0mset iqO miljoC1 tel b'c' boU'n Amstel deed liet weer best in 1967 lOT^vr PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. Opwaartse lijn zette zich voort bij Amstel Brouwerij X JSj&TijS ••••mT.'L-S». Acv .u-C v 4'"' Amstel Brouwerij weet omzetten op te voeren «sr»- ra Een immidsj HET SPONGAT NUMMER 85 - 16 MEI 1968 Het jaar 1967 is voor de Amstel Brou werij een goed jaar geweest. Zowel ten aanzien van bier als van levensmiddelen en farmaceutische produkten lagen de omzetten hoger en werden bevredigende financiële resultaten behaald. Dit wordt gemeld in het onlangs verschenen jaar verslag over 1967. Er is over dat jaar ruim 10% meer winst gemaakt. Na aftrek van vennootschaps belasting komt de winst over 1967 op 4.532.510 gulden. Over het boekjaar 1966 was dit 4.108.849 gulden. De totale bieromzet bedroeg in het af gelopen boekjaar 1.202.000 hectoliter. De bieromzet in 1966 bedroeg 1.088.000 hectoliter. Dit betekent een toeneming van in totaal ca. 114.000 hectoliter. Omgerekend in glazen van 25 cl. inhoud zou dit erop neerkomen, dat er globaal 45 y2 miljoen glazen Amstelbier meer gedronken zijn dan in 1966. Als gevolg van reeds vroeger genomen maatregelen en het verbeteren van de efficiency in alle onderdelen van ons bedrijf, konden de óók in 1967 optre dende kostenverhogingen worden opge vangen. Om de uitkomsten over het verslagjaar zo zuiver mogelijk te houden, is de invloed van de extra bevoorrading in december 1967 - wegens een bierprijs verhoging op 1 januari 1968 - zo nauw- Kostenstijging in 1967 opgevangen keurig mogelijk geschat en niet in het resultaat over 1967 verwerkt. De omzet in het binnenland nam toe met 97.000 hectoliter, wat een stijging betekent van ongeveer \\y2%. Er werd 945.000 hectoliter verkocht tegen 847.000 hectoliter in het jaar daarvoor. Hiermee hebben we èn op de horeca- markt èn op de thuisverbruikmarkt ons aandeel als fabrikant van merkbier enigszins verbeterd. Na vele slechte zomers heeft 1967 ons eindelijk weer een normaal zomerseizoen gebracht, wat de omzet uiteraard ten goede is gekomen. Indien de algemene stijging van de bierconsumptie aan houdt, mogen we verwachten dat ook wij daarvan ons aandeel krijgen, maar dat neemt niet weg dat van ons steeds grotere inspanning zal worden gevraagd om de toenemende concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Uit het jaarverslag komt naar voren, dat de Raad van Bestuur weinig gelukkig is met de belastingpolitiek van de regering. De verhoging van de accijns in 1966 en de recente verhoging van de omzetbelas ting tezamen betekenen een extra druk op de bierprijs. Het is voor een industrie, die de vaak grillige gang van zaken op belastinggebied niet kan voorzien, zeer moeilijk om op redelijke basis en op (vervolg op pag. 2) AMSTERDAM Mede dank zij de kostenbesj verbetering van de efficiency, heeft^^ aanzienlijke kostenstiiei hebben \de, «5*. -\ oo* >wt' - *2227, -ft £zyd""'lS",:r" """•'•n w.j X. ord» '«ven du '*7 Ir. «w 1 f n«v -n ci-'' ,cio d' voo. - rte*»W" Steeds scherpere concurrentie Dt Aimlrl Brouwerij te Amsterdam vensmiddelrn en farmaceutische pro dukten In 1967 kunnen opvoeren. Ook betekenis. Wat treft, ii aan dividenden en royalties van deze deelnemingen ontvangen. De meeste van de buitenlandse vestigingen kon den hun resultaten opvoeren of ten aowel h X? b'erntarkt lw 'n »*er in '°en een t "t rel». Pet. n»! ""v«rWu v®n ea. d**penteje d v*n is niet het kroatische woord voor smid maar een weergave van de letter lijke uitspraak van het engelse woord „image". Dit vooral in de reclamewereld gebezig de modewoord betekent een in onze gedachten gevormd - beeld of voorstel ling. Vandaar ook dat thans veel wordt gesproken over „beeldvorming" in plaats van het opbouwen van een image. Het is begrijpelijk dat het voor een instelling of bedrijf belangrijk is te weten wat de buitenwereld voor een beeld van haar heeft. Komt dat beeld niet overeen met de werkelijkheid, dan zal zo'n bedrijf of instelling trachten dat beeld zo te ver anderen dat beeld en werkelijkheid elkaar wel dekken. Het zo juist verschenen financiële jaar verslag van onze onderneming geeft meer dan alleen cijfermatige informatie hoe wij het afgelopen jaar „geboerd" hebben. (Wij blijven in ons hart agra riërs). Het geeft door de wijze van presentatie, zoals tekst, foto's en typografische ver zorging, ook een bijdrage aan de beeld vorming van ons bedrijf en wel in het bijzonder in de financiële wereld. Zo zal onze reclame-afdeling van haar kant trachten aan de beeldvorming van onze consument te werken door middel van advertenties, films, acties en derge lijke. Het is goed ons te realiseren dat direc tie, reclame- en public relations afdeling niet alleen verantwoordelijk zijn voor het beeld dat „men" van de Amstel Brouwerij heeft. Immers, onze onderne mingsleiding is niet de enige „beeldvor mer", ook wij die in het bedrijf werken zijn evenzeer „beeldvormers", al zijn wij ons dat niet altijd zo erg bewust. De invloed die deze laatste categorie heeft op het totaal te vormen beeld, zou wel eens net zo belangrijk kunnen zijn als die via het jaarverslag. Dat is een pikante gedachte die ons bovendien de verantwoordelijkheid doet beseffen, die bestaat bij allen die gebaat zijn met een goede Amstel „immidsj". En wie van ons is dat niet? Attendens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1968 | | pagina 1