Sneller transport in binnenstad
AMSTEL
Geheel nieuw soort voertuig
Creativiteit
1
PERSONEELSORGAAN VAN DE AMSTEL BROUWERIJ N.V.
Nr. 6 - 25 maart 1965
Het verheugt ons ditmaal nieuws te
kunnen brengen waarvan de Amstel
Brouwerij de primeur heeft. De vanouds
en voor de publiciteit belangrijke
brouwerijwagen met paarden zal niet
door de vrachtauto worden vervangen.
Integendeel, de auto's zullen voor de
stadsdistributie plaats moeten maken
voor nieuwe brouwerijwagens, waarvoor
nieuwe Belgische paarden aangekocht
zullen worden.
Reeds geruime tijd was het rondbrengen
van bier in de steeds drukker wordende
binnenstad een probleem voor leiding en
personeel van onze expeditie. Na uit
voerig beraad besloot de directie dit
probleem voor te leggen aan een in
genieursbureau dat zich speciaal met
vervoersproblemen bezig houdt.
Ir P. van Mens, de leider van dit bureau,
verschafte ons bijgaande foto en teke
ningen. Tevens gaf hij een uitvoerig
overzicht van het ontstaan van zijn idee
en de practische uitvoering.
Toen de directie van de Amstel Brouwe
rij op mijn bureau een beroep deed
aldus de heer Mens, luidde de opdracht
uitsluitend het zoeken naar een efficiënt
vervoermiddel voor de te nauw ge
worden grote steden in ons land. Van
zelfsprekend, gingen mijn gedachten in
de eerste plaats uit naar een nieuw te
construeren kleine vrachtauto, doch
toen ik in de krant iets las over een
incident met de brouwerijpaarden op
de Nieuwendijk, kreeg ik mijn grote
idee! Waarom de paardentractie niet
handhaven? Ten opzichte van de auto
heeft paardentractie de volgende voor
delen: a. grote bedrijfszekerheid, b.
geen onderhoud, c. geen belasting, d. ge
ringe investeringskosten, e. geen lawaai
op straat, f. geen luchtvervuiling (waar
door thans het mensenleven in de grote
stad ernstig bedreigd wordt). In verge
lijking met autobrandstof ligt de voeding
van paarden per gereden km lager. Op
het oog lijkt paardentractie een nadeel te
hebben ten opzichte van mechanisch
vervoer in verband met de lage snelheid.
Doch gezien het feit, dat de gemiddelde
snelheid van de auto in het stadsverkeer
14,5 km per uur bedraagt, valt dit
nadeel weg.
Het paard achter de wagen.
Toen de keuze eenmaal op de wagen
was gevallen, restte mij slechts de con
structie kritisch te bezien. Alras bleek
mij, dat de wendbaarheid van de wagen
Ir. P. van Mens
J. Vlijm
van groot belang was, terwijl ook par-
keermogelijkheden bekeken moesten
worden. Na raadpleging van enige tech
nici van mijn bureau kwamen wij tot de
conclusie dat de paarden veel beter
achter de wagen gespannen konden wor
den dan ervoor.
Deze gedachte kwam in mij op, toen ik
onlangs per vliegtuig naar New York
reisde. Bij de (ouderwetse) propeller
wordt het vliegtuig door de lucht ge
trokken, terwijl het geheim van de
straalmotoren daarin bestaat, dat zij het
vliegtuig voortduwen.
Welnu, dit belangrijke principe paste ik
toe op de huidige brouwerij wagen. Het
is een onderwerp dat wij heden aan
de orde stellen om tweeërlei redenen.
De eerste is wel de recente bijzondere
prestatie in de ruimtevaart. De tweede
reden vindt zijn oorzaak in de belang
rijke vinding die in nevenstaand artikel
wordt beschreven.
Beide resultaten zijn te danken aan
mensen met creatieve of scheppende
geesten. Natuurlijk is de eerste prestatie
van veel hogere orde dan de tweede,
maar in principe verschillen zij niet van
elkaar.
De vraag rijst, waarom de ene mens wel
en de andere niet of in veel mindere
mate tot het vinden van nieuwe dingen
komt. Of indien wij dichter bij huis
blijven: hoe komt het dat meestal de
zelfde mensen gebruik maken van een
ideeënbus of ideeën bij hun chef
spuien, terwijl anderen daar nimmer aan
toekomen?
De oorzaak daarvan is veelal gelegen
in het feit, dat, wil men tot enige crea
tiviteit of inventiviteit komen, men in
de eerste plaats belangstelling moet
hebben voor de wereld en de dingen
rondom. Eigenlijk is belangstelling nog
een iets te zwak woord. Beter is het te
spreken van verwondering wat
verder en dieper grijpt dan belangstel
ling alleen. Een mens die niet achteloos
aan de dingen voorbij gaat, doch zich
zelf telkenmale het hoe en waarom
afvraagt van de gegeven situatie waarin
hij leeft en werkt, die mens zal vaak
gebruik maken van zijn scheppend ver
mogen, van zijn inventiviteit.
Het is deze groep van mensen die onze
cultuur verder brengt en de levensvoor
waarden schept waarvan wij allen dage
lijks gebruik maken. Creativiteit is niet
voorbehouden aan een enkeling. Ieder
mens heeft in dit opzicht gelijke kansen.
Het is onjuist te menen dat mensen met
een wetenschappelijke opleiding meer
scheppend vermogen bezitten dan zij die
uitsluitend de lagere school bezochten.
Het tegendeel is meer waarschijnlijk om
dat vele vormen van onderwijs de crea
tiviteit doen afnemen. Iedere dag ver
richten wij ons werk - met meer of
minder animo veelal gedachteloos. Op
het moment dat wij werkelijke belang
stelling tonen voor hetgeen wij doen en
ons vervolgens gaan verwonderen waar
om wij het zo doen, op dat moment
doen wij een beroep op ons scheppend
vermogen, op onze creativiteit.
Attendens