De A2 Rondweg 's-Hertogenbosch wordt tussen april 2006 en eind 2009 verbreed van 2x3 naar 4x2 rijstroken: twee rijstroken per rijrichting voor het doorgaande verkeer en twee rijstroken voor het lokale/ bestemmingsverkeer. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor het woon-werk verkeer van en naar de Rietvelden: ook voor Heineken medewerkers! Doorrijden op de A2 Door de werkzaamheden krijgen weggebruikers te maken met langere files en beperktere bereikbaarheid van de bedrijventerreinen. Om de overlast te beperken zijn er drie belangrijke activiteiten ontwikkeld: 1. aanpassing van de bouwwerkzaamheden 2. beter benutten van bestaande weg 3. het gezamenlijk werken (overheden en bedrijfsleven) aan mobiliteitsmanagement: slim reizen door een gezamenlijke aanpak. 1. Aanpassen van bouwwerkzaamheden De werkzaamheden zijn aangepast aan een goede doorstroming. In elke nieuwe fase in de A2 ombouw overlegt Rijkswaterstaat met de aannemers welke maatregelen genomen kunnen worden om de doorstroming te bevorderen. Door het plaatsen van schermen op sommige plekken wordt de weggebruiker niet door het werk afgeleid en blijft met een zelfde snelheid rijden. Door vloeiende slingers in de weg kan de maximum snelheid hoger zijn. In- en uitritten voor werkverkeer worden zo aangelegd dat de vluchtstrook zo min mogelijk wordt gebruikt. Daardoor is er dan geen snelheidsbeperking op de weg nodig. 2. Beter benutten van de bestaande weg Rijkswaterstaat kijkt samen met de provincie en de gemeente 's-Hertogenbosch naar mogelijke omleidingroutes. Door toe- ritdosering, een andere afstelling van verkeerslichten, en met dynamische bewegwijzering, wordt gestreefd naar een zo goed mogelijke doorstroming van het verkeer. De gemeente past bovendien knelpunten op het gemeentelijke wegennet aan. 3. Slim reizen Behalve de A2 Rondweg 's-Hertogenbosch gaat ook de Randweg Eindhoven op de schop. Daarom is het platform bereikbaarheid 's-Hertogenbosch-Eindhoven opgericht. Daarin nemen de gemeenten, de provincie, de Brabants Zeeuwse Werkgevers, de Kamer van Koophandel en Rijkswaterstaat deel. Ook grote werkgevers zoals Heineken en ondernemersverenigingen zijn hierbij betrokken. Het platform stelt een pakket met maatregelen samen om het aantal auto's in de spits te verminderen. Dat heeft al direct veel ideeën opgeleverd om 's-Hertogenbosch en Eindhoven tijdens de werkzaamheden bereikbaar te houden. Deze ideeën worden nu verder bestudeerd. Om werkgevers hierover te informeren ontwikkelt het platform onder meer een website en een digitale nieuwsflits. Kijk voor meer informatie op www.infrA2.nl Mijd de ochtend- en avondspits op de A2. Bekijk in overleg met uw leidinggevende wat mogelijk is. Bijvoorbeeld eerder beginnen met werken, telewerken, vergaderen op andere locaties. Kom met de trein of pak de fiets.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2007 | | pagina 6