De Amerikaanse markt L HET MENU ÉV Spannende tijden op de Amerikaanse biermarkt pT| 'S-HERTOGENBOSCH NIEUWS De Brouwerij Zoeterwoude Nieuws redactie sprak met Jim DeTulleo van Heineken USA over de Amerikaanse biermarkt. Het artikel is ook voor de lezers van BHN zeer de moeite waard. Want ook de Bossche Brouwerij heeft te maken met de USA biermarkt. Colofon "Het zijn spannende tijden op de Amerikaanse (bier)markt. De economische omstandigheden zijn verre van optimaal waardoor bijvoorbeeld de huizen- en benzineprijzen stijgen en er een geringer besteedbaar inkomen is. Op de biermarkt hijgt de concurrentie van wijn en gedistilleerd Heineken in de nek, geven grote binnenlandse biermerken hoge kortingen om hun aandeel te beschermen Maandag Tomatencremesoep Vermicellisoep Dinsdag Bospaddestoelensoep Runderconsomme en geeft de consument steeds meer de voorkeur aan lichtere en gezondere dranken. Het aandeel light-bieren is dan ook gegroeid naar 49%. Markttrends laten zien dat het aandeel bier afneemt ten opzichte van 2004 en dat het aandeel wijn en gedistilleerd groeit. Desondanks zijn de volumes van Heineken USA ten opzichte van 2004 gestegen! Clear Plastic Label Ook met onze product- en verpakkingsintroducties gaat het goed op de Amerikaanse markt. Verpakkingsinnovaties en grotere verpakkingformaten zorgen voor omzetgroei. De snelst groeiende verpakkingvormen tot nu toe zijn: Fridgepack-blikken, de 24 oz keg-blikken, de 18 pack-flessen en Heineken 355 ml 24 Loose. Heineken-tapbier en de 7 oz flessen vertonen eveneens groei. De Heineken 4,75 liter-draught keg is een groot succes. Het vaatje heeft nu een aandeel van meer dan 40% en is het snelst verkopende merk in het 'mini keg'-segment. De 4,75 liter-draught keg wordt in de loop van de tijd vervangen door het 5 liter-vat. De uitrol daarvan staat voor de Verenigde Staten gepland in januari 2006. De Clear Plastic Labels van zowel Heineken als Amstel Light zijn met enthousiasme door de consument, de kleinhandel en de distributeurs ontvangen. Vanuit het oogpunt van de consument is het merk eigentijdser en verfrissender geworden, vanuit de handel is de beleving dat Heineken aantoont te willen investeren om de consument in onze merken te interesseren en dat Heineken toonaangevend is in de importsector. Heineken Premium Light Heineken Premium Light (HPL) is volgens HUSA de meest opwindende en de belangrijkste introductie van een nieuw product in de geschiedenis van Heineken. HPL toont aan dat Heineken een onderneming is die initiatief neemt en daarbij voortborduurt op de trend bij consumenten. Heineken heeft een light- bier van hoge kwaliteit gebrouwen. De doelstelling is toegevoegde waarde te bieden aan de industrie door een nieuw biersegment - 'Luxury Light' genaamd - te creëren en het aandeel van HUSA in de categorie light-bier zo groot mogelijk te maken. HPL wordt momenteel getest in vier markten: Tampa (Florida), Providence -jl y (Rhode Island), Dallas (Texas) en Phoenix (Arizona). De resultaten zijn zeer positief. Veel consumenten die binnenlandse light- merken en Corona lL S kochten, stappen ®j|£' over naar HPL. Alleen al vanwege r de commotie rondom HPL is de verkoop ervan toegenomen. Kleinhandelaren en distributeurs zijn zeer enthousiast omdat de overstap van consumenten een toename van de winst betekent in een zeer uitdagende markt. De nationale uitrol vindt plaats in het eerste kwartaal van 2006. Aan de optimalisatie van de verpakkingen voor de nationale uitrol wordt hard gewerkt. Wij moeten door de hele keten heen zorgen voor een perfecte uitvoering, zodat we op tijd en met voldoende voorraad in de markt aanwezig zijn. Namens Heineken USA wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de geleverde bijdrage in 2005. Wij kijken uit naar een opwindend en succesvol 2006!" Onderhoudskennis delen met collega-bedrijven Woensdag Thaise currysoep Uiensoep Donderdag Kerriesoep Vrijdag Vissoep Vrijdag m mm i Sinds september van dit jaar neemt Alphons Versaevel, Technische Dienst, deel aan een workshop Onderhoudsmanagement van Prof. Ir. Klaas Smit. Het doel van deze cursus is het uitwisselen van onderhoudskennis en -ervaring tussen bedrijven. Broodje worst m. zuurkool Macaroni Bolognese Geraspte kaas, halve Nasirol ciabatta Pistoletje Bali Mexicano Spablo Boerenkoolstamp, rookworst appelmoes Kalfspasteitje Bamiblok Vietnamese loempia Mihoen goreng, Babi pangang atjar kroepoek Tosti Hawai Smulrol Chicano Rundersaucijsje, gekookte aardappelen gekookte andijvie Vissnack Diverse snacks Lekkerbek, friet salade Chinese groentensoep Erwtensoep Kaassoep Shoarmawrap Spaghetti, Rundvleessoep Berehap Carbonara saus, Groentenkaassnack geraspte kaas Bospaddestoelensoep Broodje hamburger Wortelstamppot, Mozaieksoep Nasischijf gehaktbal met jus Goulashkroket Mosterdsoep Kalfspasteitje Bami goreng, Tomatensoep Sajoera saté ajam, Pizzapunt atjar/kroepoek Pompoensoep Sandwich bacon/ei Schnitzel, gekookte aardappelen Bruine bonensoep Vuurvreter Macedoine groenten Kipknots Vissoep Vissnack Zeeschnitzel, friet, Chinese groentensoep Diverse snacks salade In de loop van 10 maanden zijn er 10 bijeenkomsten gepland waarin elke keer een aspect van de onderhoudsfunctie wordt besproken. Daarnaast bezoeken de cursisten in groepjes van 2 of 3 eikaars bedrijven. De gastheer heeft daarbij een opdracht meegekregen uit de workshop. De bezoekers toetsen de opdracht in het bedrijf en zij geven adviezen vanuit hun eigen bedrijfsvoering en ervaringen. Onlangs bezochten 3 cursisten onze vestiging. Zij onderzochten hoe onze organisatie omgaat met onderhoudsdata. De aanbevelingen worden gepresenteerd in de volgende workshop. Alphons Versaevel Technische Dienst HOOFDREDACTIE GERRIT SMAN EINDREDACTIE GERRIT SMAN, KOMPAS MEDIA REDACTIE SASKIA VOGELZANG CORRESPONDENTEN JAAP RENTMEESTER KOMPAS MEDIA DRUK HCG GRAFIGROEP UITGAVE VAN HEINEKEN NEDERLAND

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken Brouwerij Nieuws | 2005 | | pagina 6