Zingen bij het werk Zingen bij het werk is sinds lang als mid del beschouwd om het werk te doen slagen. Tegenwoordig kan men dan ook opmerken, dat in ateliers en werkplaatsen, het werk gemakkelijk en moeiteloos verloopt als men gezamenlijk zingt. In het Lied van de Klok zegt Schiller o.a. Wenn gute Reden sie begleiten, dann fliesst die Arbeit munter fort1). Ook in de brouwerijen werd vroeger veel gezongen. Dat dit nu niet meer gebeurt, wil niet zeggen dat het brouwerijpersoneel zoveel somberder is geworden. Maar de dag van het brouwen werd eertijds als een feestdag beschouwd, evenals de boeren de oogst met vreugde binnenhaalden. Toch ligt de oorzaak van het zingen bij het brouwen in oeroude tijden. Het brou wen was bij de oude Germanenstammen een kultus; het brouwsel werd aan de goden gewijd en zelfs in de voorstelling van de bovenaardse wereld, het Walhalla, speelde het genieten van deze drank een grote rol. Dat de toebereiding zowel als de aanbie ding van het drankoffer in de heilige wou den gepaard gingen met het gezang van de priesters, is bekend. Daarvan kan het zonderlinge gebruik om bij het brouwen te zingen, afstammen. Deze heidense afkomst werd door de uitbreiding van het christen dom steeds meer verborgen en verdoezeld, maar toch werd het door een hardnekkig bijgeloof in stand gehouden. Het Finse epos Kalevala (klemtoon op de eerste lettergreep zoals gebruikelijk is in het Fins) is het oudste poëtische gedenk teken van de brouwkunst; ook daarin wordt over het zingen bij het brouwen gespro ken, maar daar vraagt het bier er zelf om, hetgeen uiteraard alleen in een gedicht ge beuren kan. Maar niet slechts bij het brouwen moet gezongen worden, ook bij het drinken van het bier. Hiervan zegt de dichter van Kalevala Heerlijk bier, gij prachtige drank, Laat de mensen niet zwijgend drinken; Zet de mannen tot gezang aan, Tot het lied met gouden mond. Maar langzamerhand gingen de brouwers teveel geloof hechten aan het zingen en 1) Als zij met goede woorden (of ge sprekken) gepaard gaat, verloopt de arbeid prettig. meenden zij dat alleen zingen goed bier kon maken. Vandaar dat boosaardige Tsjechische gezegde: Laat het zingen maar achterwege en doe liever meer mout in je bier... Was dus het zingen onder het brou wen een uiting van bijgeloof (hetgeen niet het geval is in werkplaatsen), het brouwers gilde had meer bezweringspijlen op haar bijgeloofboog. Want wat wist men van de beginselen van het biermaken af? Men liet de wort gisten, ja, maar de geheimen van het gistingsprocedé waren geen van alle ontsluierd. En bij gebrek aan technische- en chemische-wetenschapsmensen moest men maar vertrouwen op de raadgevingen I van de alchemisten en charlatans. Bovenal vreesde de brouwer het verzuren van het brouwsel, want dan zou al het voorbereidende werk tevergeefs zijn ge weest. Om zich hiertegen zeker te stellen, betrad men allerlei zijwegen, en wel van de oudste overlevering tot enkele tientallen jaren geleden. En al die zijpaden waren ingegeven door het heidense geloof aan goden en geesten. Een regel die men goed in ere hield was Als het bier gist, Moeten schaar en zout Op de gistkuip liggen. De schaar moest het binnendringen van boze machten verhinderen. Een schaar im mers heeft in zijn wijdste stand de vorm van een kruis en daarom ook legde men op de kuip ook wel een groot houten kruis, op welks vier einden zout was ge strooid, opdat niemand het gebrouw kon verwensen. Ook een sluitboom, in de deur aangebracht, had de macht verderfelijke invloeden van buiten te weren en de toe gang tot het brouwhuis te versperren. Het meeste verwachtte men echter van be paalde plantensoorten, die vanwege hun t heilzame werking aan het gistende gerste nat werden toegevoegd. In de Germaanse kuituurgeschiedenis wordt dikwijls over de netel gesproken als van een plant die het zuur worden van het bier zou kunnen ver- hinderen. Het is niet moeilijk de mytologische wor tels van dit bijgeloof aan te tonen. De netelplant was aan Donar gewijd, die tevens als de beschermer van het brouwwezen vereerd werd. Welk middel zou dus meer geschikt zijn om de schutsheer van de hemelse brouw- (Slot op pag. 13) 12

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Amstel - Het Spongat | 1960 | | pagina 14