Nieuwe consumenlenaklie ging 1 april van start PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. Race no. 1 j Fliptoppen met Amstel StiCkGffl mam HET SPONGAT NUMMER 82 Maandag 1 april was het wederom een grote dag voor onze brouwerij. Immers op deze dag startte officieel de nieuwe consumentenaktie, getiteld: Rage no. 1, FLIPTOPPEN MET AMSTEL. Eerder, op vrijdag 22 maart, was in Helmond het volledige commerciële apparaat, aangevuld met vertegenwoordigers van de beide Ondernemingsraden en andere bedrijfsafdelingen, bijeen voor een grootscheepse presentatie van de aktie. Op maandag 25 maart werd tijdens de maandelijkse bedrijfsinformatiebijeen komst een andere, grote groep mede werkers met de aktie bekend gemaakt. Ons voltallige personeel tenslotte, inclu sief Poviet Producten N.V., N.V. Pre- serven bed rijf, de Rob Verkoop Centrale en de gepensioneerden, werd afgelopen week per brief ingelicht over de aktie én over de mogelijkheid om éénmalige bestellingen te doen zonder bijvoeging van het vereiste aantal Fliptoppers. Tijdens de bedrijfsinformatiebijeenkomst in de kantine in Amsterdam speldden onze directeuren zichzelf of elkaar de Rage-badges op. Wat de aktie behelst, behoeven we u nauwelijks meer te vertellen. We nemen aan dat u weet dat de consument van Amstelpils in de gelegenheid gesteld wordt een 30-tal artikelen te kopen met een flinke korting, welke verdiend kan worden door met de bestelbon een nader aangegeven aantal Fliptoppers mee te zenden. De artikelen staan onder meer afgebeeld in een fantastische kleuren- folder, waarvan er ruim twee-en-een-half miljoen deze week zijn meegebrocheerd in nagenoeg alle omroepbladen. De aktie, die uniek is voor de Nederlandse biermarkt, wordt voorts geïntroduceerd en ondersteund door advertenties in dag en weekbladen, affiches, showcards, raambiljetten, een speciaal aangepaste tv-spot en vanaf half april een bijzon der opmerkelijke spot op Radio Vero- (zie verder pag. 2) aan de haren trekken of knijpen zijn veel gebruikte machtsmiddelen van kleine kinderen als ze onderling ruzie maken. De verschrikte moeder die zo iets ziet, tracht de partijen te scheiden veelal met de opmerking 'om vredeswille geen ruzie maken, er is al genoeg herrie in de wereld'. Zijn de kinderen groter geworden, dan vechten zij niet meer zo snel indien een conflict optreedt, maar zij uiten hun boosheid dan vaak door middel van woorden. Doch ook indien ouderen deze kifterij waarnemen, zullen zij proberen de zaak te sussen door de suggestie te opperen, dat er nu maar 'zand over gegooid' moet worden. Het is begrijpelijk dat wij volwassenen steeds pogen de vrede te bewaren door te suggereren, dat er eigenlijk geen con flict is, omdat wij al geen raad weten met de onvrede die overal om ons heen heerst. Hoewel onze afkeer voor het conflict hierdoor verklaard is, wil dat niet zeg gen dat over het conflict op zichzelf negatief geoordeeld moet worden. Reeds lang hebben psychologen aangetoond dat conflicten - mits zij op de goede manier kunnen worden verwerkt - een goede stimulans betekenen voor ons prestatievermogen en onze creativiteit. Ook in het bedrijfsleven heeft men, onder invloed van de na-oorlogse uit Amerika komende stroming van de 'goede menselijke betrekkingen', te grote waarde gehecht aan de productiviteit van de z.g. 'happy family'. Wij zien het zakelijk conflict thans als een mogelijke positieve bijdrage om een betere werksituatie te creëren in het belang van de onderneming. Voor waarde is echter dat wij als volwassen mensen een vermeende tegenstelling openlijk uitspreken. Dit gesprek, waarin het zakelijk deel duidelijk gesteld dient te worden, kan partijen veelal tot een gewijzigd inzicht brengen. Wel zul len wij dan steeds voor ogen moeten houden dat, al hebben wij - in onze ogen - voor 100% gelijk, dit daarom niet hoeft te betekenen dat wij dan ook beslist gelijk moeten krijgen. Waarschijnlijk heeft president Johnson op 31 maart ook op bovenstaande wijze zijn conflict getracht tot een oplossing te brengen. Dat dit mag lukken, is onze vurige wens! Attendens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1968 | | pagina 1