Afscheid Hans van de Werken:
druk, druk, druk!
Kick-off FI-team
ombouwen Vullers
Van Jetje.
AMSTEL ONS TALENT 2006
fël 'S-HERTOGENBOSCH NIEUWS
De uitnodiging van Hans aan alle bekenden binnen en
buiten Heineken om samen met hem het glas te heffen
op zijn afscheid, had een enorme respons. Ze stonden
tot in de gang van de Cambrinus. Het was duidelijk dat
in de ruim 36 jaar dat hij bij Heineken werkte 'Mister
Verpakken 's-Hertogenbosch' veel vrienden heeft
gemaakt. Dat bleek wel tijdens deze zeer geanimeerde
receptie waar een aantal generaties Heineken
medewerkers bij Hans hun opwachting kwamen maken
om op gepaste wijze afscheid te nemen.
Foto: Henk van Esch
Op maandag 4 december startte het FI-team 'Verbeteren
ombouwen colonne 15'. Door het invoeren van een soort
krattenbuffer op colonne 15 nam de ombouwtijd van de totale
lijn bij een fleswisseling drastisch af. Gevolg: ombouw van de
vullers werd de bottleneck.
Paul van Dijk, Frans van der Steen, Leo van der Lee, Marcel van
Huiten, Peter van Weezei en Jos Habraken kregen van Bram
Rutten de opdracht het ombouwen te verbeteren.
De opdracht is niet gering. De ombouwtijd moet met liefst 50
procent worden teruggebracht.
Ondersteuning daarbij krijgen ze van Carolien van der Werf,
Brouwerij Controller, en Ad van Esch, TPM ondersteuner
Verpakken.
Er wordt gewerkt in 4 stappen:
1. Analyse van de soorten ombouwen en kiezen aan welke
ombouw het best gewerkt kan worden.
2. Maken van video-opnamen van de te verbeteren ombouw
3. Alle nieuwe ombouwtijden meten en de afwijkingen bepalen
ten opzichte van het gestelde doel.
4. Kiezen welke maatregelen deze afwijkingen voorkomen.
Operators trainen om de aangepaste werkwijze te gebruiken.
Jos Habraken
Rayon Binnenland
Veilig werken met Vorkheftrucks en Reachtrucks
De tweede editie van 'Amstei Ons Talent' heeft net ais vorig jaar een
winnares opgeleverd: de 19-jarige Jill van Leeuwen uit Eindhoven. Nadat
ze tijdens de voorronde in Nuenen de jury al imponeerde, deed ze dat
andermaal in de finale op donderdag 30 november in het afgeladen
Café De Brouwer in Moergestel.
Naast Jill van Leeuwen traden nog twee dames,
vier heren en een gemengd duo aan om een
gooi te doen naar de eerste plaats. Bij de titel
'Amstei Ons Talent 2006' hoort namelijk een voor
artiesten zeer aantrekkelijke hoofdprijs: onder
leiding van de bekende producer (en jurylid) John
van de Ven een CD opnemen en er vervolgens
meteen 1500 exemplaren van in ontvangst
nemen.
De driekoppige jury had het bepaald niet
gemakkelijk; Johns collega Jacques Herb (die
uiteraard ook nog zong) verzuchtte op een
gegeven moment (al knipogend) om maar
'strootjes te trekken', daarmee aangevend dat hij
die avond geen benijdenswaardige job had. Cees
Claassen, die namens de brouwerij juryvoorzitter
was, genoot net als Herb met volle teugen van het
gebodene.
Organisator en presentator Ewald van Liempt
was eveneens zeer te spreken over deze
tweede editie van de talentenjacht: "Met
honderden aanmeldingen waren de ruim zestig
podiumplaatsen kwalitatief zeer sterk in te vullen.
Het niveau was opnieuw zeer hoog. En dan te
bedenken dat er maar zes doublures waren in
vergelijking met vorig jaar. Er loopt zoveel talent
rond; ik heb nu al weer zin in de 2007-editie!"
Jaarlijks vinden er in Nederland ca.
4000 incidenten en ongevallen plaats
met vorkheftrucks en reachtrucks. Eén
op de vijftien heftruckchauffeurs raakt
jaarlijks betrokken bij een ongeval. Op
de Bossche Brouwerij zijn dit jaar al
10 ongevallen geregistreerd met een
heftruck.
Uit gegevens van de Arbeidsinspectie
blijkt dat onveilig werken een belangrijke
oorzaak is van ongevallen. Het blijkt ook
dat opgeleide chauffeurs minder vaak
bij ongevallen betrokken zijn. Daarom is
het belangrijk te kijken naar het 'waarom'
van de ongevallen. Oorzaken blijken o.a.
verkeerde werkmethoden, bravoure,
onderschatting van de gevaren, haast,
ontbreken van overleg en het ontbreken
van contact met collega's.
Door omstandigheden kunnen
werksituaties ontstaan waarin
grotere risico's worden genomen dan
verantwoord is. De werkgever heeft
de verantwoordelijkheid werknemers
veilig te laten werken. Leidinggevenden
op de werkvloer moeten de chauffeurs
op het hart drukken het werk veilig
uit te voeren en ervoor te zorgen dat
de vorkheftruckchauffeur goed is
opgeleid. Maar ook de werknemer heeft
verplichtingen. Fouten maken kan altijd,
maar een goed opgeleide chauffeur is
zich bewust van de gevaren en weet
hoe hij veilig kan werken. Dit maakt het
werken al een stuk veiliger.
Wat het werken met hef- en reachtrucks
Ook materiële schade moet voorkomen
worden.
ook veiliger maakt zijn de volgende
'spelregels':
Doe niet iets 'even' snel maar werk
rustig en geconcentreerd,
Controleer de vorkheftruck met de
gedachte dat ernstige makementen
kunnen optreden,
Zorg zoveel mogelijk voor scheiding
tussen loopgebieden en heftruckwegen,
Rijd niet met geheven last,
Niet rijden met een instabiele last. Zet
deze eerst vast,
Rijd een helling altijd achteruit af,
Rijd extra langzaam en voorzichtig bij
blinde hoeken en rijd achteruit als de last
het zicht belemmert,
Wees voorzichtig bij laaddocks, er is
daar weinig zicht. Communicatie met
anderen en toezicht zijn noodzakelijk,
Laat nooit personen meerijden op de
lepels of de truck,
Hef nooit iemand met de truck,
Houd ledematen binnen de stijlen van
de cabine.
UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND