i PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. 'AMSTEL> Kantine voor onze heftrucks en lorries Een opgeheven vinger HET SPONGAT NUMMER 44 - 15 SEPTEMBER 1966 Lorries snorren over het expeditieter rein en in de bottelarij. Met een merk waardig huilend geluid opereren de hef trucks, die vlugge krachtpatsertjes, die grote vrachten opheffen en er zich snel mee voortreppen. Wat moesten we be ginnen zonder deze interne transport middelen? Het werken op het expeditie terrein zou onmogelijk worden als we niet meer metershoog konden stapelen en mechanisch konden lossen en laden. Onze lorries en enige heftrucks rijden op akku's, elektriciteit is dus hun brand stof. Het grote voordeel daarvan is dat ze geen uitlaatgassen produceren en zich nagenoeg geluidloos voortbewegen. Het nadeel is dat ze een zware akku meevoeren, die periodiek geladen moet worden. Dat laden gebeurt in het achterste ge deelte van de oude garage, dat men daartoe met opzet heeft laten staan. Toen de oude garage nog werd gebruikt werden in het voorste gedeelte de akku's geladen, maar sinds dat stuk is afge broken om plaats te maken voor het betonnen expeditiecentrum is alles naar achteren verhuisd. Dat expeditiecentrum blokkeert de voor ingang van het akkulaadstation en daar om moeten de heftruck- en lorrierijders hun voertuigen achterom binnenbrengen. Langs de wanden van het akkulaadsta tion hangen tientallen metalen kasten waaraan een dik snoer is verbonden met een grote stekker. De meeste van die oplaadkasten waren, toen wij er op be zoek waren, aangesloten op een akku. Van zo'n heftruck- of lorriekrachtbron moet men zich geen al te geringe voor stelling maken want een akkubak bevat wel 15 tot 20 cellen, die onderling met elkaar zijn verbonden en wel 500 tot 600 kg wegen. In het akkulaadstation rijden de heftrucks en lorries af en aan. We hebben er een lorrie zien binnenrijden. De bestuurder reed zijn voertuig tot vlakbij een oplaad- kast, tilde zijn stoeltje van de akku (die akku is dus de bok waar hij op zit) en schoof de akku van de lorrie op een rollenbaan die even hoog is als zijn lorrie. Daarna duwde hij zijn lorrie een klein eindje verder en schoof een ge laden akku (na de oplader uitgeschakeld te hebben en de stekker uit de akku ge- (Slot pag. 2) «K is een gebaar dat haast bij iedereen een gevoel van wrevel oproept. Blijkbaar hebben wij in onze jeugd zo vaak ver maningen moeten aanhoren, dat wij ze nu niet meer kunnen uitstaan. Het kan ook zijn, dat de opgeheven vinger ons het gevoel geeft van onvolwassenheid terwijl wijzelf menen toch zo wijs en ver standig te zijn. Hoe dan ook, bij het lezen van het artikeltje „Wordt de veiligheidscommis- sie op straat gezet?" in het vorige num mer van ons bedrijfsorgaan, zagen wij in gedachten de vermanende vingers van onze geachte commissieleden tegen ons opgeheven. Zoiets is niet prettig, al zou dat ook terecht zijn. Achttien verkeers ongevallen op weg van huis naar het werk of v.v. in zes maanden tijds is een respectabel aantal. Hiervan was slechts één auto-ongeval, de rest betrof lo pende, fietsende of brommende perso neelsleden. Vanzelfsprekend gaan we zoeken naar een verklaring waarom het aantal onge vallen in het verkeer viermaal zo hoog is dan in het vorige halfjaar. Zou het zitten in de omkeerkaarten? Die waren er in '65 nog niet. Bierdrinken in de kantine om vijf uur? Ook dat deden we vorig jaar niet In ernst: verkeersveiligheid is een zaak van persoonlijke instelling en van des kundigheid. Wat dit laatste betreft, daar wil het bedrijf ons mee helpen. Vandaar de rubriek Verkeersregels. In korte maar kernachtige stukjes worden de nieuwe verkeersregels duidelijk ge maakt. Vooral de komende afleveringen zijn van zeer groot belang voor iedere weggebruiker. Het goed kennisnemen van deze regels voorkomt dat wij door schuldige onwetendheid onszelf of een ander ernstige schade berokkenen. Resteert dus de instelling. Daaraan kan het bedrijf heel weinig doen. Dat is een zaak van persoonlijke verantwoordelijk heid tegenover onszelf, ons gezin en onze medemens. Kunnen wij die verantwoor delijkheid nog dragen, of maakt de intensiteit van het verkeer en de voort schrijding van de techniek ons dit on mogelijk? De tijd zal het ons moeten leren Attendens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 1