Vier uur werken voor eenvijftigste se kon de Op woensdag 12 oktober is van onze kel der een foto gemaakt, die een beeld moet geven van het sfeervolle interieur met een aantal mensen. Om tien uur begon foto graaf Schiet met zijn assistenten aan de opbouw. Om half drie kon de opname worden gemaakt. Er was toen een klein half uur gepauzeerd en vele problemen waren toen opgelost. „De kelder heeft sfeer", aldus de heer Schiet, „en die moest op de foto tot uitdrukking komen. Het moest een kleurenfoto worden dus was er veel licht nodig. De kelder is lang, dus er moest diepte in zitten en ik moest met een klein diafragma werken. Er waren om en nabij vijfendertig figuranten, geen van alle beroepsmodellen, dus ik kon niet te lang belichten. Met lampen werken was dus uit den boze, er moest geflitst worden. Het licht moest diffuus zijn en nergens te hard. Ik heb veertien lampen opgesteldtwee bij de camera, twee in de schouw, vier in de nissen, twee tussen de kolommen en vier achter de bogen, die alle in serie geschakeld waren, net als de lampjes in de kerstboom. Weigert er een, dan doen ze het geen van alle. Om mooi diffuus licht te krijgen richtte ik de lampen zonder reflector op wit tekenpapier, waarvan ik vijftig meter had opgehangen. Met vijfhonderd-watt-lampen heb ik eerst het geheel belicht en de figuranten bij dit licht in de goede stand gezet. Toen werden snel de hete lampen eruit gedraaid en vervangen door flits lampen. Eenvijftigste sekonde, diafragma f 16. Opname. Snel de hete flitslampen eruit. Nieuwe erin. Volgende opname. Eenvijftigste, f 22. Opname. Tot viermaal toe." Het resultaat in zwart-wit ziet men hier. Het kleine plaatje geeft een beeld naar de camera toe, toen alles was opgesteld en waarbij goed het tekenpapier te zien is. Dertig studenten, enkele dames van het hoofdkantoor, veertien lampen, vijftig meter papier... Alles voor eenvijftigste sekonde. 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 21