Deze maand
Jerome K. Jerome?
Een nieuw leven begint voor ons;
laten wij het vrolijk tegemoettreden.
Of we willen of niet, vooruit moeten
wij, en onze tocht zal beter gaan als
wij vóór ons zien en niet achterom.
Laten we nu niet met gevouwen
handen gaan zitten, starend naar ons
verleden als ware dat het gebouw
van ons leven; het is de grondvesting
slechts. En laten wij ook niet tobben
over wat had kunnen zijn, maar lie
ver denken over wat de toekomst
brengen kan.
is het de laatste keer dat ons per
soneelsblad in deze vorm en uitvoering
verschijnt. Het is noodzakelijk geworden
Het Spongat met een veel grotere fre
quentie te laten verschijnen, hetgeen al
leen mogelijk is in een eenvoudiger uit
voering.
Hierover kunt u elders in dit nummer
meer lezen.
Het Spongat werd in november 1956 ten
doop gehouden en sindsdien zijn er een
twaalfhonderd bladzijden gevuld met
foto's en tekst die voornamelijk op het
wel en wee van de Amstel Brouwerij en
de mensen die er werken betrekking
hadden.
Natuurlijk liep de waardering over de in
houd nogal eens sterk uiteen dat is niet
te vermijden, het is zelfs wel goed en
bovendien het lot van elk (personeels)-
blad. Hoe verder men er van af staat, des
te beter wordt de beoordeling, getuige
een zinsnede uit een brief van de heer
Max Tak, die ons uit New York eens
schreef: „gezellige, gevarieerde en instruc
tieve inhoud, typografisch bijzonder goed
verzorgd." Deze laatste opmerking komt
aan het adres van drukkerij Van Roessel,
die jarenlang met nauwlettendheid heeft
toegezien dat het blad typografisch gezien
mocht worden. Het zetwerk werd ver
richt door zetterij Laverman, terwijl Van
Leer de cliché's maakte.
Deze drie komt hier een woord van dank
en waardering toe voor hun vakmanschap
en bekwaamheid, besteed aan ons Spon
gat.
Nummer 56 is ook het laatste nummer
van 1964, gedeeltelijk gewijd aan de
sfeer der komende feestdagen. De redac
tie grijpt deze gelegenheid aan de lezers
prettige Kerstdagen te wensen en een
voorspoedig 1965.
De gravure op de voorkant dateert van om
streeks 1505 en stelt voor de vlucht naar
Egypte. Kunstenaar onbekend.
Metropolitan Museum of Art, New York.