PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V. AMSTEL Het bier gaat eruit - snel en efficiënt Een nieuwe lente 1 HET SPONGAT NUMMER 43 - 1 SEPTEMBER 1966 Hier volgen enkele vragen speciaal voor degenen die menen veel van ons bedrijf te weten. Waar bevindt zich de enige buizenpost in ons gebouwencomplex? Hoeveel klanten halen het bier bij ons af? Hoeveel kisten worden er op een drukke dag afgeleverd? Hoeveel formulieren zijn er nodig voor een exportzending? Waar wordt de grondslag gelegd voor de mechanische administratie? Het is helemaal niet erg als u het niet weet (vinden wij) want het zou niet leuk zijn als u alles wat in dit blad staat al wist. De enige buizenpost in ons bedrijf loopt van het expeditiekantoor naar het kan toortje in de tapkelder en deze dient om de bestellingen van de klanten bui ten Amsterdam door te geven. In de tapkelder worden de fusten dan gereedgezet zodat een vlotte lading van de wagens gewaarborgd wordt. Die buizenpost is er al twintig jaar; voordien werden er heel wat zolen en hakken ver sleten tijdens het wegbrengen van de bestellingen. Er zijn circa twintig tot vijfentwintig klanten die het bier afhalen op de expe ditie. De meesten doen dit al tientallen jaren. De afzet is zeer afhankelijk van tempe ratuur en vakantietijd. Daarom wisselt de afzet sterk; soms wordt er op een dag viermaal de hoeveelheid van een andere dag afgezet. Hieruit volgt dat de behoefte aan vervoer sterk variabel is. Het is natuurlijk niet verstandig om ons autopark af te stemmen op de drukste dagen, want dan zouden er in vele maanden ettelijke auto's in de garage staan. De moeilijkheid is om ongeveer te bepalen hoeveel vrachtwagens (verdeeld in grote en kleine) we moeten hebben en men heeft de oplossing gevonden in een vrachtwagenpark dat voldoende is voor een gemiddelde dagafzet. Bovendien kan men met aanhangwagens rijden waar door de capaciteit wordt verdubbeld. Op de laatste vraag (die van de formu lieren) moet geantwoord worden met: van acht tot tien formulieren zijn er no dig om een zending op de voorgeschre ven wijze het land uit te krijgen. De heer P. B. Beertsen, chef expeditie die ons over het werk van zijn afdeling inlichtte, vertelde dat zijn afdeling die een buitenpost is van de brouwerij aan kritiek kan blootstaan. Deze kritiek moge begrijpelijk zijn, terecht is zij niet altijd. Als b.v. een kelner vergeet bier te bestellen, dan zal hij zijn verzuim trachten goed te maken door later op te bellen en te zeggen dat het bier wel degelijk is besteld, maar dat het er nog steeds niet is en de eis stellen dat het onmiddellijk moet worden bezorgd. Maar verder heeft de expeditie ook te maken met de inspecteurs en de ver tegenwoordigers die graag zien dat hun (vervolg op pag. 2) Op het expeditiekantoor: de heer P. B. Beertsen staandin gesprek met de heer F. N. Spoor; tegenover deze de heer A. K. de Oude; verder zijn te zien de heer Th. M. van Etten en mejuffrouw WJ. van Gaveren; mejuffrouw B. H. Bouman kijkt links door het venster. een nieuw geluid, is een uitdrukking die in biologisch opzicht wel juist zal zijn, doch die overigens ons inziens ver keerd is gesitueerd. Ware het niet beter in deze zegswijze lente te vervangen door herfst? De septembermaand wordt name lijk gekenmerkt door vele nieuwe „ge luiden" zoals nieuwe lesroosters, nieuwe programma's en nieuwe plannen voor de winterperiode. Ook in ons bedrijf is op vele plaatsen overleg gepleegd over nieuwe activiteiten en er zijn plannen gemaakt voor de komende periode. Zo zal begin oktober de directie en staf bijeenkomen voor een beraad over het beleid van het eerst volgende jaar. Een belangrijk gebeuren in Amsterdam is de ingebruikneming van de nieuwe kantine. Cursussen zijn ontworpen voor het nieuwe jeugdige kantoorpersoneel, voor onze heftruck rijders en voor het personeel in de buitendienst. Veranderingen zullen wor den aangebracht in de huisvesting van een aantal kantoorafdelingen, terwijl een nieuw instructielokaal wordt gebouwd achter de kantine. De vorm van het nieuwe expeditiecentrum begint zich duidelijk af te tekenen en de verwachting is gewettigd dat het in het voorjaar in gehruik kan worden genomen. Nieuwe verkoopacties zullen starten en andere commerciële activiteiten liggen voor ge bruik gereed in de ijskast. Ziehier een enkele greep uit het vele nieuwe dat ons te wachten staat. Ten onrechte spreekt men wel van de sleur van het dagelijks leven zodra de vacantie achter de rug is. Juist al het nieuwe, zowel thuis als in het bedrijf, maakt dat we over de „vakantiekater" snel heenkomen. Bovendien weten wij voor onszelf dat het normale leefpatroon veel verrassingen met zich kan mee brengen. Tenslotte is ook belangrijk of de indrukken die wij in de vakantie hebben opgedaan, ons geïnspireerd heb ben tot een nieuwe visie op de gewone dagtaak waarvoor wij zijn gesteld. Wij hebben tegenwoordig het recht om met vakantie te gaan maar dat houdt tevens in dat wij dan ook de plicht heb ben 0111 met hernieuwd elan het bedrijf waarvoor wij werken groot en sterk te maken. Attendens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1966 | | pagina 1