HET SPONGAT Pertroutuen E Waarschijnlijk hebben velen van ons op de t.v. de serie documentaires ge volgd die de oorlog "14-" 18 in beeld brachten en de enigszins navrante musical „Oh, wat a lovely war". Beide uitzendingen hebben ons duide lijk het grote leed in die periode voor ogen gesteld. Uit al deze beelden heeft ons zeer ge troffen hetgeen zich afspeelde op kerstnacht '17. De loopgraven van de Duitsers en geallieerden lagen in die tijd op slechts enkele tientallen meters van elkaar. De afstand was zo gering geworden dat men elkaar kon toe schreeuwen. Op die bewuste kerstavond werd niet gevuurd en toen de nacht was gevallen begon men elkaar een gelukkig kerst feest toe te roepen. Eenmaal gegrepen door dit onverwachte contact, begon men elkaar sigaretten en eetwaren toe te werpen. Toen deze gaven aan beide zijden met gejuich werden ontvangen, stelde één der partijen voor samen een glas te drinken. In vertrouwen dat de vijand niet zou gaan schieten, klom één soldaat uit de loopgraaf. Doodse stilte in het eigen kamp. Zou de vijand nu toch niet misbruik ma ken van de situatie? Maar neen, het vertrouwen werd niet beschaamd. Toen verscheen ook de tegenpartij. Enkele minuten stonden de doods vijanden oog in oog. Ze brachten een dronk uit op een goed Kerstfeest en daarna keerden zij terug naar de loop graaf. De volgende dag werden de ge vechten voortgezet. Het beeld van die soldaat die als eer ste in vertrouwen de veilige schuil plaats verliet, heeft op ons diepe in druk gemaakt. Niet zozeer die ont moeting zelf. Terecht kan men daarop de kritiek leveren dat dit geschiedde vanuit een verkeerd gerichte kaarsjes kerstboom romantiek. Vandaar ook de stemmen die thans bezwaar maken tegen een eventuele wapenstilstand tijdens Kerstmis in Vietnam. Daar staat tegenover, dat wanneer er ook maar een moment is waarop de mens heid beseft dat zij iets aan het doen is wat tegen alle menselijkheid in druist - dat het anders moet - dat dat moment wel Kerstmis is. Zo hebben de mannen in de loopgraven in '17 dat vermoedelijk diep-in ook wel beleefd. Terugkerende tot het beeld van die eerste soldaat uit de documentaire, Het eerstvolgende nummer van Het die ondanks het grote gevaar dat hij liep zijn vertrouwen schonk aan de vijand, zouden wij een enkele opmer king willen maken. Is Kerstmis niet het moment waarop wij worden wakker geschud om ons weer eens bewust te doen worden dat God een groot vertrouwen in ons mensen heeft? Ook Hij stelde zich in de waagschaal door ons dit ver trouwen te schenken. De grote vrij heid die wij gekregen hebben getuigt daarvan. Wat doen wij met deze vrij heid? Beseffen wij wel altijd onze ver antwoordelijkheid voor deze wereld? Proberen wij het beste van onszelf te geven, om dat vertrouwen niet te be schamen? Dat betekent, ook ondanks risico's die wij lopen, vertrouwen heb ben in de mensen om ons heen, thuis, in het werk en daarbuiten. Wij dach ten dat het antwoord geven op deze vragen de eigenlijke betekenis van Kerstmis was. Wij weten dat er onder ons velen zijn die het bovenstaande niet kunnen of willen nazeggen. Wij dienen daar niet alleen begrip voor te hebben, doch deze andere mening ook volledig te respecteren. Toch zullen ook zij, die niet in het Kerstevangelie kunnen geloven, er kennen dat het vertrouwen in elkaar één van de fundamentele voorwaarden is om te komen tot een samenleving waar men werkelijk mens kan zijn. Reeds tweeduizend jaar wordt het Kerstfeest gevierd, soms onder vaak moeilijke en verschrikkelijke omstan digheden. Het is het bewijs dat wij mensen toch altijd weer blijven ver trouwen in Gods bemoeienis met deze wereld en met ons. Advent 1965 ATTENDENS Spongat zal verschijnen op 6 januari 1 PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL Bovenstaande illustratie versiert de Kerstkaart die is ontworpen door de studio van de afdeling Reklame.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1965 | | pagina 1