digen van Bedaux en de uit ons eigen per
soneel opgeleide arbeidsanalysten waarne
mingen in het bedrijf gaan doen. Zij zullen
vooral gaan letten op
de werkomstandigheden (temperatuur,
licht, lucht, lawaai)
de gebruikte machines en gereedschap
pen
- de inrichting van de plaatsen waar ge
werkt wordt
de methoden van werken
de kwaliteitseisen
en nog vele andere zaken.
Ook het transport zal onder de loep wor
den genomen. Een Amerikaan heeft eens
gezegd, dat transporteren negentig procent
is van het fabriceren. Nu hoeft die negen
tig procent misschien niet voor een brou
werij te gelden, maar het blijft belangrijk
om ook bij ons de transportwegen en de
transportmiddelen te bekijken.
Vele van de hiervoorgenoemde onderwer
pen worden met bekende hulpmiddelen, zo
als toerentellers en duimstok verricht en
een ieder kan zich wel voorstellen hoe dat
in zijn werk gaat. Indien wij echter de ar
beid in tijd willen meten, dan zal daarbij
ook een klok, in dit geval een stophor
loge, gebruikt moeten worden.
U zult dus regelmatig arbeidsanalysten met
een plank en een stophorloge waarnemin
gen zien doen. Daardoor kan in onderdelen
het werk worden onderzocht en de nood
zakelijke tijd voor dat onderdeel in secon
den worden gemeten. Door deze metingen
in seconden komen dikwijls merkwaardige
dingen aan het licht. Wist u bijvoorbeeld,
dat op die wijze ontdekt is, dat het los
schroeven van een dop van een vulpen
dertig procent meer tijd kost, dan het te
genwoordige systeem, waarbij de dop eraf
getrokken kan worden?
Door dit soort studies zijn arbeidsanalysten
in staat vereenvoudigingen te vinden, waar
door het werk minder tijd kost of minder
vermoeiend wordt, of de kwaliteit ver
betert.
Denkt u maar eens aan de automatische
schroevendraaier, een scheerapparaat met
dubbele scheerkop, een steekwagen, het
druksysteem van een vulpotlood.
Op welke wijze dergelijke metingen wor
den verricht, zullen wij een volgende keer
vertellen.
Nadat dit artikel was geschreven bleek het
noodzakelijk te zijn, reeds nu enkele ver
dere opmerkingen aangaande dit onderwerp
te maken, welke hieronder volgen.
Het vraagstuk van het uiteindelijk door de
werknemers te bereiken weekinkomen houdt
reeds jarenlang de directies van de brou
werijen en de vakbonden bezig.
In verband daarmee wordt naar nieuwe be-
loningsvormen gezocht, met als gevolg, dat
onlangs een bespreking is gehouden met
de bestuurders van de bij de CAO betrok
ken vakbonden over de invoering van ta
rieven en de daaraan verbonden formalitei
ten.
Afgesproken werd, dat alvorens tarieven
worden ingevoerd, gedurende twee weken
de werkmethoden verbeterd en de perso
neelsbezetting aan de machines of op de
afdelingen eventueel zullen worden gewij
zigd.
Na die twee weken worden tarieven inge
voerd en daarop zal een inwerktoeslag wor
den gegeven van maximaal 20 B/uur, af-»
lopend in zes weken met 3 B/uur per-
week. B is afgeleid van de naam Bedaux
en een B is een eenheid van prestatie. Het
is niet mogelijk hier in een paar woorden
uit te leggen hoe deze B's worden bere
kend; in het vervolgartikel zal aan deze
materie meer aandacht worden geschonken.
Voor basisloon moet 60 B/uur worden ge
maakt; voor 80 B/uur wordt 33 Va
premie betaald; hoger dan 33 V3 kan
de premie nooit worden.
Om te voorkomen, dat als gevolg van aan
passingsmoeilijkheden aan de nieuwe werk
methoden, de betrokkenen tijdens de in-
werkperiode in inkomsten achteruit zouden
kunnen gaan, wordt gedurende de ge
noemde zes weken de bestaande waarde
ringstoeslag gegarandeerd. Na die zes we
ken vervalt de garantie en vanzelfsprekend
ook de waarderingstoeslag. Hiervoor in de
plaats komt dan tarief.
Omdat bij de berekening van de tarieven
weieens verschillen kunnen optreden, wordt
een tarief commissie benoemd. Deze com
missie bestaat uit vier leden, van wie de
vakbonden er drie aanwijzen en de directie
één. De commissie heeft tot taak toelich-
ting te geven en eventuele moeilijkheden
op te lossen. Deze taak is omschreven in
een te ontwerpen tariefreglement, waarin
de spelregels van de tarifiëring zijn opge-
men.
Omdat het gewenst is, dat de afdelingen
evenredig in de tariefcommissie zijn ver
tegenwoordigd, zal één lid moeten worden
benoemd uit de afdeling Bottelarij, één uit
de afdeling Expeditie en één uit de overige
afdelingen.
Op enkele kleinere afdelingen wordt reeds
op tarief gewerkt. Het is dus noodzakelijk,
dat de tariefcommissie zo spoedig mogelijk
wordt benoemd en een reglement wordt sa
mengesteld