebruikersvriendelijk systeem wordt
voor iedereen in de Brouwerij. In de toe
komst wordt ook de auditplanning en het
AV-beheer in dit systeem geïntegreerd
en dan zijn we van een hoop papier af.
Heb je ideeën of vragen over het
managementsysteem, kom dan gerust
langs. Ik zit in het Bedrijfskantoor, kamer
3.31.
Hans Aalbers,
Management Systeembeheerder
Toestel 6152
Nederland Supply