OOK NAAR BEDRIJFSARTS VOOR PERSOONLIJKE
PROBLEMEN
'Ik voelde me
oververantwoordelijk
voor dingenbij mij
was niets onmogelijk
"Ik vond het moeilijk om een
afspraak te maken, je moet toch
met de billen bloot"
Je persoonlijke sores deel je niet zomaar met iedereen aan de kantinetafel
of in het werkoverleg, die hou je meestal voor je. Toch kan het je dagelijkse
werk behoorlijk beïnvloeden als je niet lekker in je vel zit. Reden voor de
Arbodienst om zich niet alleen te richten op het lichamelijke welzijn van
medewerkers, maar ook op hun geestelijke welzijn. André van Prooijen en
Godert Volbeda gingen door een lastige fase in hun leven. Met ondersteu
ning van de Arbodienst, bedrijfsmaatschappelijk werker en psycholoog
zagen ze weer licht aan het einde van de tunnel.
André: "In mei 2004 gebeurde er iets vreemds. Opeens stond ik ergens en ik wist niet hoe ik er
terecht was gekomen of wat ik er deed. Compleet van de wereld was ik, een heel raar gevoel. Des
tijds werkte ik als onderhoudscoördinator bij Verpakken, rayon 2. Het was een hectische baan. Ik
voelde me oververantwoordelijk voor dingen en wilde dat alles goed liep. En dat lukte ook aardig,
bij mij was niets onmogelijk. Wel had ik vaag het gevoel dat het niet helemaal goed met me ging.
In die tijd sliep ik al slecht, ongeveer vier a vijf uur per nacht. Maar daar wende ik aan en ik ging
door. Tot het bewuste moment in mei dat de man met de hamer langskwam. Ik heb me toen direct
ziek gemeld. Bedrijfsarts Peter Holthaus, die me opriep na mijn ziekmelding, stelde direct de
diagnose: ik had een burn out. Hét schoolvoorbeeld was ik, compleet met klassieke symptomen als
slapeloosheid, geïrriteerdheid en een energiebalans die niet klopte, waardoor ik gewicht verloor.
Peter verwees me door naar psychologe Brenda Fidder. Dat was even vreemd, maar ik wilde er
heel graag vanaf. Het maakte niet uit wat ik ervoor moest doen, dit accepteerde ik niet. Samen met
Brenda hebben we een behandelplan opgesteld. Ik moest anders leren reageren op gebeurtenis
sen en kreeg huiswerk mee om dat te oefenen. Ik moest gaan toetsen wat ik dacht bij bepaalde
gebeurtenissen en me afvragen of dat allemaal wel klopte. Bepaalde gedachtepatronen slijten er
in de loop van de jaren in en zijn niet zo gemakkelijk te veranderen. Ook kreeg ik ontspannings
oefeningen en moest gaan bewegen. Op de fiets naar werk ging ik gelukkig al. Dat voelde goed,
dus dat bleef ik doen. Het was hard werken aan mijn herstel, maar het is me gelukt. Inmiddels
ben ik weer volledig aan het werk; vanaf juni vorig jaar in een andere functie in een technische
beheergroep. Ik reageer nu anders op dingen en ben een compleet ander mens geworden. Blijven
ademhalen en kiezen voor mezelf is nu het belangrijkste. Zo repareer je jezelf het beste."
Godert: 'Vorig jaar juni ging alles fout: op het werk, thuis, op
de sportvereniging en in mijn relaties met kennissen. Ik be
greep niets meer van de reacties van mijn omgeving. Op het
werk bleef iedereen maar van alles in mijn karretje gooien.
Dat vond ik prima, ik kon dat karretje heel goed trekken. Ik
maakte lange dagen - als operator bij Verpakken en als OR-lid
- en werkte ongeveer 60 tot 80 uur per week. Maar ik vond
het leuk om dingen voor mensen te doen, dus ging ik ermee
door. Ik had niet door dat ik door mijn OR-werk veel formeler
was geworden; de oude Godert was er niet meer. Hints van
mijn omgeving pikte ik niet op, ik snapte maar niet dat het
aan mij lag. Toen gebeurde er thuis iets waardoor mijn wereld
instortte. Ik wil er verder niet inhoudelijk op ingaan, maar ik
kreeg daardoor last van hoofdpijn, kon me niet meer bewegen
van de rugpijn en kreeg allerlei andere lichamelijke klachten.
