Nieuwe
Ideeën
beloond
stoomketel kwam
's nachts
XVTT777
Een drijvende bok begint de ketel van de lichter te hijsen. De lichter was gemeerd
aan de Weesperzijde in de Amstel. Op de achtergrond de grootste kerk van Amster
dam, Sint Willibrordus Buiten de Veste en de in aanbouw zijnde Nederlandsche
Bank.
Op de kruising Camperstraat/Ruyschstraat werd met behulp van twee montage
wagens de bovenleiding van de tram opgetild om de ketel te kunnen laten passeren.
AMSTEL
No. 88: De heer R. Jager (Poviet Pro
ducten) zag, dacht en stuurde zijn idee
in.
Hij zag namelijk dat de plateau's van de
lorries vaak kapot waren.
Dit had o.a. tot gevolg, dat er veel tijd
voor de lorrierijders gina zitten in het
zoeken naar goede en bruikbare pla
teau's.
Bij verder zoeken ontdekte de heer
Jager dat de planken die het bovenblad
vormen, splijten op de plaats waar ze
met schroefbouten op het frame zijn be
vestigd.
Zijn oplossing is het volgende idee:
Het aanbrengen van dunne stalen strip
pen, waarop de schroefbouten bevestigd
kunnen worden.
Een proef heeft bewezen dat hierdoor
minder planken splijten.
Het idee zal uitgevoerd worden en de
heer Jager heeft raak geschoten: 60,
beloning.
No. 101: Ook de heer Arents (Electri-
ciënswerkplaats) had een goed idee.
Bij het omruilen van hun accu's kunnen
de heftruckchauffeurs de accu's alleen
vast pakken aan de dunne plaatijzeren
kappen.
Op deze kappen zijn weer de contact
houders aangebracht.
Het resultaat van dit alles is, dat de kap
pen losgetrokken worden, de kabels
kunnen breken, kortsluiting kan ont
staan, zuur kan opspringen enz. Ook
kan de heftruckchauffeur achteroverval
len, wanneer de kap plotseling afbreekt.
De heer Arents heeft in zijn idee aange
geven hoe al deze ongemakken en on
veiligheden voorkomen kunnen worden
door een simpele bevestigingsgreep aan
te brengen aan de accubakken.
Er is weer een nieuwe stoomketel in ons
ketelhuis geplaatst.
Deze zal, om en om met de andere ke
tel, zorgen voor de levering van stoom,
waarmee alles wat daarvoor in aanmer
king komt. wordt verwarmd.
De ketel is vervaardigd door Bronswerk
Feyenoord in Amersfoort; hij levert
veertig ton stoom per uur en wordt met
olie gestookt. De andere ketel levert vijf
ton stoom minder per uur.
De ketel die vierentwintig ton weegt (als
hij is ingebouwd is hij honderdduizend
kg zwaar) werd over het IJsselmeer aan
gevoerd op een lichter; net op tijd, want
een dag daarna stak de storm op, die te
hevig was voor een sleep op het IJssel
meer; slepen is daar slechts toegestaan
tot windkracht zes.
In de nacht van 2 op 3 november is de
firma Wahlen erin geslaagd de ketel van
de Weesperzijde, waar de lichter was
gemeerd, over te brengen naar de brou
werij. Dit transport moest 's nachts ge
beuren omdat de bovenleiding van de
tram opgelicht moest worden.
Alweer raak40,beloning.
A anmoedigingspremies:
No. 50: de heer v.d. Pauw (controleurs):
ƒ15,—.
No. 191: de heer van Nunen (portiersd.
Hoofdkantoor): 10,
Afgewezen zijn de ideën:
No. 132, 152, 159, 183, 187, 188, 190,
en 192.
IDEEEN