Nieuwe bottelserie in
gedeelten naar boven
PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V
De animositeit
HET SPONGAT
NUMMER 89
Op de bottelarij tweede etage wordt
hard gewerkt aan de opbouw van de
nieuwe bottelserie. Vorige week zijn de
grote delen van deze serie, die 36.000
flesjes per uur zal gaan afleveren, aan
gekomen. Met opleggers van meer dan
20 ton werden door de firma Van Loon
uit Haarlem de gigantische onderdelen
vanaf de fabriek in Duitsland (Dort
mund) naar de Mauritskade vervoerd.
De kleinere delen van de bottelserie zijn
per spoor overgebracht.
Op de plaats waar vroeger de blikserie
stond, zal in het najaar de grootste bot
telserie van onze brouwerijen in gebruik
worden genomen. De blikserie heeft in
middels op de vierde etage een plaats
gekregen.
De nieuwe bottelcolonne zal de naam
B'68 dragen.
Voor men tot het plaatsen van de grote
delen kon overgaan, moesten in de afge-
Met opleggers van meer dan 20 ton
werden de kolossale delen vanuit Dort
mund naar onze brouwerij vervoerd.
lopen maanden vele werkzaamheden
verricht worden. In verband met het ge
wicht van de nieuwe bottelserie moesten
allereerst de vloeren versterkt worden.
Op de bestaande vloer bracht men een
rubberlaag aan, waarop een water
dichte bewapende betonlaag kwam te
liggen. Om het gewicht van de lood
zware spoelmachines, pasteurbakken en
Hijsinstallatie trok
12.500 kilo omhoog
vulmachines beter te verdelen, zijn aan
beide zijden van deze machines beton-
balken aangebracht.
Vorige week woensdag werden de kolos
sale onderdelen door de firma Wahlen
uit Badhoevedorp naar de tweede etage
gehesen. Voor deze werkzaamheden
moest een groot gedeelte uit de botte-
larijwand verwijderd worden. Zelfs een
(vervolg op pagina 3)
AMSTEL PILS
ofwel naijver van Amsterdammers
en Rotterdammers zit niet in het ver
schil tussen Ajax en Feijenoord of in
het feit dat in de Amsterdamse haven
minder schepen per jaar komen dan in
de Europoort. Neen, de oorzaken liggen
dieper. Amsterdam, een stad met een
oude historie, is altijd een centrum ge
weest van een sterk cultureel leven. Het
leefklimaat is vooral beïnvloed door de
grote groep joden, die er eeuwenlang
gewerkt en gewoond hebben. De artis
tieke belangstelling van de Amsterdam
mer en ook zijn grote gevoel voor
humor zijn toe te schrijven aan het in
tensieve contact met dit volk met zijn
zuidelijke karaktertrekken. Ook kennen
wij Mlokum reeds van 1500 af als een
rebellerende stad wanneer de Staten van
Holland of later de regering de zaken
anders wilden regelen dan de Amster
dammers zelf.
Rotterdam is een veel jongere stad en
daardoor ook weinig aaii traditie gebon
den. De bewoners van de Maasstad
hebben in de geschiedenis altijd een
ondergeschikte positie bekleed omdat in
Amsterdam 'de dienst' werd uitgemaakt.
Rotterdammers zijn stoere aanpakkers,
echte doeners die weinig belangstelling
koesteren voor zaken van meer ideële
aard.
Dat het gedrag en de mentaliteit van de
arbeider in onze stad dan ook in veel
opzichten verschilt met die van zijn
Rotterdamse collega, verwondert ons
weinig.
Bovenstaande constatering echter is één
van de resultaten van een sociologische
studie van dr. J. H. Buiter. Dit proef
schrift, dat één dezer dagen van de
(Universitaire) pers kwam onder de in
trigerende titel 'Modern salariaat in
wording' bevat een aantal opmerkelijke
uitspraken over werknemers betreffende
hun arbeid, beloning, maatschappelijke
positie, toekomstaspecten e.d. De auteur
heeft door zijn onderzoek de bestaande
denkbeelden over de arbeiders op in
dringende wijze aan een critisch onder
zoek onderworpen. Op enkele van zijn
conclusies w illen wij t.z.t. in deze rubriek
graag terugkomen, onidat zij voor alle
werkenden hijzonder interessant zijn.
Terugkomende op de Amsterdammer en
de Rotterdammer hadden wij graag
willen lezen, wie van de twee nu de
hoogste score kreeg ten aanzien van
mentaliteit en gedrag.
(vervolg op pagina 6)
1