Eerdere signalen als slecht slapen had ik genegeerd. Uiteinde
lijk heb ik me ziek gemeld en kwam bij de Arbodienst terecht.
Peter Holthaus vermoedde dat ik overspannen was en bracht
me in contact met bedrijfsmaatschappelijk werker Wouter
Blomsma. Voor mijn rugpijn kreeg ik bij Heineken fysiothe
rapie. Via een collega had ik al van Wouter gehoord, maar ik
vond het moeilijk om een afspraak te maken. Je moet toch met
de billen bloot. Wouter hield me in onze gesprekken steeds
een spiegel voor, meer was er eigenlijk niet nodig. We spraken
over lastige situaties en over hoe ik in elkaar zit en reageer.
Hij vroeg dan steeds of ik het niet beter op een andere manier
kon aanpakken en daar oefende ik mee. Het gaat nu redelijk
goed, ik heb mijn OR-werk voorlopig afgezegd en ben veel
vaker thuis. Ik kreeg het advies om te gaan sporten, kijken
wat ik aankon. Nu sport ik een paar keer per week met mijn
vrouw. Ondanks de lastige periode ben ik blij dat het allemaal
is gebeurd. Ik had het anders nooit doorgehad."
Brenda Fidder is psychologe, heeft een praktijk (Helian-
thus) in Den Haag en werkt via een franchiseorganisa-
tie bijna twee jaar samen met Heineken. Brenda begint
een traject met een cliënt altijd met een uitgebreid
intakegesprek. Daarin komen onder andere levens
loop, privé-leven, werksituatie en eventuele medische
zaken aan de orde. Vervolgens bepaalt ze samen met
de cliënt de hulpvragen. Of anders gezegd: van welke
klachten wil je af en waar wil je aan werken? De hulp
vraag bepaalt voor welke aanpak er wordt gekozen.
Bij werkgerelateerde problematiek werkt Brenda veel met therapie die gericht is op
verandering van gedrag en van negatieve gedachtepatronen. Gedrag veranderen is
lastig omdat je soms al jaren in bepaalde gedachtepatronen vast zit. Gebeurtenissen
zijn voor iedereen hetzelfde, maar de gedachten die je erbij hebt zorgen ervoor of je
iets negatief of positief ervaart. Als je 's nachts in huis een geluid hoort, kun je bijvoor
beeld denken dat het de kat is en weer rustig doorslapen. Je kunt ook denken dat het
een inbreker is en vreselijk bang worden. Tijdens de gedragstherapie leert Brenda de
cliënt negatieve gedachten om te zetten in rationele gedachten en daarmee oefent de
cliënt in de praktijk. Brenda: "Op deze manier kun je je eigen gevoel beïnvloeden en
een positiever denkend mens worden."
Wouter Blomsma is bedrijfsmaatschappelijk werker,
heeft een praktijk (Blomsma Project Management) in
Vinkeveen en werkt al ongeveer vijfjaar samen met Hei
neken. Bij een bedrijfsmaatschappelijk werker komen
meestal meer praktische vragen terecht die een bege
leiding vereisen die concreet is en niet te diep gaat. Ook
Wouter start met een uitgebreid intakegesprek, waarin
hij ruime aandacht besteedt aan de vraag van de cliënt
en wat hij voor hem of haar kan doen. Inzichtgevende
gesprekken voeren is zijn werkwijze. Praktische advie
zen die leiden tot een oplossing in het hier en nu, zijn volgens Wouter vaak effectiever
dan diep in iemand's verleden graven. Hij geeft cliënten - als het nuttig en effectief is
- taken mee om uit te werken, die hij dan weer samen met de cliënt doorneemt. Wouter
is van mening dat mensen vaak heel goed in staat zijn om zelf oplossingen te bedenken,
maar dat ernaar handelen dikwijls moeilijker is. Wouter helpt de cliënt daarbij. Bewe
gen en gezond eten en leven is ook onderdeel van zijn advies: "We wonen immers in de
mooiste fabriek die er is en daar moet je zuinig op zijn", aldus Wouter.
Heb je vragen of wil je een afspraak maken met de bedrijfsarts?
Bel dan 071 - 545 89 50.
12 JANUARI 2006