Groeien en tegelijkertijd slanker willen worden HNS-ROADSHOW 19 JUNI 2006 brouwerij s-Hertogenbosch Heineken wijzigt structuur in Nederland 'Leo van Grunderbeek' Tafeltennistoernooi '06 Topdrukte bij DHL en DCS BNL Personeelsfeest in 'De Orangerie' Robbies geheime wapen Chinees! OR Jaarverslag 2005 Heineken Nederland Supply presteert goed. Heineken USA serveert het ene na het andere succesverhaal na introducties van Heineken Premium Light en Draft Keg (tapvat), de vaste kosten van HNS laten een dalende lijn zien en de productiviteit stijgt. De omzetgroei van Heineken NV daarentegen was in 2005 historisch laag, er is sprake van stagnerende markten en prijzenoorlogen in het grootste deel van de regio West-Europa, en Nederland zit in de middenmoot qua kosten per hectoliter. Het riep tegenstrijdige gevoelens op tijdens de HNS-roadshow van 19 juni. "Het is goed uit te leggen," vertelde directeur HNS, Wiggert Deelen, de aanwezigen. "Hoewel de verkopen in de Verenigde Staten week op week stijgen, kunnen we ons niet afhankelijk maken van de resultaten van Heineken USA. De dollarkoers of de steeds maar stijgende energieprijzen kunnen zo roet in het eten gooien. We mikken op het verlagen van de kostprijs en daarvoor is het noodzakelijk onze productiviteit verder te verhogen, maar ook de kwaliteit en het aantal NPI's. Dat is de HNS-missie voor de komende tijd." Marktontwikkelingen Joop Knuist, manager Demand Supply Management, beet de spits af tijdens de roadshow en liet een overzicht zien van de marktontwikkelingen in binnen- en buitenland. Het gaat qua volumegroei goed met deze groep klanten van HNS en ook de verwachtingen tot en met 2008 zijn optimistisch. Dat is voornamelijk te danken aan meer aandacht voor het Heineken- merk en de succesvolle introducties van Draft Keg (tapvat) en BeerTender. De totale afzet laat dit jaar tot en met mei zelfs een groeispurt zien van +11%. Voor Heineken Brouwerijen geldt dat de Nederlandse biermarkt, die al jaren een dalende lijn laat zien, nu iets stabieler is. Het slechte weer in het voorjaar wordt momenteel ruimschoots goedgemaakt door het WK en het warme weer. Er is zelfs sprake van een krattentekort; 5,5 miljoen Heineken- en Amstel-kratten staan in de markt. Het zorgt voor enorme druk op de productie afdelingen en de afdeling planning. Heineken USA Andy Thomas, president van Heineken USA, begint zijn presentatie met een woord van dank. Hij bedankt Wiggert Deelen voor de uitnodiging en via de aanwezigen in de Hooiberg bedankt hij alle medewerkers van HNS voor hun bijdrage aan het succes van Heineken in de Verenigde Staten. "Als jullie dit niet deden, konden wij het in de Verenigde Staten niet verkopen." Ondanks de slappe Amerikaanse biermarkt, stegen de verkopen van Heineken USA de afgelopen maanden met 8%. De vraag overschrijdt momenteel alle voorspellingen. Eén op de vijf bieren die in de Verenigde Staten wordt verkocht is importbier of speciaalbier en de light-markt maakt ca. 50% van de totale biermarkt uit. Het importaandeel in die light-markt is 2%. Consumententrends wijzen uit dat de etnische diversiteit zal toenemen, de aandacht voor gezondheid blijft en dat er behoefte is aan ontspanning en aan sociale groepsactiviteiten. Tegelijkertijd is er behoefte aan individualisering en je onderscheiden. De Heineken- merkenportfolio en innovaties passen daar uitstekend bij, volgens Andy Thomas. De uitdagingen voor de komende tijd zijn dan ook ambitieus: het light-aandeel uitbreiden, Heineken- verkopen in het hele land verhogen, uitbreiding van consumentenacties met Draft Keg (tapvat) en meer aandacht voor Amstel Light. Heineken NV, West-Europa en HNS Wiggert Deelen richt zich in zijn presentatie tot slot op de situatie van de Heineken NV, de regio West-Europa en op HNS. De omzetgroei van Heineken NV nam in 2005 af, terwijl de vaste kosten bleven stijgen. Daardoor is het rendement van Heineken te laag. De regiostructuur West-Europa werd vorig jaar opgezet. West-Europa moet volgens Wiggert het fort van Heineken zijn. En dat moet sterk worden verdedigd. De ambitie voor alle West-Europese landen is om het beter te doen dan de concurrentie en die voorsprong zeker te stellen voor de toekomst De HNS-doelstellingen voor 2005 werden grotendeels behaald. Wiggert leidt de ambitie van HNS in met de visie: HNS wil een trotse, leidende, doelmatige brouwerij zijn. Dat betekent dat er efficiënter moet worden gewerkt en een prestatiegerichte cultuur moet worden nagestreefd. Volgens Wiggert schort het momenteel aan hygiëne en is de discipline onvoldoende. Discipline moet volgens hem niet negatief worden gezien. Het gaat erom dat iedereen moet gaan doen wat hij of zij afspreekt; daar Lees verder op pagina 8 nieuwsbrief voor medewerkers van de Bossche vestiging Heineken Robbie Williams droeg het 'geheime wapen' tijdens zijn optreden dat tegelijk met de match Nederland-Argentinië plaatsvond. Medewerkers in de vroege dienst werden op drie zaterdagen in juni verrast met een heus chinees buffet. Op de middenpagina's van dit nummer vindt u het jaarverslag van de Onderne mingsraad over 2005. nieuws 29 juni 2006 UITGAVE VAN HEINEKEN Nederland Supply

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2006 | | pagina 1