Vier uur werken voor eenvijftigste se kon de
Op woensdag 12 oktober is van onze kel
der een foto gemaakt, die een beeld moet
geven van het sfeervolle interieur met een
aantal mensen. Om tien uur begon foto
graaf Schiet met zijn assistenten aan de
opbouw. Om half drie kon de opname
worden gemaakt. Er was toen een klein
half uur gepauzeerd en vele problemen
waren toen opgelost. „De kelder heeft
sfeer", aldus de heer Schiet, „en die moest
op de foto tot uitdrukking komen. Het
moest een kleurenfoto worden dus was er
veel licht nodig. De kelder is lang, dus er
moest diepte in zitten en ik moest met een
klein diafragma werken. Er waren om en
nabij vijfendertig figuranten, geen van alle
beroepsmodellen, dus ik kon niet te lang
belichten. Met lampen werken was dus uit
den boze, er moest geflitst worden. Het
licht moest diffuus zijn en nergens te hard.
Ik heb veertien lampen opgesteldtwee bij
de camera, twee in de schouw, vier in de
nissen, twee tussen de kolommen en vier
achter de bogen, die alle in serie geschakeld
waren, net als de lampjes in de kerstboom.
Weigert er een, dan doen ze het geen van
alle. Om mooi diffuus licht te krijgen
richtte ik de lampen zonder reflector op wit
tekenpapier, waarvan ik vijftig meter had
opgehangen. Met vijfhonderd-watt-lampen
heb ik eerst het geheel belicht en de
figuranten bij dit licht in de goede stand
gezet. Toen werden snel de hete lampen
eruit gedraaid en vervangen door flits
lampen. Eenvijftigste sekonde, diafragma
f 16. Opname. Snel de hete flitslampen
eruit. Nieuwe erin. Volgende opname.
Eenvijftigste, f 22. Opname. Tot viermaal
toe."
Het resultaat in zwart-wit ziet men hier.
Het kleine plaatje geeft een beeld naar de
camera toe, toen alles was opgesteld en
waarbij goed het tekenpapier te zien is.
Dertig studenten, enkele dames van het
hoofdkantoor, veertien lampen, vijftig
meter papier... Alles voor eenvijftigste
sekonde.
19