Frank 25 jaar bij Heineken Wad is goet? 25 jaar in dienst Sc/tnote*t? Sc6nade*t? ®?erso*( 4 Aan tafel kwamen leuke anekdotes naar boven Maandag 24 februari kreeg Frank van der Valk de versierselen opgespeld door Ed van Willegen. Onder het genot van een kop koffie, gebak en het beroemde zeebanket van chocolade en in het bijzijn van enkele collega's, werd er gezellig gebabbeld over de loopbaan van Frank. Ook kwamen enkele hobby's ter sprake en dit was goed voor een flink aantal anekdotes. Frank fietst graag in zijn vrije tijd en gaat elk jaar met een aantal collega's de bergen in om eens lekker een aantal dagen de benen te ver moeien. Dat dit prima lukt bleek wel uit het verhaal van de slak. Deze slak schijnt het gepresteerd te hebben om sneller de berg op te gaan dan een medefietser uit Frank zijn clubje, zo gaat het verhaal. Zoals echter zo vaak hoeft een goed verhaal niet altijd waar te zijn? Fred van den Heuvel, teamleider Colonne 6 Bezoekers die langere tijd blijven, ervaren soms een merkwaardig fenomeen. Wat de ene brou wer als zekerheid vertelt, wordt door een ander herroepen. Waarom zegt de één schroten en de ander schroden, terwijl ze over hetzelfde praten? En waarom zeggen ze allebei dat hun manier de juiste is? Aan de lengte van dit artikel kun je al zien, dat het antwoord niet in één zin is te geven. Taalkundig is het eenvou dig. De dikke Van Dale geeft schroten aan. Omdat er veel brouwerijtermen afkomstig zijn uit het Duits, is dat ook logisch. FHet Duitse 'das Schroten' is op die manier ingeburgerd. Deze handeling kun je vertalen met 'mechanisch verkleinen' en dat is, wat de technologen noemen, een eenheidsbewerking. De Engelse term voor de eenheidsbewerking 'mechanisch verkleinen' is 'to shred' en daar is het woord schroden in te herkennen. Denk daarbij aan de papierversnipperaar (shredder) op kantoor. De 'd'-schrijvers geven doorgaans als PR-argument: 'Schroten doe je met metaalresten op een schroothoop'. Zij draaien de zaak echter om. Schroten van mout werd al gedaan, lang voordat de machines krachtig genoeg waren om metaal te schroten. De 't'- schrijvers hebben intussen ook een PR-argument. Denk maar eens aan die reclame, waarin een hondje in de versnipperaar van de plantsoenendienst verdwijnt. Conclusie: mits men de juiste argu menten (dus: geen PR!) gebruikt, geven beide woorden de bewerking correct weer, maar slechts schroTen hoort door een brouwer gebruikt te worden als werkwoord. Willem van der Est, afdeling Brouwen 1 april 2003 A.A. Koolbergen Bike

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Leven in de Brouwerij | 2003 | | pagina 4