De A2 Rondweg 's-Hertogenbosch wordt
tussen april 2006 en eind 2009 verbreed
van 2x3 naar 4x2 rijstroken: twee rijstroken
per rijrichting voor het doorgaande
verkeer en twee rijstroken voor het lokale/
bestemmingsverkeer. Deze werkzaamheden
hebben gevolgen voor het woon-werk
verkeer van en naar de Rietvelden: ook voor
Heineken medewerkers!
Doorrijden op de A2
Door de werkzaamheden krijgen
weggebruikers te maken met langere files
en beperktere bereikbaarheid van de
bedrijventerreinen.
Om de overlast te beperken zijn er drie
belangrijke activiteiten ontwikkeld:
1. aanpassing van de bouwwerkzaamheden
2. beter benutten van bestaande weg
3. het gezamenlijk werken
(overheden en bedrijfsleven) aan
mobiliteitsmanagement: slim reizen door
een gezamenlijke aanpak.
1. Aanpassen van bouwwerkzaamheden
De werkzaamheden zijn aangepast aan een
goede doorstroming.
In elke nieuwe fase in de A2 ombouw
overlegt Rijkswaterstaat met de aannemers
welke maatregelen genomen kunnen
worden om de doorstroming te bevorderen.
Door het plaatsen van schermen op
sommige plekken wordt de weggebruiker
niet door het werk afgeleid en blijft met
een zelfde snelheid rijden. Door vloeiende
slingers in de weg kan de maximum snelheid
hoger zijn. In- en uitritten voor werkverkeer
worden zo aangelegd dat de vluchtstrook
zo min mogelijk wordt gebruikt. Daardoor is
er dan geen snelheidsbeperking op de weg
nodig.
2. Beter benutten van de bestaande weg
Rijkswaterstaat kijkt samen met de provincie
en de gemeente 's-Hertogenbosch naar
mogelijke omleidingroutes. Door toe-
ritdosering, een andere afstelling van
verkeerslichten, en met dynamische
bewegwijzering, wordt gestreefd naar
een zo goed mogelijke doorstroming van
het verkeer. De gemeente past bovendien
knelpunten op het gemeentelijke wegennet
aan.
3. Slim reizen
Behalve de A2 Rondweg 's-Hertogenbosch
gaat ook de Randweg Eindhoven op
de schop. Daarom is het platform
bereikbaarheid 's-Hertogenbosch-Eindhoven
opgericht. Daarin nemen de gemeenten, de
provincie, de Brabants Zeeuwse Werkgevers,
de Kamer van Koophandel en Rijkswaterstaat
deel. Ook grote werkgevers zoals Heineken
en ondernemersverenigingen zijn hierbij
betrokken. Het platform stelt een pakket met
maatregelen samen om het aantal auto's in
de spits te verminderen. Dat heeft al direct
veel ideeën opgeleverd om 's-Hertogenbosch
en Eindhoven tijdens de werkzaamheden
bereikbaar te houden. Deze ideeën worden
nu verder bestudeerd. Om werkgevers
hierover te informeren ontwikkelt het
platform onder meer een website en
een digitale nieuwsflits. Kijk voor meer
informatie op www.infrA2.nl
Mijd de ochtend- en avondspits op de A2. Bekijk in overleg met uw leidinggevende
wat mogelijk is. Bijvoorbeeld eerder beginnen met werken, telewerken, vergaderen
op andere locaties. Kom met de trein of pak de fiets.