Nieuwe bottelserie in gedeelten naar boven PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V De animositeit HET SPONGAT NUMMER 89 Op de bottelarij tweede etage wordt hard gewerkt aan de opbouw van de nieuwe bottelserie. Vorige week zijn de grote delen van deze serie, die 36.000 flesjes per uur zal gaan afleveren, aan gekomen. Met opleggers van meer dan 20 ton werden door de firma Van Loon uit Haarlem de gigantische onderdelen vanaf de fabriek in Duitsland (Dort mund) naar de Mauritskade vervoerd. De kleinere delen van de bottelserie zijn per spoor overgebracht. Op de plaats waar vroeger de blikserie stond, zal in het najaar de grootste bot telserie van onze brouwerijen in gebruik worden genomen. De blikserie heeft in middels op de vierde etage een plaats gekregen. De nieuwe bottelcolonne zal de naam B'68 dragen. Voor men tot het plaatsen van de grote delen kon overgaan, moesten in de afge- Met opleggers van meer dan 20 ton werden de kolossale delen vanuit Dort mund naar onze brouwerij vervoerd. lopen maanden vele werkzaamheden verricht worden. In verband met het ge wicht van de nieuwe bottelserie moesten allereerst de vloeren versterkt worden. Op de bestaande vloer bracht men een rubberlaag aan, waarop een water dichte bewapende betonlaag kwam te liggen. Om het gewicht van de lood zware spoelmachines, pasteurbakken en Hijsinstallatie trok 12.500 kilo omhoog vulmachines beter te verdelen, zijn aan beide zijden van deze machines beton- balken aangebracht. Vorige week woensdag werden de kolos sale onderdelen door de firma Wahlen uit Badhoevedorp naar de tweede etage gehesen. Voor deze werkzaamheden moest een groot gedeelte uit de botte- larijwand verwijderd worden. Zelfs een (vervolg op pagina 3) AMSTEL PILS ofwel naijver van Amsterdammers en Rotterdammers zit niet in het ver schil tussen Ajax en Feijenoord of in het feit dat in de Amsterdamse haven minder schepen per jaar komen dan in de Europoort. Neen, de oorzaken liggen dieper. Amsterdam, een stad met een oude historie, is altijd een centrum ge weest van een sterk cultureel leven. Het leefklimaat is vooral beïnvloed door de grote groep joden, die er eeuwenlang gewerkt en gewoond hebben. De artis tieke belangstelling van de Amsterdam mer en ook zijn grote gevoel voor humor zijn toe te schrijven aan het in tensieve contact met dit volk met zijn zuidelijke karaktertrekken. Ook kennen wij Mlokum reeds van 1500 af als een rebellerende stad wanneer de Staten van Holland of later de regering de zaken anders wilden regelen dan de Amster dammers zelf. Rotterdam is een veel jongere stad en daardoor ook weinig aaii traditie gebon den. De bewoners van de Maasstad hebben in de geschiedenis altijd een ondergeschikte positie bekleed omdat in Amsterdam 'de dienst' werd uitgemaakt. Rotterdammers zijn stoere aanpakkers, echte doeners die weinig belangstelling koesteren voor zaken van meer ideële aard. Dat het gedrag en de mentaliteit van de arbeider in onze stad dan ook in veel opzichten verschilt met die van zijn Rotterdamse collega, verwondert ons weinig. Bovenstaande constatering echter is één van de resultaten van een sociologische studie van dr. J. H. Buiter. Dit proef schrift, dat één dezer dagen van de (Universitaire) pers kwam onder de in trigerende titel 'Modern salariaat in wording' bevat een aantal opmerkelijke uitspraken over werknemers betreffende hun arbeid, beloning, maatschappelijke positie, toekomstaspecten e.d. De auteur heeft door zijn onderzoek de bestaande denkbeelden over de arbeiders op in dringende wijze aan een critisch onder zoek onderworpen. Op enkele van zijn conclusies w illen wij t.z.t. in deze rubriek graag terugkomen, onidat zij voor alle werkenden hijzonder interessant zijn. Terugkomende op de Amsterdammer en de Rotterdammer hadden wij graag willen lezen, wie van de twee nu de hoogste score kreeg ten aanzien van mentaliteit en gedrag. (vervolg op pagina 6) 1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1968 | | pagina 1