'AM STEL On: directeur mr J. M. Elink Schuurman Een schone bladzijde 1 PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL B R O U W E R IJ N. V. Nr. 17 - 26 augustus 1965 Cen beweeglijke geest, eerder middel- puntvliedend dan middelpuntzoe kend. Iemand met een vlugge kijk op de dingen - eerder vlug dan diep, maar liet vluchtig of oppervlakkig. Een ty pische sportman geen „solist" maar een waardevol teamlid, volkomen op de hoogte van de spelregels en daarnaar handelend. Zo doet zich mr J. M. Elink Schuurman aan ons voor in de loop van een langdurig gesprek, dat wij in de directorate spreekkamer van de Amstel Brouwerij met hem mogen voeren. Uit zijn hele wezen spreekt de man voor wie samenordening op een wijd veld van werkzaamheid het belangrijkste is. Hij heeft veel van de wereld gezien en de heldere bruine ogen in het sportief ge bruinde gelaat weerkaatsen het geziene met een geamuseerde mededeelzaam heid, die enigszins contrasteert met een strenge trek van geslotenheid om de mond. In de loop van het onderhoud zullen wij echter merken, dat er een merkwaardige wisselwerking tussen ogen en mond is; soms wordt de mond mede deelzaam terwijl juist de ogen strak staan - een kort ogenblik tussen twee ge dachten. Johan Marius Elink Schuurman werd op 15 juni 1915 te Buitenzorg (tegenwoor dig heet dat Bogor) in het toenmalige Nederlands-Oost-Indië geboren. Zijn va der was bij de Shell werkzaam en zou pas in 1940 als hoofd van de afdeling Handelszaken van dit wereldconcern worden gepensioneerd. Toen de jongen twaalf jaar werd en de lagere school achter zich had, zonden zijn ouders hem voor verdere opvoeding naar Nederland. In Den Haag, waar zijn grootouders woonden, doorliep hij eerst drie klassen van het gymnasium aan de Laan van Meerdervoort en daarna nog eens drie klassen van het Vrijzinnig Christelijk Lyceum. Zijn eindexamen deed hij zonder moeilijkheden in 1934. Vervol gens ging hij naar Leiden om rechten te studeren. Deze studie komt verder niet ter sprake - alweer zo'n typerend trekje: voor de heer Elink Schuurman heeft een aanloop niet zoveel betekenis: hij let vooral op het doel. „Ik was voorbestemd om een juridische loopbaan in Indië te volgen, namelijk bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Dat trok mij aan, want ik wist toen al dat een strenge juristenpraktijk mij niet zou bevredigen." Op 2 mei 1939 behaalde hij de meesters titel, maar alvorens naar de Oost te ver trekken besloot hij in Nederland de mili taire dienstplicht te vervullen. Eigenlijk was hij, wegens broederdienst, daarvan vrijgesteld; deze vrijstelling gold echter niet voor Indië, daarom gaf hij er de voorkeur aan om die 5% maand (toén nog!) in Nederland het soldatenpak als vrijwilliger te dragen; hij had het er dan voorgoed op zitten. Een tegenvaller was, dat verlenging van de diensttijd tot 9 maanden juist afkwam toen zijn lichting werd opgeroepen. Teleurgesteld maar onversaagd toog hij naar Tilburg, waar hij bij het elfde regiment motorartillerie werd ingedeeld. Ook over zijn diensttijd vertelt mr Elink Schuurman weinig. Gezien zijn bestem ming in Indië was het voor hem zaak, zo spoedig mogelijk uit Nederland te vertrekken. Een rekest, waarin hij nog maals verzocht om spoedige vrijlating, scheen weinig succes te hebben. Het ver velende was, dat de vrijwillige soldaat - in weerwil van zijn meesterstitel - geen enkele kans kreeg een hogere rang te behalen. Zelfs iedere poging om zich in de dienst op de een of andere wijze te specialiseren - bijvoorbeeld als gasver- kenner of gasontsmetter - werd afge ketst. Hij moést en zoü gewoon soldaat blijven; desnoods liet men hem even voor chauffeur van een zijner meer deren spelen. Toch zou het misschien gelukt zijn, via een gezaghebbende instantie, een urgentieverklaring uit zouden wij de maand september sym bolisch kunnen noemen. De vakanties zijn dan afgelopen en de school opent weer haar deuren voor de schooljeugd. Honderdduizend kinderen starten het nieuwe cursusjaar in een nieuw lokaal met een nieuw lesrooster en veelal een nieuwe leerkracht. In de eerste weken heerst in de klas een sfeer van verwach ting, interesse en nieuwsgierigheid naar dat wat komen gaat. Dan verschijnen de andere boeken en de nieuwe, helemaal nog schone, schriften op tafel. Buiten op het kaft wordt de naam en het vak geschreven en dat omslaande, ligt een schone witte bladzijde gereed voor het eerste werkstuk. De leerlingen doen hun uiterste best die eerste pagina heel netjes te houden. Ze nemen zich voor duidelijk en overzichtelijk te schrijven zonder doorhalingen en zonder klad den De herinnering aan die eerste school dagen in september blijven ons altijd bij. Meer nog dan 1 januari is 1 september eigenlijk nieuwjaar. Dan immers her neemt het dagelijks leven zijn nor male gang. De kinderen weer naar school, cursussen gaan weer lopen, schouwburgen en andere voorstellingen vragen onze belangstelling, kortom wij hebben weer een jaartje voor de boeg. Als wij echt vacantie hebben gehouden, zien wij daar helemaal niet tegen op; in tegendeel wij hebben er echt weer zin in. Maar hoe beginnen wij in september op de schone bladzijde? Werken wij ge woon net zo door als wij ook vóór de vakantie deden? Of hebben wij ook een beetje datzelfde gevoel als de kinderen in het nieuwe schooljaar? Beginnen ook wij met verwachting, interesse en nieuws gierigheid naar dat wat komen gaat, ondanks het feit dat wij wel weten dat er doorhalingen en kladden zullen ko men? Toch fijn dat wij altijd weer met een schone bladzijde mogen beginnen Attendens. Indië los te krijgen, toen hij op 9 mei 1940 plotseling antwoord op zijn rekest ontving. Het had „H.M. de Koningin behaagd, de soldaat J. M. Elink Schuur man het gevraagde vervroegde ontslag uit de militaire dienst te verlenen mits de toestand in Nederand zich niet ongunstig zou wijzigen". Vijf uur later vlogen de Duitse vliegtuigen boven Ne- (vervolg op pag. 2)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1965 | | pagina 1